Standard ska göra det enkelt att byta släpvagnskontakter, men...
Efter visst googlande hittade jag flera bra och illustrativa bilder på kabelfärger och kopplingsscheman för en 13-polig släpvagnskontakt. Det verkade finnas en standard! Ny släpvagnskontakt inköptes på Biltema och sen var det bara att börja koppla kablarna efter färg och placering. Snabbt fixat och sedan dags att testa. I med kontakten och på med lyset! Efter någon minuts blinkande, bromsande och testande fungerade ganska exakt ingenting. Jo, när man körde vänster blinkers blinkade höger skyltbelysning. Hmm....
Egen standard för släpvagnskontakter?
Efter div rivande i huvudet började operation "följa kabel". Den här släpvagnstillverkaren X har tydligen hittat på en egen standard? Kabeln från kontakten baköver släpet gick till en kopplingsdosa under släpets bakläm. Liggande på rygg under släpet skruvade jag upp den och kunde där konstatera att den lite grövre, vita kabeln som enligt standard skulle vara jord inte gick till jordningen utan till någon lampa. Jordningen sköttes istället en liten klen, gul kabel som enligt standarden skulle gå till vänster blinkers. Hm...
Från kopplingsdosan kunde man sedan följa vilka kablar som gick till höger resp vänster baklykta. Problemet var bara att vid anslutningen bak på varje lykta fanns det en snabbkoppling och det innebar att kablarna inne i lyktorna inte hade samma färg som kablarna från kopplingsdosan till lyktan.
Jag fick i alla fall jorden på rätt ställe och då började betydligt fler lampor lysa eller blinka, men ingen vid rätt tillfälle eller av rätt anledning. Vissa funktioner var fortfarande döda så det fanns skäl att dessutom misstänka trasiga glödlampor. Frågan var bara vilka?
Alla glödlampor (inkl. de dubbla ljustrådarna i bak/bromslampan) skruvades loss en efter en och testades med hjälp av ett löst batteri. Två glödlampor visade sig vara trasiga. Snabbt besök på macken för att köpa nya och sedan fortsatte detektivarbetet.
Testa släpvagnskontakten med batteriladdare!
M h a uteslutningsmetod försökte vi hitta rätt kabel till rätt funktion men det gick ändå inte speciellt bra. Tills vi kom på den lysande idén att använda en batteriladdare och sätta jorden i ramen och sedan lägga på pluskontakten på stift efter stift i släpvagnskontakten tills vi kunde identifiera vilken kabelfärg som gick till varje enskild lampa. Hade vi gjort så från början hade vi sparat mycket tid och svordomar
Vissa saker får man lära sig den hårda vägen. Men man kan ju fråga sig varför en släpvagnstillverkare kör en "egen standard" för eldragningen. En koppling där den grövre jordkabeln användes till bakljuset. Det finns onekligen utrymme för kvalitetsförbättringar överallt.
Här finns kopplingschema och poler som de ska vara enligt Wikipedia:
Och så här såg det ut på min släpvagn. Två av åtta kablar satt rätt, de andra sex fel: