SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av den mekaniska fällkilen ValFix

117 inlägg 32978 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#678754 Det ska inte vara arbetskamrater med vid såna fällningar.

Och har man arbetskamrater med sig då är kilar med slägga eller att bära en reipal pump så lätt att man glömmer alla andra fällhjälpmedel. 👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#678756
vinterrojarn skrev:Det ska inte vara arbetskamrater med vid såna fällningar.

Och har man arbetskamrater med sig då är kilar med slägga eller att bära en reipal pump så lätt att man glömmer alla andra fällhjälpmedel. 👍

Men du hägnar väl in området innan du påbörjar den förbjudna fällmetoden? Eller gör du bedömningen att den som råkar komma in i fällområdet och får ett träd över sig har sig själv att skylla?

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#678760 Efter det jag varit med om, så kan du vara lugn att jag följer alla säkerheter...

Nog sagt om det.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678769 Mi erfaring er at det er slettest ikkje sikkert at folk held seg vekke sjølv om ein held på med motorsag og sjølv om ein skal fella eit tre. Dette gjeld spesielt vaksne, ungane har bedre vet.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Skarpan  
#678825
williamm skrev:Varsågod!

Det blev en TR 24. Kraftigare mutterdragaren verkar båda tillverkarna sälja. Beställde den med.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

totte  
#678837 Städade undan en del påhopp åt olika håll. Inget mer sånt, tack.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#678838
Skarpan skrev:
williamm skrev:Varsågod!

Det blev en TR 24. Kraftigare mutterdragaren verkar båda tillverkarna sälja. Beställde den med.


Återkom gärna med recension.. 👍

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

J_Dahl  
#678866 När jag först hörde om ett test av en mekanisk kil på podcasten så googlade jag jävel, har för mig att ingen tillverkare nämndes i avsnittet.
Hittade snart ValFix. Beställde utan närmre eftertanke per omgående, knorrade må hända lite över priset. Hade rätt milwaukee knack redan.

Med motorsåg i hand jobbar jag i princip uteslutande med övergrov fällning samt framfällning åt skördare.
Det är en ENORM energibesparing med denna och det går dessutom fortare.
Även om skördarn huggt rent runt det övergrova så är det inte alltid trädet ”vill åt rätt håll” det är ju fint om man slipper fälla rakt i virkeshögarna.
Nu senast fällde jag ett gäng träd i en bäckravin och allt skulle uppåt, många vägde mot bäcken.


Efter typ 3månaders användning så har jag konstaterat att jag helst har en till, både för reserv och för dom gånger vi är två. För man blir snart rätt bortskämd och om den går sönder så gör den ju det mitt under ett jobb.
Kanske skulle prova den från skogma.

Det absolut enklaste är ju när skördarn är med och kan putta, men näst efter det: ValFix.

Det har hänt på några träd att kilen gått bet då det varit kraftigt baklut, men dom vanliga kilarna är ju med så med några slag på dom och en om positionering av kilen så åker det med.

För mig och mina uppdrag så är denna produkt fantastisk och lätt värt pengarna. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Fredrik Reuter  
#678896 Vad kul att få in recension från en verklig användare @j_dahl, tack!

Det var just detta som våra testare tog upp som en möjlig fördel med kilen också. En kant med kantträd som skördaren sparat ex för att de lutar över mot grannens mark och måste fällas in i avverkningen (åt "fel" håll) för att inte bli ersättningsskyldig till rågrannen.

Återigen, tack för din "rapport", det är som sagt mycket värt att få in verkliga synpunkter från personer som verkligen arbetar i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Williamm  
#678913
Skarpan skrev:
williamm skrev:Varsågod!

Det blev en TR 24. Kraftigare mutterdragaren verkar båda tillverkarna sälja. Beställde den med.


Lycka till! Berätta gärna hur det går.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Fredrik Reuter  
#680518 Här tror jag det underlättat med en Valfix.


   TS
Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#680521 nej bara en bättre huggare..

INGET under pumpen..
köp INTE en stalp..
köp en reipal.

såga ett jack eller upp och vänt riktskär som pumpen ska fästa i på trädet...

INGA PROBLEM......

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#680526 Så trögt går det med alltför höga kilar och med en brytmån som var nära 2 ggr för tjock.. 😮

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

tallen100  
#680527 Och skippa leksaksyxan, inte konstigt att vissa tycker det är besvärligt att banka kil, det ska vara nått tyngre som inte bara studsar...

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#680531 Att fälla träd innebär att använda sig av teknik som man blivit lärd, eller skaffat sig genom livet..
att klaga på att knacka kil är bara att inte använda sig av dessa tekniker, eller inte ha kunskapen om hur man egentligen gör för att underlätta för sig själv...

det är just detta som man INTE får lära sig i skolorna eller på kurserna...
den gamla hederliga tekniken....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).