Skogsnyheter

Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

202 inlägg 33080 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Turid  
#665221
r93 skrev:Så, nu har jag pratat med henne på telefon, och hon läser vid Linné i Kalmar så hon har ju ingen koppling alls till SLU.

Hon kommer nästa helg och ska börja med sina uppgifter, de första var något om bergarter och jordmån i olika bestånd vad jag kunde förstå.

Jag försökte fråga lite om könsfördelning på kursen och hur hon trivdes så här långt men det kändes mest bara creepy att styra in samtalet på det spåret, hon var mest intresserad vad för olika sorters skog hade på min mark.

Så fortsättning får väl följa när jag träffar henne ”in real life”.

Jag tror inte det hade varit så lyckat att säga till henne

-Kul att du som ung tjej har valt att utbilda dig skogligt, ta en titt i denna tråden på detta nätforumet.

För övrigt så tror jag att det är så mycket konflikter i skogen helt enkelt för att det är så många som har intresse i skogen, men ingen vill betala.

Skogen ska räcka till allt & alla, man ska bygga i trä, inte betong, göra kläder, förbrukningsmaterial ta upp koldioxid etc....

Samtidigt som den ska skyddas från människor.....


Hur könsfördelningen ser ut beror lite på vilken inriktning hon har valt, då det finns två inriktningar på Skogskandidatprogrammet.

Till Skogskandidatprogrammet med inriktning skoglig förvaltning är det 39 kvinnor och 51 män antagna.

Till inriktningen skogsekologi är det 12 kvinnor och 3 män antagna.

Första terminen läser båda inriktningarna gemensamt, så det är svårt att dra några slutsatser om vilken inriktning hon valt baserat på uppgifter under hösten.

Det är i alla fall glädjande att du startat en dialog, för oavsett vad hon läser så tror jag ni kommer ha givande diskussioner 😊

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Håkan A  
#665243
Första terminen läser båda inriktningarna gemensamt, så det är svårt att dra några slutsatser om vilken inriktning hon valt baserat på uppgifter under hösten.


Förvisso långt utanför trådens kärnfråga, men som svar på ovanstående så vet jag att grundtanken var att ekologi inriktningen skulle ha Kalmar som bas och skoglig förvaltning Växjö som bas. Kan dock ha ändrats sedan det presenterades.
Oavsett vilket håller jag med @Turid om att det är bra med dialog med studenter, oavsett studieinriktning!

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Hema  
#665258
Dennis1982 skrev:
jannee skrev:Sexism och manlig kultur på skolor, är det inte ett relativt nytt fenomen.
När en ann gick min fullständiga utbildning förekom då inget sådant.

Kanske beror på att din fullständiga skolgång tog slut innan du nådde puberteten? 😉

Va det nödvändigt, oavsett vad du tycker om jannee?

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

isteskog  
#665260
Dennis1982 skrev:
jannee skrev:Sexism och manlig kultur på skolor, är det inte ett relativt nytt fenomen.
När en ann gick min fullständiga utbildning förekom då inget sådant.

Kanske beror på att din fullständiga skolgång tog slut innan du nådde puberteten? 😉

Moget Dennis 1982 ......... 👎

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

tallen100  
#665262 Ja det var ju en smidig och mogen kommentar....
Hur länge måste man gå i skolan för att bli så klok?

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665269
Dennis1982 skrev:
jannee skrev:Sexism och manlig kultur på skolor, är det inte ett relativt nytt fenomen.
När en ann gick min fullständiga utbildning förekom då inget sådant.

Kanske beror på att din fullständiga skolgång tog slut innan du nådde puberteten? 😉

Det där är den absolut sämsta kommentaren jag sett på Skogsforum :shock: .

Jag tror att det ligger en hel del i jannee´s inlägg. Min fullständiga utbildning är troligen ungefär samtida med jannee´s (60 och 70-talet) och avslutades definitivt efter puberteten. Det fanns ingen sexism varken i grundskolan, gymnasiet eller senare i de skolor jag gick i. I både grundskolan och gymnasiet var det ungefär lika många av varje kön och det var helt naturligt att alla hade samma värde och var lika respekterade. Senare var det lite annorlunda men värderingarna man fick under de 12 föregående åren gjorde att sexism var ett totalt okänt begrepp.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Höglandserik  
#665296 Med risk för att låta elitistisk men efter att ha gått jägmästarprogrammet nyligen så har jag bilden klar för mig. Det är en liten grupp macho-killar som är väldigt tongivande för stämningen i årskurserna. Varje år rekryterar de nya killar bland förstaårs-studenterna. Här frodas en sexistisk kultur. Bland denna grupp finns också starka anti-intelektuella strömningar. Att problemet har accelererar de senaste åren tror jag beror på att det varit i princip fritt intag till utbildningen. Det gör att en "huggarkojje"-mentalitet har blivit väldigt stark på utbildningen och de anti-intelektuella strömningarna blivit starkare när de studieinriktade studenterna väljer bort jägmästarprogrammet. Slu borde höja intagningspoängen och satsa på studieinriktade studenter. Jägmästarprogrammmet håller på att bli en norrländsk yrkesutbildning för virkesköpare med taskig kvinnosyn.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Anton Holmström  
#665335
Höglandserik skrev:Med risk för att låta elitistisk men efter att ha gått jägmästarprogrammet nyligen så har jag bilden klar för mig. Det är en liten grupp macho-killar som är väldigt tongivande för stämningen i årskurserna. Varje år rekryterar de nya killar bland förstaårs-studenterna. Här frodas en sexistisk kultur. Bland denna grupp finns också starka anti-intelektuella strömningar. Att problemet har accelererar de senaste åren tror jag beror på att det varit i princip fritt intag till utbildningen. Det gör att en "huggarkojje"-mentalitet har blivit väldigt stark på utbildningen och de anti-intelektuella strömningarna blivit starkare när de studieinriktade studenterna väljer bort jägmästarprogrammet. Slu borde höja intagningspoängen och satsa på studieinriktade studenter. Jägmästarprogrammmet håller på att bli en norrländsk yrkesutbildning för virkesköpare med taskig kvinnosyn.


Haha! Ord och inga visor :) Känner väl igen en del saker från när jag gick där för 20 år sedan. Det är bra att det rörs om så att det syresätts.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

jannee  
#665390 Man kan fundera över vilka stjärnskott som går eller gått på SLU?
Inte undra på att skogsägare idag får problem med tjänstemän på SS och olika miljöorganisationer.
Tydligen är det hos begåvningsreserven som problemen uppstår.
Lite off kan jag tillägga att det var på 50 talet jag genomförde min skolutbildning, och säga vad man vill men då var det ordning och reda, inget djävla tjafs om könstillhörigheter eller sexskämt, en tjej var en tjej, en kille var en kille och vad det sedan innebar.
I dag verkar allt var flytande, gnäll och tjafs om både det ena och det andra.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

r93  
#666428 Så, nu har jag haft studenten hemma i skogen i eftermiddag.

Som sagt innan så har ju denna utbildningen ingenting att göra med utbildningen på SLU då detta är en distansutbildning, dock så hade hon personer från hela Sverige i ”klassen”

Sexuella trakasserier är nog en omöjlighet i denna utbildning pga corona, då studenterna inte träffar varandra.

Likaså så kände hon att hon låg lååångt efter övriga deltagare då många hade skoglig anknytning sen tidigare, hon har valt detta för hon är intresserad av miljö/teknik och ser skogen som framtiden, men absolut ingen erfarenhet av skogsbruk innan, mer än att plocka svamp.

Jag förstod på henne att tidigare så har ”lärarna” varit med ute i fält för att visa hur man gör, detta är borttaget pga corona, nu får man läsa till sig hur man gör, sedan hoppas att det blir rätt, ganska dåligt tycker jag! Svårt att veta om man gör rätt när man inte kan fråga någon, så hon var väldigt tacksam för att jag tog mig tid att förklara så gott jag kunde om olika saker.

Hur som helst så var vi ute och grävde gropar för att bestämma jordarter i olika skogstyper samt leta berghällar för att bestämma bergarter, sedan gick jag igenom min skogsbruksplan och förklarade grovt vad allt betydde, hennes nästa uppgift blir att mäta ett gallringsbestånd.

Sedan så kommer ju en hel radda med uppgifter så om ett par år så lär hon känna till min skog bättre än jag själv gör.
Till helgen ska hon följa med när jag hugger baggaträd, så ska hon mäta höjden på träden, sedan så kan hon ju kontrollmäta när trädet är fällt, så hon vet att det blir rätt.

Det blev Wall of text, men men....
Och det har ingenting att göra med situationen på SLU så detta är ganska mycket off topic men jag sa ju att jag skulle följa upp det så det gör jag.

Och jag kommer heller inte att visa henne denna tråden då hon var intresserad av att förstå vad bonitet är, än att fundera på vad folk gör på SLU.

Tack för mig.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#666448
Höglandserik skrev:Med risk för att låta elitistisk men efter att ha gått jägmästarprogrammet nyligen så har jag bilden klar för mig. Det är en liten grupp macho-killar som är väldigt tongivande för stämningen i årskurserna. Varje år rekryterar de nya killar bland förstaårs-studenterna. Här frodas en sexistisk kultur. Bland denna grupp finns också starka anti-intelektuella strömningar. Att problemet har accelererar de senaste åren tror jag beror på att det varit i princip fritt intag till utbildningen. Det gör att en "huggarkojje"-mentalitet har blivit väldigt stark på utbildningen och de anti-intelektuella strömningarna blivit starkare när de studieinriktade studenterna väljer bort jägmästarprogrammet. Slu borde höja intagningspoängen och satsa på studieinriktade studenter.

Det är definitivt en bidragande orsak som kan ha förvärrat situationen. Problemet är att SLU nästan inte kan påverka vad som krävs för att bli antagen som student, eftersom det följer en enkel marknadslogik och handlar om efterfrågan. Ju fler som söker utbildningen, desto högre betyg krävs för att bli antagen. Det SLU kan göra för att påverka detta är att minska antalet platser på jägmästarprogrammet, höja studietakten i kurserna för att i praktiken slå ut de minst studiemotiverade studenterna, marknadsföra utbildningen mycket mer, och slutligen att göra om programmet så det lockar fler studenter.

Det som nu händer är i princip alla dessa delar. Programmet görs om med start från hösten 2021 och kommer då vara uppdelat i en 3-årig kandidatutbildning (Skogsvetare) med 60 platser (idag 80) som därefter kan följas av en 2-årig Masters-utbildning. Den som slutar efter 3 år får titel Skog Kand, medan den som går alla 5 åren och har tillräckligt mycket skogsvetenskap kan ta ut examen som Jägmästare. I och med att det måste vara möjligt att sluta redan efter tre år så kommer studietakten i praktiken höjas genom hela utbildningen. Och marknadsföringen har man redan börjat ta tag i.

Det kommer dessutom startas några nya skogliga kandidatutbildningar, i Uppsala och Alnarp, med en annan profil.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#666450
r93 skrev:Jag förstod på henne att tidigare så har ”lärarna” varit med ute i fält för att visa hur man gör, detta är borttaget pga corona, nu får man läsa till sig hur man gör, sedan hoppas att det blir rätt, ganska dåligt tycker jag! Svårt att veta om man gör rätt när man inte kan fråga någon, så hon var väldigt tacksam för att jag tog mig tid att förklara så gott jag kunde om olika saker.

Corona ställer till det, men när det gäller våra Jägmästarstudenter (och även Skogsmästarstudenterna i Skinnskatteberg såvitt jag vet) så är det bara inomhusundervisningen som gått över till digitalt. Vi har tvingats modifiera fältundervisningen men vill verkligen ha kvar möjligheten att undervisa i fält. Det som påverkas mest är studieresorna. Våra studenter gör ju normalt studieresor i flera veckor i både norra och södra Sverige, och har även enstaka veckor eller dagar i andra delar av landet. Problemet är att vi nu inte kan stoppa in studenterna tätt packade i bussar och bilar och bo tätt tillsammans i campingstugor. Därför kan vi inte resa runt som förut. Lösningen blir att dels skjuta upp de längre resorna till nästa år och hoppas att vi framåt maj kan resa som vi brukar, och dels att hitta liknande exkursionsobjekt inom dagpendlingsavstånd från Umeå.

De studenter som börjat utbildningen nu i höst har haft fältundervisning ungefär som tidigare. Det är en självklarhet att de måste få träna på att mäta skog, bedöma ståndorten, osv.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Turid  
#666557
Lars Lundqvist SLU skrev:
Höglandserik skrev:Med risk för att låta elitistisk men efter att ha gått jägmästarprogrammet nyligen så har jag bilden klar för mig. Det är en liten grupp macho-killar som är väldigt tongivande för stämningen i årskurserna. Varje år rekryterar de nya killar bland förstaårs-studenterna. Här frodas en sexistisk kultur. Bland denna grupp finns också starka anti-intelektuella strömningar. Att problemet har accelererar de senaste åren tror jag beror på att det varit i princip fritt intag till utbildningen. Det gör att en "huggarkojje"-mentalitet har blivit väldigt stark på utbildningen och de anti-intelektuella strömningarna blivit starkare när de studieinriktade studenterna väljer bort jägmästarprogrammet. Slu borde höja intagningspoängen och satsa på studieinriktade studenter.

Det är definitivt en bidragande orsak som kan ha förvärrat situationen. Problemet är att SLU nästan inte kan påverka vad som krävs för att bli antagen som student, eftersom det följer en enkel marknadslogik och handlar om efterfrågan. Ju fler som söker utbildningen, desto högre betyg krävs för att bli antagen. Det SLU kan göra för att påverka detta är att minska antalet platser på jägmästarprogrammet, höja studietakten i kurserna för att i praktiken slå ut de minst studiemotiverade studenterna, marknadsföra utbildningen mycket mer, och slutligen att göra om programmet så det lockar fler studenter.

Det som nu händer är i princip alla dessa delar. Programmet görs om med start från hösten 2021 och kommer då vara uppdelat i en 3-årig kandidatutbildning (Skogsvetare) med 60 platser (idag 80) som därefter kan följas av en 2-årig Masters-utbildning. Den som slutar efter 3 år får titel Skog Kand, medan den som går alla 5 åren och har tillräckligt mycket skogsvetenskap kan ta ut examen som Jägmästare. I och med att det måste vara möjligt att sluta redan efter tre år så kommer studietakten i praktiken höjas genom hela utbildningen. Och marknadsföringen har man redan börjat ta tag i.

Det kommer dessutom startas några nya skogliga kandidatutbildningar, i Uppsala och Alnarp, med en annan profil.


Jag vill nog påstå att ett av SLU:s största problem är de så hårdnackat vill använda sig av campusutbildning, trots att tekniken idag gör det väldigt lätt att hålla utbildningar på distans. Alla som vill plugga har inte möjlighet att flytta, vilket Linnéuniversitetet har tagit fasta på. Så jag törs nog påstå att SLUs storhetstid inom skogliga utbildningar är över, om ni inte öppnar upp för distansprogram.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#666584 Tekniken gör det möjligt att sköta teoretisk undervisning på distans, men inte de delar som innebär praktisk färdighetsträning. De kräver att du är på plats och kan träna och få feedback direkt.

Det är nog ganska självklart att man inte kan utvilda sig till läkare, veterinär eller andra vårdyrken på distans. Och samma sak gäller utbildningar som arkitekt och landskapsarkitekt. Och Jägmästare/Skogsmästare.

Studenterna behöver se skog i olika delar av landet, träna på att mäta, träna på att använda GIT, lära sig att identifiera växter, jordarter, jordmåner, stenar och mineral, laborera i kemi, osv. Mycket i utbildningen kan digitaliseras, men inte allt.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Turid  
#666591
Lars Lundqvist SLU skrev:Tekniken gör det möjligt att sköta teoretisk undervisning på distans, men inte de delar som innebär praktisk färdighetsträning. De kräver att du är på plats och kan träna och få feedback direkt.

Det är nog ganska självklart att man inte kan utvilda sig till läkare, veterinär eller andra vårdyrken på distans. Och samma sak gäller utbildningar som arkitekt och landskapsarkitekt. Och Jägmästare/Skogsmästare.

Studenterna behöver se skog i olika delar av landet, träna på att mäta, träna på att använda GIT, lära sig att identifiera växter, jordarter, jordmåner, stenar och mineral, laborera i kemi, osv. Mycket i utbildningen kan digitaliseras, men inte allt.


Självklart behöver man få öva på vissa moment, och jag skrev heller inget om tex Veterinär. Jag lyfte de skogliga utbildningarna. Att påstå att Skogsmästare/jägmästare innehåller så mycket praktiska moment att de endast bör gå som campusutbildning för övningens skull är bara gammalmodigt. Tanken med att vissa moment bör förevisas först köper jag visserligen. Men mängdträningen kan göras på hemorten, som vid distansprogram. För ta Linnéuniversitetet som exempel, där läser studenterna på distans med olika fysiska träffar där viktiga delar gås igenom. Dessa träffar har man normalt 2-3 ggr per termin, även om man tillfälligt valt att ställa in träffarna under pandemin, på olika platser i Sverige. Så Skogskandidatprogrammet behöver oftast ingen speciell "Sverigeresa" som Skogsmästarna/jägmästarna gör - det görs naturligt under utbildningen.

Så jo, SLU har en hel del att jobba på!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).