Uppvärmning

Inställning på draglucka?

68 inlägg 64465 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inställning på draglucka?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42009 Att det blir ojämn temp ibland rättar till sig vid laddning om man laddar öve 75grader..
Detta är nåt kemiskt jag inte begriper, men löser sig självt vid laddning så jag har inte forskat i det.

Paralell kopplat låter rimligare i mina öron...

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42010 Hej på er hittade en tråd som jag är insatt i för en gångs skull.
Jobbar som rörmokare sen 20 år tillbaks.

Det är många fördelar med laddomat en är att du får högre framlednings temperatur snabbare till shunt ventilen.
att du får ojämn urladdning kan bero på var du tar ut framledningen till shunten det funkar bäst om den hamnar mitt i mellan tank 1 och 2 ,och som någon skrev så har placeringen av varmvatten beredningen också betydelse.

Dragregulatorer finns fortfarande på flera nya pannor bla, atmos som jag själv har i min källare.

för att elda riktigt bra med ved bör man ha en ren panna utan vvb och ladda tankar för att sen inte använda pannan förän vid nästa eldning shunten placeras på tankarna .
jag kan också rekomendera att montera en shunt styrning som gör att värmen varar längre och ni får en jämnare inne temperatur.

Själv har jag en termatic cbj från termoventiler,den är billig och funkar till hundra procent fortfarande efter 8 år.

Den har en rumstermostat som håller den inne temp som ni väljer .
ännu en fördel är att ni kan själva montera den på 1 timme

Tack för ordet ,blev lite rörigt men kom med frågor om ni undrar om något
Rormok

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42012
rormok skrev:jag kan också rekomendera att montera en shunt styrning som gör att värmen varar längre och ni får en jämnare inne temperatur.



Är det en sån som sitter på tanken och är graderad 1-10 eller nåt sånt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42014 Hej

Svårt att ge helt utömmande svar på distans, man bör se på plats
hur det är monterad, vilka dimentioner på rören det är,
pumpar, ev. ventiler odyl man använt, vilken typ av tankar det
är frågan om och inte minst...vilken skick tankarnas isolering är.

Kan börja med att fråga.
Var är schunten till radioatorerna applicerad (1:a eller 2:a
tanken och var det är placerad).
Vilken typ av schunt man använt (det är viktigt
att returvattnet från radioatorerna hamnar dirrekt
ner tankens botten) anars förstörs skicktningen.

När man har paralell kopplade tankar och att det
är rätt monterade, då kan man betrakta dessa
som en stor tank.
Temperaturen i dessa måste vara lika uppe på
tanken som nere.

Känns som om att det är dålig utjämnings
cirkulation mellan tankarna.
(Rören lutar åt fel håll, felanslutet, klen dimention ev.
kombination av det).

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42021
T-Jack skrev:Hej

Svårt att ge helt utömmande svar på distans, man bör se på plats
hur det är monterad

Vart i Norrbotten bor du :wink:

Kan börja med att fråga.
Var är schunten till radioatorerna applicerad (1:a eller 2:a
tanken och var det är placerad).
Den sitter i första tanken.
Vilken typ av schunt man använt (det är viktigt
att returvattnet från radioatorerna hamnar dirrekt
ner tankens botten) anars förstörs skicktningen.
Aha, där har jag nog ett problem. Tror det går in i toppen på tanken från returen.

Känns som om att det är dålig utjämnings
cirkulation mellan tankarna.
(Rören lutar åt fel håll, felanslutet, klen dimention ev.
kombination av det).
Lutar gör det nog inte men fel dim kan det ju vara. Vad bör man ha för dim på dom rören?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42022 Det finns schuntar som har inbyggd returrör med olika ländger,
man ser det inte utanpå.
är det original som följt med tanken, då är det i regel rätt.

Rören mellan tankarna får hels inte förminskas om man har självcirkulation
mellan tankarna, max storlek ska det vara.

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42030 Hej titta på denna manualen angående laddomat deras inkopplings alternativ brukar fungera perfekt
http://www.termoventiler.se/upload/doku ... Manual.pdf[url]
Här är eturen anslute vid de bortre tankens botten.
Jag tycker att en lös shunt som placeras mellan tank 1 och 2 fungerar bättre än en som är i gängad i toppen på tank 1.
Om man kopplar shunten mellan tankarna och gör ett u nedåt och sen upp i shunten så slipper man problem med luft.
Det är också en fördel att ansluta tankarna på övre främre anslutningarna ,om man ansluter på toppen kan man få problem med utluftningen.
Rormok

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

Olle45  
#42362 Hej alla som har frågor i ämnet dragbegränsare/motdragsluckor en sådan som skall monteras på rökutgången efter pannan.
även installarörer är välkommna med frågor gärna med ett mail till info@transtemper.se dom har säkert svaret på era frågor
i ämnet dragbegränsning.

mvh
Olle45

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

mooos73  
#638621
1587232812_20200418_101257.jpg
Dragregulatorn har börjat bli dålig så jag beställer en ny från dom jag köpt pannan av. Idag skulle jag montera den men när jag skruvar bort den gamla sitter hälften kvar i dykröret. Problem nr 1, hur får jag upp det som sitter kvar i dykröret? Problem nr 2, gamla regulatorn har en diameter på 29 mm över gängen och den nya 26 mm... finns det någon typ av adapter??

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

Bosse1  
#638649 Maka undan isoleringen så går det nog hitta hela regulatorn.
Säkert samma gäng på de båda.

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

mooos73  
#638696
Bosse1 skrev:Maka undan isoleringen så går det nog hitta hela regulatorn.
Säkert samma gäng på de båda.
Är det inte dykröret jag får lös då???

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

Bosse1  
#638698 Du har nog delat den gamla,det du kallar dykrör sitter väl fast på den nya tror jag.Är den gamla trasig så brukar det vara spritbälgen som är punkterad, kanske dela den nya och bara byta bara spritbälgen om den ser likadan ut.
Om den gamla är supersvår att gänga ut vill säga.
Systemvatten kommer ut om du gängar ut den gamla så ha den nya beredd.Det kan bli lite blött.

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

mooos73  
#693099 Hej.
Helt plötslig börjar min panna koka lite nu och då. Har försökt justera dragbegränsaren så primärluften ska vara helt stängd vid 80 grader och även justerar ner sekundärluften till ett minimum.... Förutom att pannan går för het är förbränningen endå väldigt dålig då det är mkt tjärbeläggningar i pannan...
Märkte igår att pannan tog lite tjyvluft då luckorna var lite otät men det har jag fixat så luckorna stänger helt.
Har laddomat....
Tidigare har jag kunnat elda hårt utan att pannan gått över 85 grader
Kan det vara termoventilen i laddomaten som inte öppnar när den ska??
Först när övre termometern på laddomaten är över 90 grader hör jag att det börjar "spola" vatten genom laddomaten.

När systemet är i ordning kan jag i princip låta primärluften vara helt öppen (glömt att stänga dragluckan) utan att pannan kokar.....

Användarvisningsbild

Re: Inställning på draglucka?

Göt  
#693101
mooos73 skrev:Hej.
Helt plötslig börjar min panna koka lite nu och då. Har försökt justera dragbegränsaren så primärluften ska vara helt stängd vid 80 grader och även justerar ner sekundärluften till ett minimum.... Förutom att pannan går för het är förbränningen endå väldigt dålig då det är mkt tjärbeläggningar i pannan...
Märkte igår att pannan tog lite tjyvluft då luckorna var lite otät men det har jag fixat så luckorna stänger helt.
Har laddomat....
Tidigare har jag kunnat elda hårt utan att pannan gått över 85 grader
Kan det vara termoventilen i laddomaten som inte öppnar när den ska??
Först när övre termometern på laddomaten är över 90 grader hör jag att det börjar "spola" vatten genom laddomaten.

När systemet är i ordning kan jag i princip låta primärluften vara helt öppen (glömt att stänga dragluckan) utan att pannan kokar.....


Har du inte råkat ändra temperaturen på termostaten som sätter i gång pumpen på laddomaten, har hänt mej någon gång att jag oavsiktligt hitta av den så den har blivit ändrad och laddomaten startar för sent och då kokar ju pannan

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

mooos73  
#693110
Göt skrev:
mooos73 skrev:Hej.
Helt plötslig börjar min panna koka lite nu och då. Har försökt justera dragbegränsaren så primärluften ska vara helt stängd vid 80 grader och även justerar ner sekundärluften till ett minimum.... Förutom att pannan går för het är förbränningen endå väldigt dålig då det är mkt tjärbeläggningar i pannan...
Märkte igår att pannan tog lite tjyvluft då luckorna var lite otät men det har jag fixat så luckorna stänger helt.
Har laddomat....
Tidigare har jag kunnat elda hårt utan att pannan gått över 85 grader
Kan det vara termoventilen i laddomaten som inte öppnar när den ska??
Först när övre termometern på laddomaten är över 90 grader hör jag att det börjar "spola" vatten genom laddomaten.

När systemet är i ordning kan jag i princip låta primärluften vara helt öppen (glömt att stänga dragluckan) utan att pannan kokar.....


Har du inte råkat ändra temperaturen på termostaten som sätter i gång pumpen på laddomaten, har hänt mej någon gång att jag oavsiktligt hitta av den så den har blivit ändrad och laddomaten startar för sent och då kokar ju pannan

Nej, den har jag koll på och där sitter inte problemet....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).