sön 25 okt 2020, 17:34#675886
Idag har jag varit ner i Långö o kollat den al som Torbjörn planterade i slutet av 90-talet. Brh dia var omkring 20 cm med rätt stor spridning. Jag kunde inte se någon avgörande skillnad på de som planterats med ”markberedning” eller direkt i grässvålen. Marken var så blöt att man sjönk ner i vad jag kallar för svartmylla, @tåndemåla har säkert en mer vetenskaplig benämning. Jag sparkade upp jorden på ett ställe och det ger kanske viss ledning för honom. Det gick inte att bedöma om det var gallrat eller om naturen haft sin gång, men de kvarvarande stammarna stod glest, säkert minst 8 meters förband för de stammar som kan anses någorlunda värdefulla. Dikena i kanten av området var väl rensat och det var hyfsat fall mot sjön.
Det angränsande området som var planterad gran var inte heller särskilt roligt att se. Marken var något högre än för alen med ändå blöt och ”svampig”. Brh dia ca 25 cm, också med stor spridning. Höjdtillväxten började avta, i allmänhet dåliga toppskott och en hel del barkborreskador i gläntorna.
Min upplevelse av besöket var att det är väldigt svårt att föryngra mossodlingar, trodde nog att al skulle vara idealiskt men detta gjorde mej tveksam. Vad i all sin dar ska man kunna plantera istället?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Det du inte hann idag kan du göra i morgon och hinner du inte då heller så var det inte så viktigt