Skotare

Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

31 inlägg 12010 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664909
Amatörhuggare 62 skrev:Minstingen är den som minsta Gremon.
Ja menar Ecolog är d ju nu.
Den var väl knepigt m band.

Hur är det på 825 an?
Lika trångt.


Ska gå att ha band på 825

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665031 Finns absolut marknad för mindre maskiner,kul att Komatsu satsar på 825🙂

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665055 Man kan ju hoppas att den blir en dundersucce så att vi självverksamma kan slåss om dem om så där 10-15 år. Men jag är skeptisk. I den storleksklassen såldes inte många maskiner i Sverige ifjol enligt statistiken som Torbjörn tagit fram

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

Jole  
#665071 Kanske lite off-topic men för en broschyrsamlande amatör känns de flesta av de här "mindre" gallringsskotarna ganska oinspirerade. Det känns åter igen som att en tillverkare lägger en slutavverkningsmaskin i fotokopiatorn på 75% och påstår att resultatet är "skräddarsytt för gallring". Det är klart att de inte säljer jättebra då. Den som vill ha 60 hektar gallrat till imorgon tar in en 12-14 tons maskin och den som vill ha det gjort snyggt och skonsamt kör ju beståndsgående. Det är ju såklart inte så svart och vitt i verkligheten men jag tror inte min lilla trendspaning är helt dum.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665086 Du har nog rätt i det i att skogsägaren vill ha gallringsnetto och maskinägaren vill också ha lönsamhet. Beståndsgående skotare är en udda sak i sammanhanget med försumbar del av totalvolymen. Synd kan man tycka om man gillar små men "riktiga" skotare. Skulle gärna vilja ha en 825 om någon ville betala merkostnaden.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

skogsjan695xl  
#665112
Jole skrev: den som vill ha det gjort snyggt och skonsamt kör ju beståndsgående.


Så du menar alltså att bara för man har större maskiner gör man ett uselt jobb.
Man blir ju extremt trött att alltid läsa kommentarer om att det inte går gallra med stora maskiner.
Det hänger väll f.n så mycket mer på föraren än maskin...

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

Jole  
#665125 Det sa jag väl inte? Jag visade bara på två ytterligheter för att illustrera en poäng. Jag trodde jag gjorde det tydligt i inlägget att det inte var menat att tas 100% bokstavligt.

Edit:
Det är klart att man kan gallra med stora maskiner. Om inte annat har du understrukit min hypotes att de "småstora" skotarna lider av ett begränsat existensberättigande. I alla fall så som de används nu. Om en habil förare kan göra samma jobb med en större maskin utan större stickvägsarealer och lika lite skador på mark och bestånd men med en högre produktivitet så blir ju 10-tonnarna i många fall överflödiga. De lär ju alltid ha en plats i specialterräng men om vi bara tittar på gallringskoncept så har vi relativt få scenarior där riktigt nätt 10-tons maskin är snudd på oumbärlig. Det bästa exemplet jag hittande på stående fot är väl tillsammans med en slingerstråkgående H8.
Senast redigerad av Jole sön 06 sep 2020, 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

bgl  
#665126 @skogsola.
Att göra brukbara fynd om 10-15 år bland det som är dagens nya maskiner blir osannolikt.
Dagens komplicerade, närmast absurda, avgasreningssystem kommer att bli så dyra och svåra att hålla liv i efter att maskinen gjort sitt heltidsjobb att den möjligheten troligen försvinner på skroten.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

jannee  
#665130 BGL, elektroniken blir nog morgondagens problem, alla dessa givare lite varstans som har enorm förmåga att oxidera och i framtiden finns det kanske inte reservdelar att tillgå.
Avgassystemen och dess kommande problem är det flera idag som kommit på hur man ska krypa runt.
Partikelfiltret monters bort, därefter görs bara en omprogrammering av systemet, bl.a. görs så i steg 3 när man effektoptimerar moderna dieselbilar - flera lastbilar som redan idag är omprogrammerade (olagligt) för att slippa problem med AD blue.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

Amatörhuggare 62  
#665163 21 000 timmar å går som en klocka.
Gör nog inte ,dom nyaste.
Med allt Lull Lull.

Lite offtopic
Kompis traktor 1500 timmar.
Gick bara 1000 varv.
Avgasreningen kaputt.
Å då slog datorn ifrån.
Bara gömma i skogen.
T mek kommer.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

fendt311  
#665164 Så ska det vara. Det är kvalitét det.👍

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

Fredrik Reuter  
#665169 Jag vill bara flika in en passus i nuvarande diskussion.

Ska man se på skogsbruket som en enhet så måste vi följa lagar och regler. Det kan vara så att urea-tekniken inte var fullt utvecklad när lagen ändrades till nivåer som kräver efterbehandling med urea (AdBlue). Men ska vi se det som en fördel för branschen så ska man inte uppmuntra till att montera bort och programmera om våra motorer så de inte uppfyller kraven.

Då är det bara en tidsfråga innan miljölobbyn hittar denna fråga och kan snabbt räkna ut att för varje kubikmeter vi avverkar i Sverige så förbrukar vi 5 liter diesel, dessutom så kopplar vi förbi både partikelfilter och urea. Det blir inte lätt att argumentera emot.

Det är riktigt synd att detta inte identifierats och tagits om hand om. Skogsindustrin som upphandlare av avverkningstjänsterna hade kunnat gjort mycket mer här för att stimulera skogsentreprenörerna, eventuellt satt mer press på tillverkarna, och i slutänden stått som vinnare till en troligtvis ringa kostnad.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

bgl  
#665176 Inom 10 år har vi obligatorisk avgasreningsbesiktning av både bonnhjulingar och skogsbrukets maskiner.
Att återställa manipulerade motorer till original blir en närmast omöjlig uppgift, i den mån tillverkaren ö.h.t. ställer upp för detta.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665189 Frågan är om de avgasregler vi har ens hade kommit till i dagens debattklimat. Kväveoxiderna som är ohälsosamma att andas in är rent av nyttiga för skogen. Den totala förbrukningen och CO2 utsläppen som följer av den är betydligt viktigare.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 825 TX, 835TX och 845 – nya gallringsskotare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788749 Kollat spec. 825 med 600 hjul är bara 2 cm smalare än 835 och 845 med 600 hjul.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).