Man kan inte säga annat än att pendeln har svängt när det gäller storleken på gallringsskotarna. Vi har under den senaste tioårsperioden sett en trend att större skotare använts i gallring. Här har skogsmaskinstillverkarna hakat på trenden och ett bra exempel är Komatsu som i flera år haft sin skotare 835 som minsta skotaren i sitt sortiment. 835:an är en 11-tons skotare och trots att Komatsu enbart lyckats kapa ett drygt ton i tomvikt på nya 825TX så är det ändå ett trendbrott och ett fall framåt.
Komatsu ser en marknad för 825TX, främst i Norden, men också i Baltstaterna och till viss del Centraleuropa. Därför ska det bli spännande att se om nu skogsmaskinstillverkarna överlag (vi får se om Ponsse också kommer med en mindre gallringsskotare) hjälper varandra att växeldra i att göra mindre skotare populära (igen).
Nämnas bör att skogsägarna också har ett jobb att göra om de strävar efter mindre skotare. Man måste som beställare av gallring ställa krav på mindre skotare vid gallringen. Gör man det så kan man vara med och skapa ett trendbrott. Både skogsmaskinstillverkarna och skogsentreprenörerna är lättfotade och anpassningsbara till sina grundkunder.
Den Komatsu 825TX som vi filmade nedan hade det korta lastutrymmet och de nya inåtvända stakarna. Detta gör skotaren smidig i gallringen och även till viss del förlåtande vid marklutning etc. Detta är viktiga parametrar att ha med i beaktningen. En förstagallring på bra bonitet är inte lätt utförd och ofta så lutar det i stickvägen. Som skotarförare kan man känna ett visst mått av klaustrofobi när det tätt, knixigt och smalt. Det är då de små detaljerna gör skillnad. Jag har själv kört både JD 1110 D och Rottne F10b i gallring. Och det är som sagt när det blir knixigt och trångt man märker skillnaden.
Det är också vid dessa tillfällen som det också kan vara dålig bärighet och då blir maskinvikten också en viktig parameter - det kan vara skillnad på om vägen håller för en överkörning eller ej.
Komatsu 825TX är annars en konventionell "10-tonnare" med 22,5" hjul. Lite mindre vikt, mindre hjul, några centimeters sämre markfrigång och med det korta inåtvända lastredet så blir det en smidig gallringsskotare. Det är också här skillnaderna mot dens större syskon slutar. Man får samma kran, motor och fina hytt som i de större.
Här är videon från visningen:
Det ska bli spännande att följa 825TX på sin marknadsresa tillsammans med kollegorna (eller konkurrenterna) i segmentet. Vad tror du, kommer de mindre skotarna göra sitt återtåg i gallringsskogen?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto