Traktorer och processorer

Felvända däck?

17 inlägg 3723 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Felvända däck?

Stampep  
#684266 Nog ska vi få nytta av den där allt 😉

Ingen aning varför förra ägaren satt däcken bakochfram, kanske åkt mycket väg 🤔



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dagens glädjeämne

Avslutat-02  
#684268 okej..det hade jag aldrig hört...
men man får alltid lära sig något nytt..

jag kör en hel del väg med min bm, men det sliter inte mer än vanligt tycker jag...

kör på med traktorn, klart man vill se mer..

Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

machonisti  
#684274
1607180500_bild0154.jpg

Farsan satte alltid framdäcken "fel väg" på flyttraktorn.
Menade att det reducerade slitaget.

Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

JohannesG  
#684287 Det gör det definitivt.
Blir väldigt tydligt på en Merca där alla är lika stora. Med däcken rättvända slits framdäcken fortare. Vänder man framhjulen bak och fram slits dessa märkbart långsammare än bakdäcken, trots att de är styrande. Vi skiftade för några år sedan bak och framdäck för att jämna ut slitaget. Funkar dock inte så bra på en konventionell traktor. 😅
Vad det sedan är rent tekniskt som gör detta vet jag inte.
Senast redigerad av JohannesG lör 05 dec 2020, 17:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dagens glädjeämne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684295
JohannesG skrev:Det gör det definitivt.
Blir väldigt tydligt på en Merca där alla är lika stora. Med däcken rättvända slits framdäcken fortare. Vänder man framhjulen bak och fram slits dessa märkbart långsammare än bakdäcken, trots att de är styrande. Vi skiftade för några år sedan back och framdäck för att jämna ut slitaget. Funkar dock inte så bra på en konventionell traktor. 😅
Vad det sedan är rent tekniskt som gör detta vet jag inte.

Gör de skillnad om de körs med 4wd urkopplad?
Med den inkopplad så är de upp till 5% fördrivning på framaxeln.
Häller de med på mercan?

Avatar Fallback

Re: Dagens glädjeämne

Avslutat-02  
#684301 helt OT..
men skulle ni köra efter väg med enbart kedjor fram på traktor med skogsvagn bakom?
Eller skulle ni lägga på kedjor även bak?

Användarvisningsbild

Re: Felvända däck?

Vardon  
#684311 Fram och bak är ju bättre än bara fram men fram är bättre än ingenting anser jag Är det kedjesäsong hade jag lagt på dem det ska ju ändå göras. Går inte det så hade jag kört med 4wd inkopplad så man får nån broms på framhjulen såvida det inte sker automatiskt i traktorn. Om det inte blir sträcka med barmark.

Avatar Fallback

Re: Felvända däck?

Avslutat-02  
#684314 det är körning efter riksväg ca 1,5 mil...
har bara fått framdäckskedjor...
men får väl testa en gång och känna..
skall nämnas att det är osaltad vinterväg...

Användarvisningsbild

Re: Felvända däck?

HannuRöj  
#684355
1607190543_img_20201205_191515.jpg
På första bild däckmönstret möter vägen och diametern (L1) minskar. Mjuk gummi tar emot kraften och krymper.
Senare mönstret börjar glida pga ökning av diametern (L2). Då händer däckslitage.

På andra bild syns däck bakom traktorn.
Den första däck, som är monterad åt fel håll, håller runda formen bättre pga att vikten är mest mitt i mönster. Sidan av mönstret möter vägen först och diametern minskar inte så mycket.
😁

Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

JohannesG  
#684395
gnisten83 skrev:Gör de skillnad om de körs med 4wd urkopplad?
Med den inkopplad så är de upp till 5% fördrivning på framaxeln.
Häller de med på mercan?

Vid vägkörning, som bidrar till största däckslitaget är fyrhjulsdriften för det mesta urkopplad, förutom i de backar där det behövs. Kopplas inte in vid bromsning heller då det sitter bromsar på alla 4 hjul. Jag är ganska säker på att både fram och bak går exakt lika snabbt på Mercan. Ibland händer det att man måste släppa lite på gasen för att fyrhjulsdriften skall koppla ur, skulle den driva snabbare skulle det troligast bli hopplöst att få ur den, och och ett skrapande vid iläggning. In och urkopplingen sker genom drev i lådan, manövrerat via tryckluft. Alltså inga lameller.

Avatar Fallback

Re: Felvända däck?

alias  
#684398
Vardon skrev:Fram och bak är ju bättre än bara fram men fram är bättre än ingenting anser jag Är det kedjesäsong hade jag lagt på dem det ska ju ändå göras. Går inte det så hade jag kört med 4wd inkopplad så man får nån broms på framhjulen såvida det inte sker automatiskt i traktorn. Om det inte blir sträcka med barmark.


@Vardon:
Jag vill minnas att automatisk inkoppling av fyrhjulsdriften vid bromsning har varit ett krav för att kunna registrera in en traktor för 40 km/h (eller ännu fortare som nu är möjligt). Säkert inget krav på MB Tracen om den har separata bromsar fram.

Tryckte man på bromspedalen på Valtra 6200:an vi hade så tändes symbolen för 4 WD på panelen tills man släppte upp pedalen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens glädjeämne

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684862
vinterrojarn skrev:helt OT..
men skulle ni köra efter väg med enbart kedjor fram på traktor med skogsvagn bakom?
Eller skulle ni lägga på kedjor även bak?


Först kedjor bak därefter kedjor fram. Framaxeln är inte dimensionerad för att ta kraften från hela motoreffekten.

Avatar Fallback

Re: Felvända däck?

Avslutat-02  
#684871 Ok, tack för svaret 👍
Återstår att se vad ägaren säger...
Det är hans idé och order...

Användarvisningsbild

Re: Felvända däck?

Bert1  
#684906
alias skrev:
Vardon skrev:Fram och bak är ju bättre än bara fram men fram är bättre än ingenting anser jag Är det kedjesäsong hade jag lagt på dem det ska ju ändå göras. Går inte det så hade jag kört med 4wd inkopplad så man får nån broms på framhjulen såvida det inte sker automatiskt i traktorn. Om det inte blir sträcka med barmark.


@Vardon:
Jag vill minnas att automatisk inkoppling av fyrhjulsdriften vid bromsning har varit ett krav för att kunna registrera in en traktor för 40 km/h (eller ännu fortare som nu är möjligt). Säkert inget krav på MB Tracen om den har separata bromsar fram.

Tryckte man på bromspedalen på Valtra 6200:an vi hade så tändes symbolen för 4 WD på panelen tills man släppte upp pedalen.

MVH
Alias


Är väl så att det är krav på 4hjulsbroms när dom är reggade för 40km så det är därför 4wd kopplas in vid broms.
Men det finns modeller som dom på nåt sätt har lyckats få godkända ändå

Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

JohannesG  
#684914
busholle skrev:Först kedjor bak därefter kedjor fram. Framaxeln är inte dimensionerad för att ta kraften från hela motoreffekten.

Beror ju på konstruktionen. Om så är fallet gäller det absolut att se upp och följa rekommendationerna.

Men jag skulle vilja trycka på att det faktiskt är bakhjulen som styr vart traktorn går, eftersom maskinen alltid vrider sig kring bakaxeln. Tappar bakhjulen greppet kan det glida vart som helst. Tappar framhjulen greppet går det för det mesta rakt fram om vi pratar vägkörning. För skogskörning är riskerna kanske inte lika stora även om samma princip gäller.
Senast redigerad av JohannesG mån 07 dec 2020, 19:39, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).