Föryngring

Sprutmedel viltskydd?

36 inlägg 41160 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sprutmedel viltskydd?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69343 Hej!

Någon som provat skydda sina planteringar m.h.a tex PW,Trico eller något annat sprutmedel? Jag har ett par fina sådder som borde röjas,men älgbetesrisken avskräcker. Släpper jag upp de till säker höjd blir kvaliteten sämre.



/Nisse



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

martinga  
#69428 Har ingen erfarenhet map tall men på granplantor mot rådjur har PW viltskydd och Nya PW viltskydd varit kanon. Problemet är att de inte längre är godkända (ej pga giftighet utan att reg för hela EU krävs och det kostar tydlígen för mkt). Om jag fattat det hela rätt så får befintliga lager av Nya pw viltskydd hos handlarna säljas året ut.
http://apps.kemi.se/bkmregoff/InfoPrepa ... okval=namn

Hade jag bara vetat var jag skulle få tag på svartvinbärsknoppolja skulle jag blanda själv istället för att betala 100 kr/L.

Har inte sett några data på hur effektivt Trico är.

Såg i en annan tråd att du tänkte testa fårull - hur gick det?

Användarvisningsbild

Re: Sprutmedel viltskydd?

towes  
#131255 Skulle vilja väcka liv i denna gamla tråden och få in lite aktuell information och erfarenheter.

Jag har lite funderingar runt bästa skydd mot viltbetning av plantor som av olika skäl ej inhägnas, främst gran och lärk.. Har själv använt ett medel som heter Trico på hybridlärk förra vintern med relativt gott resultat. Trico är baserat på bl.a fårfett och ska verka frånstötande på smak och ev även lukt. Har denna säsongen även behandlat lite nyplanterad hybridpoppel som extra säkerhet. (Har faktiskt en liten nyplanterad rad ohägnad hybridasp som ska intensivbehandlas med Trico också, men det är mest ett expriment - "extremtest" av medlet. Resultatet har jag nästa år.)

I våras var jag med och inventerade hos en markägare i södra Västergrötaland som använt ett annat medel, Servarol, på granplantor. Skillnaden var som natt o dag jmf med där inget sprutats. Man kan nästan säga att 100% toppbetat övergick i 0 % med behandling.

Undrar om någon annan prövat dessa eller har andra tips om medel som ni haft god erfarenhet av. Ohägnat tänker jag som sagt främst gran o lärk, men om någon vågat testat ohägnat löv så är det mycket intressant. Välkomna och berätta.    

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131263 Jag funderar på frysetjp, någon som prövat? Har några 100 plantor bara (sitka).

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Blekingen  
#131289 Intressant tråd eftersom jag också har problem med rådjursbetning.
Det bästa jag testat är fårull. Sno en liten sudd runt toppen, så den fastnar i barren.
Ganska arbetsamt men gratis och så gott som 100% effektivt.

Har även provat Gyllebo plantskydd. Blodmjöl som blandas och sprutas på plantan.
Första gången blev resultatet bra, men senast betades så gott som alla plantorna.
Effektiviteten varierar beroende på tillgång till mat. Och det hänger ihop med hur vintern ser ut.

Ang frystejp vet jag en som provat, med gott resultat.

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Belzambix  
#131565 Frystejp fungerar bra, bara gå ut innan älgjakten och tejpa topparna (toppen måste kunna andas) sen försvinner det under växtsäsongen och så får man tejpa om dem nästa år igen.

Någon som har bra tips på något sprutpreparat som kan fungera mot sork?

Användarvisningsbild

Re: Sprutmedel viltskydd?

towes  
#131575
Belzambix skrev:Någon som har bra tips på något sprutpreparat som kan fungera mot sork?

Inför plantering på t.ex. gammal åker (som inte sällan kan hysa sork) så har jag fått tipset från inspektor att bekämpa gräset med roundup. Men står redan plantorna där så är läget att annat.
Se gärna tråden viewtopic.php?f=22&t=10660 där både jag och andra tipsat med länkar.

Användarvisningsbild

Re: Sprutmedel viltskydd?

towes  
#131576
Blekingen skrev:Det bästa jag testat är fårull. Sno en liten sudd runt toppen, så den fastnar i barren.
Ganska arbetsamt men gratis och så gott som 100% effektivt.

Känner du till om detta fungerar på lövplantor också?
Blekingen skrev:Har även provat Gyllebo plantskydd. Blodmjöl som blandas och sprutas på plantan.
Första gången blev resultatet bra, men senast betades så gott som alla plantorna.

Har du någon teori om varför det sprack efter första säsongen (förutom fodertillgången)? Hur ofta sprutade du?

Bakgrund: Jag har planterat ek, skogslönn och fågelbär i några små "trekantshägn" invid en jaktstuga. Vill höja det estetiska- och attraktionsvärdet med en liten "löv-park" runt. Den vänliga leverantören skickade med extra mycket plantor varför en del fick hamna utanför hägnen. Dessa har jag på vinst och förlust sprutat med både Trico och Blodmjöl och kommer så fortsätta regelbundet för att se om det har någon effekt. Löv ska ju helst stå hägnat men ibland har nöden ingen lag.

Vad tror allmänheten på forumet om detta? Platsen är mitt i skogen (långt från bebyggelse) i norra Skåne med normal täthet på klövvilt.

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Blekingen  
#131590 Jag har inte testat ull på lövplantor. Tror det blir svårt att fästa den.
Har planterat björk vid två tillfällen utan hägn. Men det är svårt att få ha dem ifred de första åren. Har testat Gyllebo på dem vid ett tillfälle, då jag hade lite kvar i sprutan.
Det verkade funka, men bladen blev mörka och krullade ihop sig.

De två gånger jag testat Gyllebo på gran har varit på olika hyggen med flera år mellan. Jag har bara sprutat dem en gång på senhösten vid fint väder.
Vid första försöket var rådjurstammen mkt större, men vinten mild. Nästan alla plantorna klarade sig.

Vid andra försöket var vintern lång och snörik. Vid snösmältningen tittade plantorna upp, som små gröna salladsblad. Hittade spår av minst två rådjur, som gått rad upp och rad ner och ätit toppskott.
Minst 80% betades. Men det kanske inte är så konstigt, vid sådana förhållanden.

Användarvisningsbild

Re: Sprutmedel viltskydd?

towes  
#136510
martinga skrev:Har inte sett några data på hur effektivt Trico är.

Det har inte jag heller, men jag kan visa några bilder från ett praktiskt fall. För ett antal år sedan planterades lärk på ett nordskånskt hygge. Ungefär året efter gjordes detsamma på en åker bara ca 200 m därifrån. Hyggesplanteringen har fått leva sitt eget liv medan åkerplanteringen besprutats med Trico under sen höst, eftersom åkerplantering befarades vara mest i farozonen enligt inspektor. Visserligen ligger åkern utmed en grusväg och hygget avskilt, men så här ser det bitvis ut idag:

Hyggesplanta (obehandlad):
010.JPG

Åkerplanta (Tricobesprutad vinter):
017.JPG

Jag är medveten om att fler faktorer kan spela in, men i fortsättningen är det Trico som gäller varje vinter där det är lönt.

Om någon har erfarenhet av vad det kan bli av "hyggesplantan" som är betad så dela gärna med er av era erfarenheter. Blir det alls något vettigt? Hur många års tillväx är förlorad när lärken ser ut som en sådan "buske" efter ca 5 år? Att med sekatör beskära det värsta tusentalet plantor är tyvärr uteslutet.

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Fredrik B  
#226374 Har denna säsongen även behandlat lite nyplanterad hybridpoppel som extra säkerhet. (Har faktiskt en liten nyplanterad rad ohägnad hybridasp som ska intensivbehandlas med Trico också, men det är mest ett expriment - "extremtest" av medlet. Resultatet har jag nästa år.)


Hur blev resultatet på experimentet? jag ska plantera ek med Björk utan hägn (ca 0,4 ha). Hur ska jag skydda mina plantor? Funkade TRICO?

Användarvisningsbild

Re: Sprutmedel viltskydd?

towes  
#226421
Fredrik B skrev:Hur blev resultatet på experimentet? ... Funkade TRICO?
Jag kan tillägga att jag i mitt test med de ohägnade raderna hybridasp fegade ur och kompletterade huvudtopparna även med tejp. Men jag har även sett till att få några flera hybridaspar utanför hägnet 2012. Allt är på gammal ängsmark men mitt ute i skogen utan bebyggelse inom synhåll.

Så fakta i test 1 är: En rad ohägnad hybridasp planterad 2011 och en rad planterad 2012. Båda Trico-behandlade och tjpade en resp två vintrar.

Kollade resultatet efter denna vintern förra veckan. Båda raderna är tämligen orörda. Om det beror på tejp, Trico eller en kombination låter jag vara osagt. Eller om hägnet intill som även har plastband som ibland blåser av och fladdrar har stört viltet...? Men till hösten ska jag nog låta några aspar stå med endast trico för att se om det skiljer.

Vidare finns i området 1-2 ha hybridpoppel (test 2), planterad dels 2011, dels 2012. Dessa har jag Trico-besprutat var höst. Då jag ej hinner allt samtidigt så har det blivit från det bladen är gröna tills dess de skiftat i höstfärger och börjat trilla. Fokus på toppskotten.
Här har det ändå betats var vinter. Delvis har viltet delvis hunnit före mig på hösten, dels tror jag vissa låtit hungern övervinna Trico. Gissar att ungefär hälften har blandade betesskador och det är alls ingen katastrof. Så nog kommer beståndet nog bli bra, om än med viss försening. Har ej hunnit kolla allt vad gäller poppeln ännu efter vintern, men jag återkommer om det finns mer att tillägga och ev med bilder.

Vad gäller hybridlärken som nämns ovan i senare inlägg så har Trico fungerat klockrent. Nu är den till största delen över säker beteshöjd och jättefin.

Just detta med rätt tidpunkt vid besprutning av löv är svårt. Vad jag vet äter ju viltet upp sig inför vintern redan under sensommar och tidig höst. Kanske man ska lägga in en augusti-sprutning och en senare i oktober-november? Andras erfarenheter mottages gärna.

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Axl  
#226485 Jag har ett område med planterad björk utan hägn som blivit betad i slutet av juli (2 år), men förra året tog jag mig ut i tid och sprutade trico och då klarade det sig i stort sett.

Användarvisningsbild

Re: Sprutmedel viltskydd?

towes  
#226524 Uppdatering från vårens inventering som beskrevs ovan med lite bilder.

Hybridaspen visar vid närmare granskning enstaka "bett", men det är ganska begränsat trots allt. Se nedan en av plantorna som sattes för ca ett år sedan. Flertalet har klarat sig utmärkt.

Vill dock poängtera att jag aldrig hade vågat köra allt ohägnat, utvecklingen på hybridaspen inne i hägnet är klart bättre än utanför. Detta visar bara att "det går" om än med mycket omsorg (och kanske en del tur?).
IMG_1328.JPG

Har hunnit inventera all hybridpoppel och det ser ut ungefär som väntat i alla delar. Noterar att de fjolårtsplanterade är avsevärt senare i starten än de som hunnit rotat sig bättre. Som synes växer hybridpoppel på bra, men i bilden nedan kan ni se att just denna delat sig i två förgreningar. Sannolikt har den fått ett bett i toppskottet första hösten (om man tittar noga). Detta ex är ganska typiskt för beståndet i helhet. Får bli en runda med sekatör så småningom.
IMG_1331.JPG

Här dock ett obetat praktexemplar, närmar sig 3-metersnivån två år efter plantering.
IMG_1333.JPG

Men allt är inte betning. Mot kli i hornen hjälper ingen Trico i världen..
IMG_1335.JPG

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Icegrip  
#226570 Jag har nyligen sprutat Trico på en masurbjörk-plantering. Kommer följa upp och rapportera utfallet.

Ni som planterat lärk - vid vilken höjd är det värt att spruta med Trico?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).