mån 07 dec 2020, 20:45#684929
JohannesG skrev:Beror ju på konstruktionen. Om så är fallet gäller det absolut att se upp och följa rekommendationerna.
Men jag skulle vilja trycka på att det faktiskt är bakhjulen som styr vart traktorn går, eftersom maskinen alltid vrider sig kring bakaxeln. Tappar bakhjulen greppet kan det glida vart som helst. Tappar framhjulen greppet går det för det mesta rakt fram om vi pratar vägkörning. För skogskörning är riskerna kanske inte lika stora även om samma princip gäller.
Kom på att jag kan ge ett ganska tydligt exempel för att måla upp hur det fungerar, med halt underlag:
Mercan är ju framtung som de flesta vet. 60% av vikten ligger redan där. Häng på en snöplog och det blir ännu mer framtungt. Att köra såhär utan kedjor blir inte så bra. Och det är då just bakändan som halkar hit och dit. Med kedjor bak blir det oerhört mycket bättre. Och när vi dessutom hänger motvikten i lyftarmarna bak går den stabilt som en pansarvagn, om man jämför med hur det var utan kedjor och vikt.
Skulle jag istället välja att enbart lägga kedjor på framaxeln får jag i princip krabbstyrning. Traktorn går i en rak linje dit hjulen pekar. Men att få maskinen till att svänga och ändra körriktning är i princip omöjligt.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II