fre 20 nov 2020, 23:54#681173
Ska förtydliga lite.
Jag har tidigare varit hos både "Besikta" och "Opus" två ggr var, när jag räknar efter. En gång när jag var där med en kompis släpvagn. Inga problem någon av gångerna med att locket saknas.
Problemet uppkom första gången vid besiktningen för ett år sedan då jag var på "Bilprovningen" och där fick anmärkning på cykelslangsbiten.
Jag har en adapter från 13 till 7-polig (med lock) och erbjöd mig sätta på denna, vilket inte spelade någon roll, enligt besiktningsmannen.
Krävdes ingen ombesiktning och jag får erkänna att jag tyckte det hela var så dumt, att jag helt enkelt glömde bort det.
För drygt 2 veckor sedan gjorde jag besiktningen hos Opus, på samma ställe där cykelslangen godkänts 2 ggr förut.
Nu fanns ju anmärkningen i datorn och det resulterade i en ombesiktning pga "släpvagnskontakt skadad".
Mina åsikter om låsning och fukt/dammskydd brydde sig besiktningsmannen inte om. "Ska vara ett lock, det står i boka", sa han och gick in.
Efter detta har jag läst allt jag hittat som är relevant och tagit kontakt med Transportstyrelsen. Det jag inte fått fram är m besiktningsföretagen har några andra föreskrifter.
Beskrev ärendet i en fråga till Bilbesiktningen via deras hemsida och blev efter en vecka uppringd av en man som var "kvalitetssamordnare" (eller något liknande), för företaget. Telefonnumret går till Bilbesiktningen i Vällingby.
Han höll med mig om att det hela är en skitsak, men att det nu var Opus sak att åtgärda. Min åsikt om att anmärkningen från Bilbesiktningen ifjol är orsaken till problemet höll han inte med om. Enligt honom är det Opus som självständigt ska göra bedömning, oberoende av tidigare anmärkning.
Han höll med om att lockets låsningsfunktion är försumbar, men ville inte ge mig något i skrift om sina åsikter.
Enligt de besiktningsmän som hävdar att locket är nödvändigt, spelar alltså inte adaptern någon roll. Locket finns ju inte där för att låsa den.
Husqvarna 346XP, Stihl 460, Stihl MS193, Stihl KM131