SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

De som får frisedel från Skogsvårdslagen

27 inlägg 10242 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

De som får frisedel från Skogsvårdslagen  ARTIKEL

Pierre Kjellin  
#681078


Är alla lika inför Skogsvårdslagen? Svaret på den frågan vet skogsägaren Sivert Öderyd. Han har bevittnat hur bland andra Sveaskog under flera decennier på många ställen misslyckats med att få upp ny skog – utan att lagens långa arm nått dem.

67-årige Sivert Öderyd är utbildad skogsvårdsförman, jägare och själv markägare och har tidigare jobbat på Skogsvårdsstyrelsen. Han har med egna ögon under flera decennier kunnat följa hur de största skogsägarna – som i områdena runt hans egna marker i trakterna av Gällivare är främst Sveaskog och SCA – till synes utan några juridiska konsekvenser kunnat gravt misslyckas med contortaplanteringar.

Det Sivert Öderyd syftar på är marker i hans hemtrakter där de stora skogsbolagen under 1970- och ända in på 1980-talet föryngrade med contortatall. Contortatallarna som då planterades klarade sig mycket dåligt på vissa håll i Norrbotten.
Den snöklädda bilden här intill är tagen i höst och visar ett cirka 40 hektar stort hygge på ett berg utanför Gällivare efter en avverkning som gjordes 1979 eller 1980 och där de planterade contortatallarna (det vill säga de som överlevt) fortfarande står kvar och i många fall inte ens nått manshöjd.

– Jag har alltid sett det där berget. Det är mina hemtrakter, marker som jag känner mycket väl. Det är inte fjällnära skog utan produktionsskogsmark, påpekar Sivert Öderyd.

Har du själv sett fler liknande contortaplanteringar som misslyckats?

– O ja! Det finns många hyggen här omkring, även provytor där man provat med sibirisk lärk och som inte heller fungerat. Det här är bara ett berg av många. Det har avverkats så vansinnigt mycket contorta här uppe genom åren, det finns hyggen planterade med contorta som är på 40-50 och 60 hektar eller ännu större och som är helt kalavverkade nu – både på SCA:s och Sveaskogs marker. Det rör sig om enorma ytor här uppe.

Men det hygge du har bild på – är det fortfarande inte återplanterat med annat trädslag än contorta?

– Nej, det är fortfarande inte satt några nya plantor där vad jag sett. Det har som bäst stått runt tre meter höga och eländigt krokiga contortaplantor och där runt hälften av dem hade tippat omkull.

Men har man inte hjälpplanterat på hygget med vanlig tall sedan återplanteringen för cirka 40 år sedan?

– Nej. Och det är likadant åt alla håll här i trakterna runt Gällivare, det är precis samma problem med contortan. Den har stått och stampat på hyggen ungefär från samma tid som det hygge jag skrev om, och man håller fortfarande på att sanera bort den från hyggena – både på SCA:s och Sveaskogs marker.

Finns det även andra markägare som har omfattande problem med contortaplanteringar i dina trakter?

– Det kan säkert finnas privata markägare, men det är inget jag har kännedom om. Det är Sveaskog och SCA som är de dominerande markägarna här.

Men hur tror du det kan komma sig att så stora ytor med återplanteringar tillåts att misslyckas utan att det åtgärdas, eller till synes får några juridiska konsekvenser?

– Det bara mörkas och görs ingenting. Det här contortamisslyckandet skyller man inte på någon – man är bara knäpptyst om det. Men när älgarna härjar och bryter toppar – då blir det ett förbannat liv på bolagen. Det är så vansinnigt. Det finns ingen heder och ingen logik hos bolagen och uppenbarligen har Skogsstyrelsen i alla år sett mellan fingrarna när det gäller contortamisslyckandet. Älgen stämplas som parasit för att skogsbruket ska kunna dölja sina verkliga tillkortakommanden.

– Detta är en sådan fruktansvärd vanvård av skogsmark som har fått pågå så länge.

BILD PÅ HYGGE: Hygge på Sveaskogs mark i södra delarna av Gällivare kommun som planterades med contorta för omkring 40 år sedan och som avvecklats tidigare i år. Alla contortatallar har avverkats och flisats och i bagrunden synsa också många sedan tidigare döda och omkullblåsta contortatallar ligga kvar på marken. Bilden togs av Sivert Öderyd den 19 november.

BILD PÅ UNGSKOG: Ett bestånd med inhemsk tall ett stenkast från hygget på övre bilden som planterades ungefär samtidigt som contortan på övre bilden. Bilden togs av Sivert Öderyd den 19 november.

Läs artikeln intill där vi frågat en av Skogsstyrelsens skogskonsulenter i det aktuella distriktet hur det kommer sig att det finns stora markägare som i flera decennier kunnat misslyckas med skogsföryngring utan att det fått några konsekvenser.

Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com.......
070-334 50 09




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681346 Vam som helst kan ju anmäla om man ser ett pågående lagbrott. Det har inte SS ensamrätt på. Det kunde ju vara kul att prova. För att "testa lagstiftningen" som Herman Sundkvist säger.

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

alias  
#681353 Kanske är det bara jag som undrar varför intervjupersonen inte agerade under sin tid på SVS om han ansåg att lagen inte följdes?

Sen har jag ett minne av att dåvarande Domänverkets marker inte omfattades av skogsvårdslagen förrän 1979 års skogsvårdslag trädde i kraft, så avverkningar utförda dessförinnan kanske inte "existerade" i SVS system om inga avverkningsanmälningar inkommit till myndigheten.

Jag har exempel på att även vissa små privatskogsägare i södra Sverige också verkar ha fått frisedel angående återbeskogningsplikten.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

isteskog  
#681356 Den frisedeln finns nog lite här och där, Alias ....... 🙃

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681360 En följd av att SS ägnar sig mera åt svampspaning än skogsproduktion.

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

alias  
#681364
Skogsola skrev:En följd av att SS ägnar sig mera åt svampspaning än skogsproduktion.


Jo, men fram till mitten av 90-talet upplevde jag att de faktiskt hade en ambition att skogen skulle producera virke.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

isteskog  
#681365 Har ett minne från slutet av 70-talet. Skogsvårdsstyrelsen som de hette då hade en nitisk plantkollare på Bollnäskontoret som var ute hela somrarna och kollade föryngringar. En gång fick far ett brev att det fattades plant på ett hygge, det dröjde om innan hösten innan vi kollade upp det och då sen gräset lagt sig så fanns det plant så det räckte. Ett telefonsamtal till berörd tjänsteman så ströks anmärkningen..... Tycker faktiskt det var bättre förr i vissa avseenden ..... 😎

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681419 Nån gång vart tionde år eller så kan de få för sig att de ska fokusera på föryngringar och då häver de iväg brev till alla om allt.

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Avslutat-03  
#681423 Varför skriver du så? Det är ju inte sant. Återväxterna kontrolleras årligen genom svarskort och stickprov för fältbesök. Man kan så klart tycka att det är för låg nivå men arbetet är mer systematiskt än vad du tycks känna till.

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

isteskog  
#681431 Andreas77! De stickproven ger jag inte mycket för! Vet av hyggen som ligger dikt efter skogsbilvägar som inte föryngrats på 10 år och någon gång bör ju stickprovskollaren åkt förbi dessa. Tycker inte det är likhet inför lagen när vissa kan åka räkmacka pga av att myndigheterna prioriterar annat än den av få lagar som reglerar skogsbruket. 👎

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Axl  
#681437 Jag tycker kraven borde skärpas. idag får ju nästan vad som helst räknas in föryngringen. Betad asp är ju inte mycket att bygga ett bestånd på.

Användarvisningsbild

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

p till p  
#681474 Hur kan det finnas återbeskogningsplikt nät det kan bli förbjudet att avverka den sedan .Det märkligaste är väl att någon planterar.
Men är det en bra utveckling?

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681483
Andreas77 skrev:Varför skriver du så? Det är ju inte sant. Återväxterna kontrolleras årligen genom svarskort och stickprov för fältbesök. Man kan så klart tycka att det är för låg nivå men arbetet är mer systematiskt än vad du tycks känna till.

Jag känner till och har lång erfarenhet av hur de arbetar. Många år sedan jag såg till ett sådant där hyggeskort. Före avverkningen däremot vill de gärna komma och hänga vita band på allt som finns.

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681491 Det är väl så att lövet kommer av sig själv på de flesta markerna och det anses som godkänd föryngring numera. Så om SS försöker bråka med en tjurskalllig markägare som inte vill plantera så har slyet etablerat sig innan byråkratikvarnen har malt färdigt.

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

nilsszzon  
#681499
Skogsola skrev:
Andreas77 skrev:Varför skriver du så? Det är ju inte sant. Återväxterna kontrolleras årligen genom svarskort och stickprov för fältbesök. Man kan så klart tycka att det är för låg nivå men arbetet är mer systematiskt än vad du tycks känna till.

Jag känner till och har lång erfarenhet av hur de arbetar. Många år sedan jag såg till ett sådant där hyggeskort. Före avverkningen däremot vill de gärna komma och hänga vita band på allt som finns.



dessa vita band, står det skogsstyrelsen på dessa eller är det enbart vita snitslar?
jag har hittat en sån utmed en bäck där jag avverkade för 2 år sedan och jag vet att SS var ute och kontrollerade i hopp om att kunna skona en del av avverkningen men de fick inte ihop till det till slut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).