Verkstan

Byta släpvagnskontakt - haveri

36 inlägg 42184 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

jannee  
#681141 Låsning av kontakt?????????
Var ju LOCKET som SAKNADES till ELKONTAKTEN
Sätt på en adapter och på den FINNS det lock !!!!!!!!!
Nu får du allt ge dig TOTTE :grin:
Besserwisser

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Gräsmark  
#681173 Ska förtydliga lite.
Jag har tidigare varit hos både "Besikta" och "Opus" två ggr var, när jag räknar efter. En gång när jag var där med en kompis släpvagn. Inga problem någon av gångerna med att locket saknas.

Problemet uppkom första gången vid besiktningen för ett år sedan då jag var på "Bilprovningen" och där fick anmärkning på cykelslangsbiten.
Jag har en adapter från 13 till 7-polig (med lock) och erbjöd mig sätta på denna, vilket inte spelade någon roll, enligt besiktningsmannen.
Krävdes ingen ombesiktning och jag får erkänna att jag tyckte det hela var så dumt, att jag helt enkelt glömde bort det.

För drygt 2 veckor sedan gjorde jag besiktningen hos Opus, på samma ställe där cykelslangen godkänts 2 ggr förut.
Nu fanns ju anmärkningen i datorn och det resulterade i en ombesiktning pga "släpvagnskontakt skadad".
Mina åsikter om låsning och fukt/dammskydd brydde sig besiktningsmannen inte om. "Ska vara ett lock, det står i boka", sa han och gick in.

Efter detta har jag läst allt jag hittat som är relevant och tagit kontakt med Transportstyrelsen. Det jag inte fått fram är m besiktningsföretagen har några andra föreskrifter.
Beskrev ärendet i en fråga till Bilbesiktningen via deras hemsida och blev efter en vecka uppringd av en man som var "kvalitetssamordnare" (eller något liknande), för företaget. Telefonnumret går till Bilbesiktningen i Vällingby.
Han höll med mig om att det hela är en skitsak, men att det nu var Opus sak att åtgärda. Min åsikt om att anmärkningen från Bilbesiktningen ifjol är orsaken till problemet höll han inte med om. Enligt honom är det Opus som självständigt ska göra bedömning, oberoende av tidigare anmärkning.
Han höll med om att lockets låsningsfunktion är försumbar, men ville inte ge mig något i skrift om sina åsikter.

Enligt de besiktningsmän som hävdar att locket är nödvändigt, spelar alltså inte adaptern någon roll. Locket finns ju inte där för att låsa den.

Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

skogsjan695xl  
#681178 Inte för att vara sån nu. Men all den tid som är nerlagt på undersökning googlande, ringande, skrivande här.
Det är mer tid lagt på det än vad det tar å byta kontakten. Är det ombes på det så är det väll bara å byta vare sig det gått igenom tidigare.
Måste ju finnas bättre grejer å lägga tid och energi på.

Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Gräsmark  
#681180 Ibland har även pensionärer gott om tid, Skogsjan.
Tänkte att man kanske kunde få tips om någon hade ett lock.
Dessutom tycker jag inte om att tjänstemän tar tveksamma beslut som drabbar hederligt folk.
Det här har inte med fordons och trafiksäkerhet att göra, utan är en principsak som förmodligen har drabbat fler än mig.

Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

totte  
#681183
jannee skrev:Låsning av kontakt?????????
Var ju LOCKET som SAKNADES till ELKONTAKTEN
Sätt på en adapter och på den FINNS det lock !!!!!!!!!
Nu får du allt ge dig TOTTE :grin:
Besserwisser


Och du skall snacka om besserwisser Janne 🤣 . Klart det var locket som saknades, det var ju det som var hela poängen. Men du snackade ju om låsningen av kroken.

Du vet mycket väl att locket på en sjupolig låser kontakten. Eftersom besiktningsfolket i det här fallet inte har begripit att det inte är så för 13-polig så hävdar dom alltså att det måste finnas ett lock även på den. Klart och tydligt.

Uppenbarligen duger inte en adapter, för det är originalkontakten som bedöms, inte vad man sätter i den.

Avatar Fallback

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

jannee  
#681189 Alla besiktningar har en regel.
Ett påpekande i föregående års besiktning ska vara åtgärdat vid nästa (års) besiktning, om inte, är det automatiskt en tvåa.
Besiktningsmannen får upp föregående års påpekande på sin handdator.

Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681198
119kr Biltema

Kan man köpa en sån här från Biltema, knacka ut gångjärnssprinten och montera locket och fjädern på
original stickdosan?

Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

skogsjan695xl  
#681233
totte skrev:
jannee skrev:Låsning av kontakt?????????
Var ju LOCKET som SAKNADES till ELKONTAKTEN
Sätt på en adapter och på den FINNS det lock !!!!!!!!!
Nu får du allt ge dig TOTTE :grin:
Besserwisser


Du vet mycket väl att locket på en sjupolig låser kontakten. Eftersom besiktningsfolket i det här fallet inte har begripit att det inte är så för 13-polig så hävdar dom alltså att det måste finnas ett lock även på den. Klart och tydligt.

Uppenbarligen duger inte en adapter, för det är originalkontakten som bedöms, inte vad man sätter i den.


Locket låser ju faktiskt även den 13 poliga kontakten. När man vridit in låset så passar ju locket i den uppstickande delen på adapter/kontakten som förhindrar att den ska kunna vrida upp sig.

Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Gräsmark  
#681236 Slurfi, den kontakten på Biltema ska jag kolla och mäta. Hade inget skjutmått med mig när jag var där, men tyckte avståndet mellan fästena såg större ut. Originalet är 20 mm.

Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681366
Gräsmark skrev:Slurfi, den kontakten på Biltema ska jag kolla och mäta. Hade inget skjutmått med mig när jag var där, men tyckte avståndet mellan fästena såg större ut. Originalet är 20 mm.

Vore intressant att höra hur det förlöper.
Ett annat sätt nuförtiden är att kontakta nån 3D-skrivar nörd, så designar han och skriver ut en ny reservdel.

Avatar Fallback

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Robertberg  
#681406
jannee skrev:Alla besiktningar har en regel.
Ett påpekande i föregående års besiktning ska vara åtgärdat vid nästa (års) besiktning, om inte, är det automatiskt en tvåa.
Besiktningsmannen får upp föregående års påpekande på sin handdator.


Nu fattar jag ingenting, till Ts Gräsmark har Bilbesiktningen sagt att det inte är så det fungerar. Det berättads för bara några inlägg sedan.

Avatar Fallback

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681452 Gäller att hitta rätt ”offset” på locket/leden

Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681476
Gräsmark skrev:Slurfi, den kontakten på Biltema ska jag kolla och mäta. Hade inget skjutmått med mig när jag var där, men tyckte avståndet mellan fästena såg större ut. Originalet är 20 mm.


Är det här rätt?
https://www.schmiedmann.se/sv/bmw-x3f25 ... -1-378-999

Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Gräsmark  
#681648 Mettämies, nej det där är en annan kontakt. Produktnumret ska vara 71606781860 och finns inte som enbart kontakt. Iaf inte
vad jag hittat.

Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Klyv Bixby  
#681665 Vad säger dom om du monterar en ny kontakt bredvid då?? Typ en biltema kontakt på ett litet bleck som du nitar i nån hasplast under bilen så det inte syns 🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).