r93 skrev:Så, nu har jag pratat med henne på telefon, och hon läser vid Linné i Kalmar så hon har ju ingen koppling alls till SLU.
Hon kommer nästa helg och ska börja med sina uppgifter, de första var något om bergarter och jordmån i olika bestånd vad jag kunde förstå.
Jag försökte fråga lite om könsfördelning på kursen och hur hon trivdes så här långt men det kändes mest bara creepy att styra in samtalet på det spåret, hon var mest intresserad vad för olika sorters skog hade på min mark.
Så fortsättning får väl följa när jag träffar henne ”in real life”.
Jag tror inte det hade varit så lyckat att säga till henne
-Kul att du som ung tjej har valt att utbilda dig skogligt, ta en titt i denna tråden på detta nätforumet.
För övrigt så tror jag att det är så mycket konflikter i skogen helt enkelt för att det är så många som har intresse i skogen, men ingen vill betala.
Skogen ska räcka till allt & alla, man ska bygga i trä, inte betong, göra kläder, förbrukningsmaterial ta upp koldioxid etc....
Samtidigt som den ska skyddas från människor.....
Hur könsfördelningen ser ut beror lite på vilken inriktning hon har valt, då det finns två inriktningar på Skogskandidatprogrammet.
Till Skogskandidatprogrammet med inriktning skoglig förvaltning är det 39 kvinnor och 51 män antagna.
Till inriktningen skogsekologi är det 12 kvinnor och 3 män antagna.
Första terminen läser båda inriktningarna gemensamt, så det är svårt att dra några slutsatser om vilken inriktning hon valt baserat på uppgifter under hösten.
Det är i alla fall glädjande att du startat en dialog, för oavsett vad hon läser så tror jag ni kommer ha givande diskussioner 😊