Skotare

olika rullomkrets skotarboggie

15 inlägg 3329 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

olika rullomkrets skotarboggie

ips 301  
#681645 har en 1210b 8 hjuling,,,halvslitna däck på traktordelen med kedjor på bakre hjulparet,,,,,vagnsdelen nästan nya däck.Tog och investerade i ett par kedjor till vagnen,gunnebo superstud....tänkte lägga dem på bakre hjulparet på vagnen.men nu kliar jag mej i skallen och funderar på hur det kommer att inverka på boggielådorna? det blir ju en markant skillnad på rullomkretsen på främre och bakre hjulet på samma boggielåda,,,,ska tilläggas att jag kör i egen skog vintertid,så då kanske det fungerar ändå pga halkigt underlag?,,,hoppas det finns nån med ett bra svar och erfarenhet av min fundering här...



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: olika rullomkrets skotarboggie

bgl  
#681681 Oklart vilket problem du vill se.
Slirskydd på bakre boggihjul är ju normalfallet med 4 kedjor på en 8-hjuling.
Boggi utan balansering kompenserar "automatiskt" bort skillnaden vid högre drivkraft, men även med balanserad boggi ryms variationen inom konstruktörens ramar.

Användarvisningsbild

Re: olika rullomkrets skotarboggie

ips 301  
#681684 ok...jag trodde at skillnaden på diametrarna på däcken skulle skapa för stor differans på rullomkretsen och att nåt skulle kunna ta skada,,,,,tack för ditt svar bgl,,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: olika rullomkrets skotarboggie

AKKAMAAN  
#681745 Teoretiskt så blir det verkansfull skillnad av olika diametrar men i praktiken så är det bara några procent vilket gnuggas bort mot underlaget. Speciellt där det är sämre markgrepp än rena gummihjul har mot "torr asfalt"....

Avatar Fallback

Re: olika rullomkrets skotarboggie

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681916 Det som är ett större problem är att köra med slitna däck fram o nya bak och kanske band bak
Blir en sabla skillnad fram-back som sliter växellåda o kardanaxlar

Användarvisningsbild

Re: olika rullomkrets skotarboggie

ips 301  
#681943 tack simba,,,ditt svar var mycket värt,,,du verkar kunnig,jag har läst många av dina inlägg här på forumet,,,,,är du gammal ösa/timberjack mek?

   TS
Avatar Fallback

Re: olika rullomkrets skotarboggie

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682102 Nej,fattig entreprenör som vill förstå varför saker går sönder 😎
När det gäller rullmotstånd så körde en 280 master i markberedning början 90tal,han gick bra,köpte en till och han gick tungt,trodde bromsen låg på,börja leta fel,upptäckte att på ena framboggin var 2 olika däckfabrikat,ena 50% andra var ännu mer nednött,mätte omkrets konstatera att skilde 32 cm mellan däcken....var lite liknande på andra boggin,in på betonggolv och vi mätte o räkna,flytta om däck så vi fick alla boggi lika och lika mellan fram o bak,var en helt annan maskin att köra efter det

Avatar Fallback

Re: olika rullomkrets skotarboggie

bgl  
#682104 Ja, skillnaden mellan däckstillverkare/ däckstyper är större än mellan nya och slitna däck.
När Minibruunetten kom med 600-hjul som bara var 8-lagers var hållbarheten dålig. Dom som bytte ett däck i taget till kraftigare, ev tom 16-lagers, fick ofta boggiproblem på köpet.

Användarvisningsbild

Re: olika rullomkrets skotarboggie

ips 301  
#682116 intressant det här om olika tillverkare men ändå samma dimension,,,...(enligt beteckningen på däcket),helt klart nåt att fundera på tex om man ska köpa en maskin,,,,mycket värt att kolla detta.....det är guld värt med era erfarenheter,,,,,det är ni kunniga som gör forumet intressant ... 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: olika rullomkrets skotarboggie

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682163 Vad händer med band på boggin med ett bra o ett hårt slitet?

Avatar Fallback

Re: olika rullomkrets skotarboggie

AKKAMAAN  
#682180
ips 301 skrev:intressant det här om olika tillverkare men ändå samma dimension,,,...(enligt beteckningen på däcket),helt klart nåt att fundera på tex om man ska köpa en maskin,,,,mycket värt att kolla detta.....det är guld värt med era erfarenheter,,,,,det är ni kunniga som gör forumet intressant ... 👍

Det är nog fördelaktigare om vagnen med band på boggin skjuter på framänden i stället för att framänden ska släpa på bakänden. En lastad skotare har ju största delen av dragkraften/margreppet under lasset. Nackdelen är väl att maskinen kan upplevas lite understyrd...

Avatar Fallback

Re: olika rullomkrets skotarboggie

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682201
gnisten83 skrev:Vad händer med band på boggin med ett bra o ett hårt slitet?

Nånting i lådan tar stryk,ju större maskin o tyngre lass ju mer kostar det,en låda med navreduktion så går reduktionerna i skrotlådan först ,givetvis värre sommartid

Avatar Fallback

Re: olika rullomkrets skotarboggie

bgl  
#682204
1606331509_20201125_200600.jpg
Har fotograferat en sida ur klassiska boken Skogsmaskinen från dåvarande skogsarbeten från 1981.
texten beskriver översiktligt från om för- eller eftergång. (Kanske något svårläst)

Avatar Fallback

Re: olika rullomkrets skotarboggie

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682245 Har skrivit om detta på en annan tråd förr, kanske på maskinistenforumet.
Efter att ÖSA klappade igen kom många år senare Ronald Lindkvist, konstuktör som började i Eskilstuna på BM men sluta som den bakom konstruktionen av Mastern, att jobba hos oss. Mastern var väl sista stora konceptet i Alfta. Vi arbetade med framtagning av andra konstruktioner hos oss men var ju båda intresserade av skogens maskiner. Dock säger jag att bara en av oss visste mycket om allting. Dimensioneringar, material och alla svårigheter, tester och bakslag som ligger bakom ett maskinkoncept. Det var intressant att höra om hur vissa billiga tillverkningslösningar blev de bästa och hållbaraste och annat som hur boggieinfästningar inte kan hålla egentligen om man räknar på det men gör det ändå, men man vet inte varför osv.
Just drivningen vill minns jag minnas låg med överdrivning fram för att klara styrningen. Dock minns jag Ronald berätta hur förvånansvärt snabbt man kunde äta upp däck på asfaltskörning. Det hade dom gjort sej erfarenhet av med en prototypmaskin vid nån utställning. Ca 4% överväxling är en siffra jag har kvar i huvet på överdrivningen.

Avatar Fallback

Re: olika rullomkrets skotarboggie

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682304 Mastern var/är speciell eftersom han har en mellanaxeldifferential som möjliggör olika stora däck fram-bak dessutom försvinner problemet när man svänger brant och vagnen har kortare väg.
Men i tuff terräng måste mellandiffen vara spärrad så då ska fram o bakhjul vara lika stora,många beg mastrar har man kopplat bort mellandiffen hydrauliskt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).