Föryngring

Plantera al

42 inlägg 7925 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantera al

tarningholm  
#675333 @Uvskogen, hur länge har du haft det uppe? Nu vet jag inte var du bor, så frågan låter kanske dum, men har du vildsvin på markerna? Ser att Allox skrev att stängslet behöver kompletteras i så fall. (Ursäkta trådkapningen...)

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675390
tarningholm skrev:Uvskogen, hur länge har du haft det uppe? Nu vet jag inte var du bor, så frågan låter kanske dum, men har du vildsvin på markerna? Ser att Allox skrev att stängslet behöver kompletteras i så fall. (Ursäkta trådkapningen...)


Det har suttit uppe tre vintrar nu. Vi kompletterade med sträcklina efter första vintern.
Vildsvin har jag i närheten men, ta i trä, inte på min mark än.

Avatar Fallback

Re: Plantera al

uffejohan  
#675886 Idag har jag varit ner i Långö o kollat den al som Torbjörn planterade i slutet av 90-talet. Brh dia var omkring 20 cm med rätt stor spridning. Jag kunde inte se någon avgörande skillnad på de som planterats med ”markberedning” eller direkt i grässvålen. Marken var så blöt att man sjönk ner i vad jag kallar för svartmylla, @tåndemåla har säkert en mer vetenskaplig benämning. Jag sparkade upp jorden på ett ställe och det ger kanske viss ledning för honom. Det gick inte att bedöma om det var gallrat eller om naturen haft sin gång, men de kvarvarande stammarna stod glest, säkert minst 8 meters förband för de stammar som kan anses någorlunda värdefulla. Dikena i kanten av området var väl rensat och det var hyfsat fall mot sjön.
Det angränsande området som var planterad gran var inte heller särskilt roligt att se. Marken var något högre än för alen med ändå blöt och ”svampig”. Brh dia ca 25 cm, också med stor spridning. Höjdtillväxten började avta, i allmänhet dåliga toppskott och en hel del barkborreskador i gläntorna.
Min upplevelse av besöket var att det är väldigt svårt att föryngra mossodlingar, trodde nog att al skulle vara idealiskt men detta gjorde mej tveksam. Vad i all sin dar ska man kunna plantera istället?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera al

uffejohan  
#675896 Finns det inga bra exempel från SLU om mossodling? Kanske @Lars Lundqvist SLU har några idéer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Torbjörn Johnsen  
#676011 Intressant att se bilderna @uffejohan ! Mossodlingar är onekligen en utmaning. Glasbjörk kanske är ett bättre alternativ?

Avatar Fallback

Re: Plantera al

Sörlänningen  
#676031
uffejohan skrev:Min upplevelse av besöket var att det är väldigt svårt att föryngra mossodlingar, trodde nog att al skulle vara idealiskt men detta gjorde mej tveksam. Vad i all sin dar ska man kunna plantera istället?


Nu är det ju väldigt stor skillnad på mossodlingar. Jag har (i Småland) gamla mossodlingar som nu är g32 och producerar fin gran och är synnerligen enkla att föryngra. Visst, granarna tenderar att börja få lite bristproblematik vid lite ålder (40 till 70 år, beroende på kvalitet), så det är inte idealt. Men det funkar ju. Gran kan ju växa även i djup torv, vilket al inte tycks kunna göra.

Avatar Fallback

Re: Plantera al

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676047 Varför inte plantera tall?

Lärkbeståndet vi tittade på vid mossmarksexkursionen har fått en rejäl självföryngring av tall och grannbestånden växer fint men långsamt med sitt höga vattenstånd och näringsfattiga torvmark.

Avatar Fallback

Re: Plantera al

uffejohan  
#676056 Jo, det är ju alltid ett alternativ men jag är ute efter att få lite variation i skogen och ser framför mej en dunge av något annat, helst ett lövträslag. Kanske glasbjörk kunde funka men jag funderar och forskar vidare....

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera al

The Forrester  
#676227 Har planterat en hel del Klibbal och det är inte helt enkelt. Den trivs ju som allra bäst i grus-diken osv, där den har tillgång till vatten. Våra alar som stått med vatten upp till stammen över en tid - dör. Men rotsystemet tål ju hur mycket vatten somhelst givetvis. Men det kan nog vara lite knepigt på en mosse om vattennivån blir för hög under lång tid. Viltskadorna består mest av Rådjurens fejningar, men alarna klarar det ganska bra och skjuter nya skott. Har du någon dikeskant eller lutning i området borde alarna funka.
Men Björk blandat med någon Salix kanske är enklast och säkrast?

Avatar Fallback

Re: Plantera al

uffejohan  
#676284 Tack för era synpunkter. Den gamla odlade mossen jag har består av torv under jordlagret. Mitt ute på mossen är torven minst 8 meter djup och inte ett gruskorn. Efter att ha läst inläggen och framförallt kollat på den plantering Torbjörn gjorde för drygt 20 år sedan, har jag nu avbeställt mina alplantor. Det blir nog till att hägna in området och plantera glasbjörk och kanske någon Salix. Utan hägn blir det bara viltfoder så nu blir det att mäta upp omkretsen och beställa nät och sträcklina. Har aldrig hägnat tidigare men det verkar på kommentarer i olika trådar här som det inte ska vara särskilt svårt. Några problem med att få ner stolparna blir det i alla fall inte....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676293 Jag åker upp till dig nästa vecka då jag jobbar med skogsrevisorerna och gröna bokslut. Så troligtvis torsdag så kollar vi över mossen. Har en del i ditt område.

Avatar Fallback

Re: Plantera al

uffejohan  
#676297 Det var ju supersnällt, jag har ditt telnr så vi får kontakt👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).