Traktorer och processorer

Stabilisering - grävaggregat i 3-punkten.

9 inlägg 3929 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stabilisering - grävaggregat i 3-punkten.

ANDERS R  
#689696 Hej skogsforum. Jag har läst de flesta relevanta trådar jag hittat inom detta, men vill ändå se om någon här har tips, erfarenhet eller råd att komma med om stabilisering av grävaggregat i tre punkten.

Jag har ett Haka grävaggregat som sitter i 3-punkten på en valmet 805. Det fungerar jättebra men det känns som det kan fresta på lyftarmar och toppstångsfäste ganska hårt. Ett annat problem är om man råkar höja för högt så hugger spakarna i hytten och stagen blir kröka.

Jag har en fundering på att tillverka teleskopiska stabiliseringsstag från lyftarmsfästena på grävaggregatet som ska gå upp till toppstångsfästet på traktorn. Tanken är att dessa ska vara "flytande" men när aggregaget inte får lyftas högre tar det stopp (justeras med sprint eller liknande). Höjer man dit med spaken så borde hydrauliken till lyftarmarna övertströmma och man får då skynda sig att sänka.? Nån risk med detta?

Min tanke är att när man pressar ner stödbenen så lyfts aggregatet tills teleskopen slår i bott och det borde enligt mina beräkningar bli mer jämt fördelat tryck på alla delar och bli stummare vid grävning.

Jag tänker att denna lösning borde motverka ojämnt tryck på lyftarmarna, avlasta draget som uppstår av tryckstången i tryckstångsfästet vid grävning samt lägga tyngd från traktorn på aggregatet. Om man skulle sätta fasta stag som inte justeras så tänker jag att det finns risk att hela aggregatets tyngd blir hängande i toppstångsfästet, då man inte har koll på hur mycket lyftarmarna bär upp, känns som en risk vid transport då det tenderar att kasta och gunga.

Jag har en patruuna 755-kärra och i de gamla instruktionsböckerna finns något liknande som tillbehör om man vill plocka av kranen, jag har inte hittat något sådant att köpa eller tydlig instruktion hur de var tänkta att fungera. Någon som har någon erfarenhet av ett sådant?

Min fru har hjälpt mig göra enkla skisser av hur jag tänkt, alla kunniga här inne får gärna komma med inspel, tips, nackdelar (feltänk från min sida) eller förbättringar. Skulle det kunna vara någon fördel att även förankra aggregatet med kättingar som spänns i samband med att teleskopen slår I bott? Exempelvis från aggregatets överdel till bakaxeln eller liknande? bifogar skisserna och hoppas att det är begripligt hur jag menar.

Mvh Anders.


Senast redigerad av ANDERS R tis 29 dec 2020, 20:04, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Stabilisering grävaggregat i 3-punkten.

haltegarden  
#689704 Har en Valmet 465 med en hymas/Valmet 2 grävaggregat.
Mitt aggregat sitter i tre punkten, dvs toppstag och lyftarmar, utöver det sitter det ett stag mellan bottendelen av grävaggregatet och upp till toppstagsfästet, dvs två hål längre ner. Det gör att aggregatet inte kan vippa emot traktorn som du beskriver. Det extra fästet är en tryckstång med samma mått som den vanliga tryckstången.
Det staget gör att när jag väl monterat fast det kan jag inte höja eller sänka aggregate utan får lösa stabilisering vid grävning med stödbenen.
Jag har haft fundering på att tillverka holkar som fästs i bakaxeln/bakre delen av frontlastarfästet. Alternativt en tryckstång mellan ena sidan av bakaxeln till aggregatet.
Har även en Niab 5-15 som jag känner skulle må gott av att vara mer fixerad, har dock inte kommit på någon bra lösning där då den måste höjas och sänkas hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Stabilisering grävaggregat i 3-punkten.

ANDERS R  
#689714 Hej, intressant. Centralt mellan fästena för lyftarmarna finns ett ytterligare fäste på mitt aggregat, tanken kanske är att något ska sitta där? Hur fungerar det då när du inte har stödbenen nere? Lyften på våran traktor är lite oprecis så det känns som tryckstånsfästet skulle riskera att bära för mkt vikt vid transport.

Jag har också funderingar på något bättre fäste i bakaxeln, men det känns för dyrt med jake-fäste eller liknande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stabilisering - grävaggregat i 3-punkten.

haltegarden  
#689792 Upplever nog att vikten ligger i hydralarmarna, i och för sig nog väldigt lätt att det antingen blir för mycket drag eller tryck på övre fästet. Känns dock säkrare så att inte manöverbordet tittar in i hytten

Användarvisningsbild

Re: Stabilisering - grävaggregat i 3-punkten.

ANDERS R  
#690286 Nej, det är ju det man vill undvika. Lyften gick upp och krökte spakstängerna för mig i somras, gick ju inte att röra skiten förrän man riktat upp det igen. Vad har du för typ av styrning på ditt? Funderar på att kanske ändra till vajerstyrning istället, så man får in spakarna I hytten men vet inte hur bra känsla det blir?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stabilisering - grävaggregat i 3-punkten.

haltegarden  
#690360 Två spaks för grävningen och två kortare för stödbenen.
Länkage ut till ventilpaketet
Har spakarna inne i hytten, du ser aggregatet/traktorn i "vad var det senaste ni köpt" från den 8 december

Användarvisningsbild

Re: Stabilisering - grävaggregat i 3-punkten.

ANDERS R  
#690415 Aha sådär ja, det såg ju väldigt bra ut. Det kanske inte är så dumt det där med en nedre tryckstång, aldrig sett den lösningen förut. Har du det alltid så lågt? Man får ju bra bredd på stödbenen när det sitter så lågt. Svårt att se på bilden jag bifogar kanske, men det finns ju ett sådant fäste för tryckstång på mitt så jag kanske skulle prova den där lösningen istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stabilisering - grävaggregat i 3-punkten.

haltegarden  
#690424 Det är nog med största säkerhet vad det fästet är till för. Har förstått att det skett olyckor då folk kläms mellan traktor och ventilpaket, det finns ju många aggregat som man sitter ute.
Om du kompletterar med en tryckstång till och justerat så att det sitter still och sedan sätter bägge hydralarmarna i spänn blir det nog bra.

Användarvisningsbild

Re: Stabilisering - grävaggregat i 3-punkten.

Malgomaj1  
#757641 Hej! Ni dom har ett haka 2020 eller liknande, vet någon vikten på det??
/ Krister

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar