ons 11 nov 2020, 02:17#678866
När jag först hörde om ett test av en mekanisk kil på podcasten så googlade jag jävel, har för mig att ingen tillverkare nämndes i avsnittet.
Hittade snart ValFix. Beställde utan närmre eftertanke per omgående, knorrade må hända lite över priset. Hade rätt milwaukee knack redan.
Med motorsåg i hand jobbar jag i princip uteslutande med övergrov fällning samt framfällning åt skördare.
Det är en ENORM energibesparing med denna och det går dessutom fortare.
Även om skördarn huggt rent runt det övergrova så är det inte alltid trädet ”vill åt rätt håll” det är ju fint om man slipper fälla rakt i virkeshögarna.
Nu senast fällde jag ett gäng träd i en bäckravin och allt skulle uppåt, många vägde mot bäcken.
Efter typ 3månaders användning så har jag konstaterat att jag helst har en till, både för reserv och för dom gånger vi är två. För man blir snart rätt bortskämd och om den går sönder så gör den ju det mitt under ett jobb.
Kanske skulle prova den från skogma.
Det absolut enklaste är ju när skördarn är med och kan putta, men näst efter det: ValFix.
Det har hänt på några träd att kilen gått bet då det varit kraftigt baklut, men dom vanliga kilarna är ju med så med några slag på dom och en om positionering av kilen så åker det med.
För mig och mina uppdrag så är denna produkt fantastisk och lätt värt pengarna. 🌲