Bioenergi

Grillkol

336 inlägg 75135 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grillkol

Kolarn  
#664356 Hej alla!
Jag funderar på att börja tillverka grillkol och kollar om jag är på rätt ställe för att diskutera det?

Det är tillverkningsmetoder och lönsamhet som jag vill snacka om.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Camaro1969  
#664358 Intressant!

Skulle gärna göra det av bakar från sågningen om det går...

Vad ska du kola i?

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Kolarn  
#664365 Det är den detaljen jag funderar på. Man kan köpa en "retort"-panna från England, eller göra en själv.
Den tar tillvara på gaserna som man kokar ut träet vid kolningen.
Gasen skickas tillbaka och används som bränsle för att driva kolprocessen.

Den kan göra kol av i princip vilket organiskt material som helst så bakarna går alldeles utmärkt.

https://www.fourseasonsfuel.co.uk/retor ... 8-0-P-161/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Camaro1969  
#664381 Vilken pryl!
Vad går en sån på?

Avatar Fallback

Re: Grillkol

WarPeter  
#664384
Camaro1969 skrev:Vilken pryl!
Vad går en sån på?

19750 pund plus frakt och moms. Väcker ju lite habegär 😀

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Kse  
#664395 Finns ett par grabbar här uppe som gör egen kol, var på besök där i veckan.
Dom hade en sån ugn men den skulle ställas vid storvägen som dekoratione och reklam för företaget då den gjort sitt.
En kraftigare elektrisk modell hade införskaffats där dom hade bättre koll på temperaturen.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Kolarn  
#664397 Ok vet du vilket namn säljer de sitt kol under?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#664405 Lägger in det här för det kan nog vara av intresse i tråden.
https://www.di.se/nyheter/de-gor-sverig ... -grillkol/

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

halvproffs  
#664435 60 ton kol om året är en rejäl hög då kolet är ju lätt. Kan det bli skillnad på kol från björk och andra trädslag? Kol är ju kol.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664465 https://www.kolektivet.se/

Det ryktas att de nu spänt bågen ytterligare och kör med extremt prima björk.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#664466
halvproffs skrev:60 ton kol om året är en rejäl hög då kolet är ju lätt. Kan det bli skillnad på kol från björk och andra trädslag? Kol är ju kol.


Nja, jag gör ungefär 100 kg varje år och det är otrolig skillnad på kol & kol, vad jag läst mig till så ska man inte använda barr till grillkol då det blir dålig smak, så det har aldrig provat.

Det jag provat är ek, Ask, Björk, lönn, asp & al.
Al är överlägset! Bäst smak, bra glöd, enda negativa är att det brinner lite väl fort, näst bäst är ek.

Börjar man göra eget kol så blir man beroende, och finner det som är grillat på briketter totalt oätligt...

Vad i hela friden är ”extra prima” Björk?
Har dom kört med halvrutten Björk innan??

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Kolarn  
#664494 Hur gör du ditt kol r93?

Kolektivet har använt norrländsk tät björk. Vet inte hur de ska göra den mer exklusiv dock.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#664537 Jag gör så här, väldigt simpelt och liten skala, rekommenderas endast till husbehov egentligen.

Skär av toppen av ett 60l fat.
Skär av toppen av ett 200l fat.
Borra ett 10mm hål i botten av det lilla fatet.
Packa det lilla fatet med torr lövved.
Stoppa det upp och ner i det stora fatet.
Elda runt det lilla fatet i det stora fatet.
Pys en öl och invänta att det ska bli en gaslåga från det borrade hålet.
Stoppa i en bult och fortsätt elda.
Låt svalna ordentligt, gärna över natten.
Häll ut din egentillverkade fullständigt rökfria grillkol och bli imponerad av hur bra den är i jämförelse med det som säljs på macken.

När man gjort detta några gånger så har man lärt sig hur”kolugnen” fungerar och då vet man när man ska elda på, eller sluta...

Oftast slutar man elda för tidigt och då blir inte allt genomkolat, när man häller ut det ska det låta som glaskross.

Hela proceduren tar nog cirka fem timmar, plus kylning, detta får man inte slarva med!!

Har hänt att en hel skottkärra självantänt! Inte roligt om det händer nära eller i en byggnad!

Denna metod är nog den enklaste, men det går ju åt en hel del bränsle så det är inget jag kan rekommendera förutom till husbehov.

Har gjort två stycken sådana här som jag kör samtidigt, ock det blir runt 15kg kol per gång

Men man behöver ju inte stå och titta på den hela tiden, utan det går ju utmärkt att göra något annat under tiden, så det är ett trevligt inslag på vårkanten när man ute och grejar med annat.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

fendt311  
#664597 Det där var ju helt klockrent. Väldigt innovativ lätt och enkelt. 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vardon  
#664602
r93 skrev:Jag gör så här, väldigt simpelt och liten skala, rekommenderas endast till husbehov egentligen.

Skär av toppen av ett 60l fat.
Skär av toppen av ett 200l fat.
Borra ett 10mm hål i botten av det lilla fatet.
Packa det lilla fatet med torr lövved.
Stoppa det upp och ner i det stora fatet.
Elda runt det lilla fatet i det stora fatet.
Pys en öl och invänta att det ska bli en gaslåga från det borrade hålet.
Stoppa i en bult och fortsätt elda.
Låt svalna ordentligt, gärna över natten.
Häll ut din egentillverkade fullständigt rökfria grillkol och bli imponerad av hur bra den är i jämförelse med det som säljs på macken.

När man gjort detta några gånger så har man lärt sig hur”kolugnen” fungerar och då vet man när man ska elda på, eller sluta...

Oftast slutar man elda för tidigt och då blir inte allt genomkolat, när man häller ut det ska det låta som glaskross.

Hela proceduren tar nog cirka fem timmar, plus kylning, detta får man inte slarva med!!

Har hänt att en hel skottkärra självantänt! Inte roligt om det händer nära eller i en byggnad!

Denna metod är nog den enklaste, men det går ju åt en hel del bränsle så det är inget jag kan rekommendera förutom till husbehov.

Har gjort två stycken sådana här som jag kör samtidigt, ock det blir runt 15kg kol per gång

Men man behöver ju inte stå och titta på den hela tiden, utan det går ju utmärkt att göra något annat under tiden, så det är ett trevligt inslag på vårkanten när man ute och grejar med annat.


Spännande. Packar man det så fullt med ved att den ligger kvar när man vänder det? Räcker en öl verkligen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).