SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

20 inlägg 8680 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#666115 Skogsmaskinstillverkaren Komatsu Forest i Umeå meddelade som bekant nyligen att de släpper en ny serie gallringsskotare. Minst, också kanske därför mest intressant ur ett gallringsperspektiv, är nya Komatsu 825TX. Under veckan fick Skogsforum möjligheten att stifta bekantskapen med nya 825TX när den var ute i skogen och testades. Videon nedan är från detta tillfälle.

1599839853_komatsu-825tx-gallringsskotare.jpg


Man kan inte säga annat än att pendeln har svängt när det gäller storleken på gallringsskotarna. Vi har under den senaste tioårsperioden sett en trend att större skotare använts i gallring. Här har skogsmaskinstillverkarna hakat på trenden och ett bra exempel är Komatsu som i flera år haft sin skotare 835 som minsta skotaren i sitt sortiment. 835:an är en 11-tons skotare och trots att Komatsu enbart lyckats kapa ett drygt ton i tomvikt på nya 825TX så är det ändå ett trendbrott och ett fall framåt.

Komatsu ser en marknad för 825TX, främst i Norden, men också i Baltstaterna och till viss del Centraleuropa. Därför ska det bli spännande att se om nu skogsmaskinstillverkarna överlag (vi får se om Ponsse också kommer med en mindre gallringsskotare) hjälper varandra att växeldra i att göra mindre skotare populära (igen).

Nämnas bör att skogsägarna också har ett jobb att göra om de strävar efter mindre skotare. Man måste som beställare av gallring ställa krav på mindre skotare vid gallringen. Gör man det så kan man vara med och skapa ett trendbrott. Både skogsmaskinstillverkarna och skogsentreprenörerna är lättfotade och anpassningsbara till sina grundkunder.

Den Komatsu 825TX som vi filmade nedan hade det korta lastutrymmet och de nya inåtvända stakarna. Detta gör skotaren smidig i gallringen och även till viss del förlåtande vid marklutning etc. Detta är viktiga parametrar att ha med i beaktningen. En förstagallring på bra bonitet är inte lätt utförd och ofta så lutar det i stickvägen. Som skotarförare kan man känna ett visst mått av klaustrofobi när det tätt, knixigt och smalt. Det är då de små detaljerna gör skillnad. Jag har själv kört både JD 1110 D och Rottne F10b i gallring. Och det är som sagt när det blir knixigt och trångt man märker skillnaden.

Det är också vid dessa tillfällen som det också kan vara dålig bärighet och då blir maskinvikten också en viktig parameter - det kan vara skillnad på om vägen håller för en överkörning eller ej.

Komatsu 825TX är annars en konventionell "10-tonnare" med 22,5" hjul. Lite mindre vikt, mindre hjul, några centimeters sämre markfrigång och med det korta inåtvända lastredet så blir det en smidig gallringsskotare. Det är också här skillnaderna mot dens större syskon slutar. Man får samma kran, motor och fina hytt som i de större.

Här är videon från visningen:



Det ska bli spännande att följa 825TX på sin marknadsresa tillsammans med kollegorna (eller konkurrenterna) i segmentet. Vad tror du, kommer de mindre skotarna göra sitt återtåg i gallringsskogen?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666121 Hoppas kan man ju. Men bolagen viftar med sina bortsättningsunderlag och är ovilliga att betala mer oavsett om det körs med en 10 tons eller 14 tons maskin. Sänkta massavedspriser gör det extra tufft.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

bgl  
#666123 Är det en ny kortare boggi för de mindre hjulen?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

Fredrik Reuter  
#666152
Skogsola skrev:Hoppas kan man ju. Men bolagen viftar med sina bortsättningsunderlag och är ovilliga att betala mer oavsett om det körs med en 10 tons eller 14 tons maskin. Sänkta massavedspriser gör det extra tufft.


Hoppas är viktigt. Och tro på det men gör eller planerar! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

Fredrik Reuter  
#666153
bgl skrev:Är det en ny kortare boggi för de mindre hjulen?


Jag tror inte den är ny-ny. Jag fick uppfattningen om att det var en standardboggi för 22,5". Troligtvis från NAF.

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

Axl  
#666185 Går den att få med 700 hjul?

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666188 Är väl närmast standard idag.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

eXoT  
#666198 Kort fakta om Komatsu 825 TX
Skotaren i fråga väger enligt tillverkarens egna siffror 14 580 kg utan och lastar 9 000 kg. Att den sedan är 2 600 mm bred gör den om möjligt intressant. Om det inte vore för att den i det utförandet har 600 hjul. Ställ er frågan hur marktrycket blir?

Tidigare gallringsskotare som är så små, lätta och smidiga av samma släkt. Dock så tillverkas de inte längre. Kort fakta om dessa kommer nedan.
Valmet 820 väger 9 300 kg och lastar 8 500 kg
Valmet 830 väger 10 500 kg och lastar 9 000 kg

Vill göra tre nedslag till innan jag tar kväll. Behöver jag nämna att dessa är och har varit i produktion en längre tid.
Rottne F10 väger 14 000 kg och lastar 10 000 kg
Eco log 1050F väger 12 500 kg och lastar 10 500 kg
Eco log 750F väger 11 000 kg och lastar 8 500 kg

Med dessa siffror ställer jag mig frågan var vi ska placera detta efterlängtade trendbrott som jag så länge väntat på?

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

Axl  
#666200
Skogsola skrev:Är väl närmast standard idag.

Då kan man ju undra varför det är närmast standard att tillverkarna anger vikt och bredd med 600 hjul.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666230 Samma fenomen som att sågtillverkare anger vikt utan svärd och kedja. Maskintillverkarna kanske skulle ange vikt utan hjul?

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

bgl  
#666233 Bästa jämförelsen.
Bruunett MAXI 858F
Länk: http://www.solhem9.se/broschyrbank_skog ... i_858F.pdf

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666234 Syftade du på vikten? Byggdes det något mer än en prototyp av de där någonsin? Annars ska väl 825TX jämföras med t.ex Rottne F10, Gremo 1050 eller Ponsse Gaselle.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

bgl  
#666244 Insikten hos upphovsmannen om viktens betydelse. Att den sen "försvann" styrdes av andra faktorer.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666278 Verklig vikt och broschyrvikt har aldrig stämt. Så sett är den stora Bruunskotaren den lättaste av alla kategorier eftersom den aldrig har funnits. 🤣

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825TX - Video och intryck från första visningen

bgl  
#666295 Minst en finns eller har funnits. Förmodligen 3 st. Vi har en gammal tråd: Länk
Hootenanny - Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?
Hoppas ägaren och maskinen finns kvar här!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).