Jag har ett Haka grävaggregat som sitter i 3-punkten på en valmet 805. Det fungerar jättebra men det känns som det kan fresta på lyftarmar och toppstångsfäste ganska hårt. Ett annat problem är om man råkar höja för högt så hugger spakarna i hytten och stagen blir kröka.
Jag har en fundering på att tillverka teleskopiska stabiliseringsstag från lyftarmsfästena på grävaggregatet som ska gå upp till toppstångsfästet på traktorn. Tanken är att dessa ska vara "flytande" men när aggregaget inte får lyftas högre tar det stopp (justeras med sprint eller liknande). Höjer man dit med spaken så borde hydrauliken till lyftarmarna övertströmma och man får då skynda sig att sänka.? Nån risk med detta?
Min tanke är att när man pressar ner stödbenen så lyfts aggregatet tills teleskopen slår i bott och det borde enligt mina beräkningar bli mer jämt fördelat tryck på alla delar och bli stummare vid grävning.
Jag tänker att denna lösning borde motverka ojämnt tryck på lyftarmarna, avlasta draget som uppstår av tryckstången i tryckstångsfästet vid grävning samt lägga tyngd från traktorn på aggregatet. Om man skulle sätta fasta stag som inte justeras så tänker jag att det finns risk att hela aggregatets tyngd blir hängande i toppstångsfästet, då man inte har koll på hur mycket lyftarmarna bär upp, känns som en risk vid transport då det tenderar att kasta och gunga.
Jag har en patruuna 755-kärra och i de gamla instruktionsböckerna finns något liknande som tillbehör om man vill plocka av kranen, jag har inte hittat något sådant att köpa eller tydlig instruktion hur de var tänkta att fungera. Någon som har någon erfarenhet av ett sådant?
Min fru har hjälpt mig göra enkla skisser av hur jag tänkt, alla kunniga här inne får gärna komma med inspel, tips, nackdelar (feltänk från min sida) eller förbättringar. Skulle det kunna vara någon fördel att även förankra aggregatet med kättingar som spänns i samband med att teleskopen slår I bott? Exempelvis från aggregatets överdel till bakaxeln eller liknande? bifogar skisserna och hoppas att det är begripligt hur jag menar.
Mvh Anders.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto