Detta är nåt kemiskt jag inte begriper, men löser sig självt vid laddning så jag har inte forskat i det.
Paralell kopplat låter rimligare i mina öron...
www.chainsawcollectors.se
rormok skrev:jag kan också rekomendera att montera en shunt styrning som gör att värmen varar längre och ni får en jämnare inne temperatur.
T-Jack skrev:Hej
Svårt att ge helt utömmande svar på distans, man bör se på plats
hur det är monterad
Vart i Norrbotten bor du
Kan börja med att fråga.
Var är schunten till radioatorerna applicerad (1:a eller 2:a
tanken och var det är placerad).
Den sitter i första tanken.
Vilken typ av schunt man använt (det är viktigt
att returvattnet från radioatorerna hamnar dirrekt
ner tankens botten) anars förstörs skicktningen.
Aha, där har jag nog ett problem. Tror det går in i toppen på tanken från returen.
Känns som om att det är dålig utjämnings
cirkulation mellan tankarna.
(Rören lutar åt fel håll, felanslutet, klen dimention ev.
kombination av det).
Lutar gör det nog inte men fel dim kan det ju vara. Vad bör man ha för dim på dom rören?
mooos73 skrev:Hej.
Helt plötslig börjar min panna koka lite nu och då. Har försökt justera dragbegränsaren så primärluften ska vara helt stängd vid 80 grader och även justerar ner sekundärluften till ett minimum.... Förutom att pannan går för het är förbränningen endå väldigt dålig då det är mkt tjärbeläggningar i pannan...
Märkte igår att pannan tog lite tjyvluft då luckorna var lite otät men det har jag fixat så luckorna stänger helt.
Har laddomat....
Tidigare har jag kunnat elda hårt utan att pannan gått över 85 grader
Kan det vara termoventilen i laddomaten som inte öppnar när den ska??
Först när övre termometern på laddomaten är över 90 grader hör jag att det börjar "spola" vatten genom laddomaten.
När systemet är i ordning kan jag i princip låta primärluften vara helt öppen (glömt att stänga dragluckan) utan att pannan kokar.....
Göt skrev:mooos73 skrev:Hej.
Helt plötslig börjar min panna koka lite nu och då. Har försökt justera dragbegränsaren så primärluften ska vara helt stängd vid 80 grader och även justerar ner sekundärluften till ett minimum.... Förutom att pannan går för het är förbränningen endå väldigt dålig då det är mkt tjärbeläggningar i pannan...
Märkte igår att pannan tog lite tjyvluft då luckorna var lite otät men det har jag fixat så luckorna stänger helt.
Har laddomat....
Tidigare har jag kunnat elda hårt utan att pannan gått över 85 grader
Kan det vara termoventilen i laddomaten som inte öppnar när den ska??
Först när övre termometern på laddomaten är över 90 grader hör jag att det börjar "spola" vatten genom laddomaten.
När systemet är i ordning kan jag i princip låta primärluften vara helt öppen (glömt att stänga dragluckan) utan att pannan kokar.....
Har du inte råkat ändra temperaturen på termostaten som sätter i gång pumpen på laddomaten, har hänt mej någon gång att jag oavsiktligt hitta av den så den har blivit ändrad och laddomaten startar för sent och då kokar ju pannan