Trähantverk

hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

33 inlägg 12284 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

slatte  
#666065 Hej!

Är det ett bra alternativ att hyvla lite finare panelbrädor ca 200mm och använda som invändiga smygar till fönster.
Allt ska målas med kvistspärr och sedan målas vitt.
Eller ska jag åka och köpa MDF, vad skulle ni rekommndera?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

bgl  
#666068 Beror på slutlig tjocklek, spont/not mot karmen och underlag. För tunna och glest mellan underlag kan röra på sig. När vi bytte fönster för ett par år sen blev utrymmet i smygarna litet så vi valde att använda tunn snickeriplywood för säkerhets skull.

Avatar Fallback

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

slatte  
#666072 Tänkte mig runt 18-20mm tjock.
Kanske gör en egen not att skruvad i karmen om det inte blir bra att sätta smygens släta yta direkt mot karmen.
Underlag mot reglverket är träreglar runt om, jag kommer säkert att få lusa med masonit eller plyfa mellan reglelverk och smyg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

halvproffs  
#666074 Hyllplan i tak och på sidorna. Färdigmålat och krymper ej. Ett bra klickgolv nederst. Oerhört tåligt mot vatten för det finns väl blommor i fönstren?

Avatar Fallback

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

slatte  
#666076 Japp blommor blir det säkert i fönstret.
Tänkte dock få till ett lite djupare fönsterbräde på de flesta fönstren eftersom smygarna blir lite för grunda att ha krukor i enligt expertisen.
Krympning mm är jag var lite oroligt över även om jag låter eventuella hyvlade plank ligga inomhus ett tag innan målning.
Men lite skoj är det att göra saker från grunden, med avvägning på arbete och slutresultat förstås.

Hur brukar ni fästa era smygar mot karmen om de är djupa smygar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

Arvid0  
#666096 Kör på gran! Om möjligt kärnbit och senvuxet så risk för skevning minskar. Jag brukar fräsa dominospår i salning/smyg och fönster. Låter ytterkant smygen och ytterkant fönsterkarm liva/följa varandra, 18-20 mm tjocklek på smygvirke. Tillverkar smygen med fönsterbänk i ett stycke som jag trycker på plats. Brukar shimsa (med en träbit i rätt tjocklek) ut från regelstommenen så man hamnar i samma nivå och får något att fästa den i.

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

Daniel Ivarsson  
#666162 Jag limmade och spikade en u-list på fönsterkarmen som sedan smygen sattes i. Då blir det tätt och fint även om det rör sig en mm eller två när smygen torkar.

Avatar Fallback

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

Brorsan  
#666226 Du ska naturligtvis ha virke till smygar.
Jag har själv 200 mm breda smygar och lite bredare till fönsterbänkar.
Furu 22 mm. Visst blir det en liten springa vid fönstret på vissa ställen men det stör inte mig iallafall.
Ett par spikar inslagna till hälften i fönsterkarmen, klipp skallen, lim, slå dit smygen. Lite förborrat i smygen.

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

halvproffs  
#666235 Som du ser så.finns det ett otal sätt att få dit smygar. Här är några till om fönstret inte är monterat.
Limma och spika fast masonitbitar på utsidan karmen och låt dem sticka ut en cm. Ta handklingan och såga ett spår i smygen mitt för masoniten. Tryck dit den med lim i sågspåret.

Fräs ur till hälften i smygen typ halvspont, limma och spika/skruva runtom. Montera fönstret.

Låt virket ligga inne länge så slipper du krympningen om du har någorlunda jämn temperatur. Tillverka fler än exakt för några kommer säkert att vrida sig.Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

MilanJo  
#667297 Upplysande tråd, intressant att se hur andra gör. Jag är ju ingensomhelst kunnig snickare, utan bara gör för att jag måste och lär mig efter hand hur man kan och inte kan, ska och inte ska göra.... Jag har gjort likadant med mina breda salningar som de av mer normalbredd. Jag har skruvat dem i fönsterkarmen, lusar såklart och så. Förborrar och borrar upp större hål så att huvudet följer med in, ju bredare salning, ju djupare borrning. Bilderna är från i våras när jag gjorde dem i köket. Använder mig alltid av furu, av familjeskäl 🤣
Intressant med tips på annat material på den nedre, som ju blir mer utsatt, min förfäran häromdagen när hunden stod med framtassarna där och tittade ut på mig!!! Skulle gärna ha tips på om man kan liksom lacka den nedre brädan, men med samma färg som i övrigt för just att slippa slitaget. Synd att behöva ha underlägg och dölja det fina träet.

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

Bax  
#667322 Jag gör som Daniel Ivarsson.
Sätter U-list på karmen och sedan smygar tillsågade av limfog som sticks in i U-listen.
Guckar dit lite lim i spåret först.

Avatar Fallback

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667334 Det här var en jättebra tråd!

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

molnia  
#667335 Såhär gjorde jag senast, visserligen med mdf. Vid massivt virke; såga några spår på baksidan av brädan så släpper man spänningarna i trät så håller det sig mer plant. Kolla på massiva golvplank och liknande så är det spår sågade.
Senast redigerad av molnia sön 20 sep 2020, 08:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

halvproffs  
#667342 Så här blir det med klickgolv i botten.
Sen tycker jag att det blir snyggare när bryter lite.
Vattningssäkert och jag tror inte ens hundklor rå på golvet. Kostar sågblad.

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

fendt311  
#667343
molnia skrev:Såhär gjorde jag senast, visserligen med mdf. Vid massivt virke; såga några spår på baksidan av brädan så släpper man spänningarna i trät så håller det sig mer plant. Kolla på massiva golvpland och liknande så är det spår sågade.

Faktiskt ganska smart att kexa smygarna. Då håller dom sig raka och på plats. Samt att man slipper spik, skruv.👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).