tor 03 sep 2020, 17:55#664537
Jag gör så här, väldigt simpelt och liten skala, rekommenderas endast till husbehov egentligen.
Skär av toppen av ett 60l fat.
Skär av toppen av ett 200l fat.
Borra ett 10mm hål i botten av det lilla fatet.
Packa det lilla fatet med torr lövved.
Stoppa det upp och ner i det stora fatet.
Elda runt det lilla fatet i det stora fatet.
Pys en öl och invänta att det ska bli en gaslåga från det borrade hålet.
Stoppa i en bult och fortsätt elda.
Låt svalna ordentligt, gärna över natten.
Häll ut din egentillverkade fullständigt rökfria grillkol och bli imponerad av hur bra den är i jämförelse med det som säljs på macken.
När man gjort detta några gånger så har man lärt sig hur”kolugnen” fungerar och då vet man när man ska elda på, eller sluta...
Oftast slutar man elda för tidigt och då blir inte allt genomkolat, när man häller ut det ska det låta som glaskross.
Hela proceduren tar nog cirka fem timmar, plus kylning, detta får man inte slarva med!!
Har hänt att en hel skottkärra självantänt! Inte roligt om det händer nära eller i en byggnad!
Denna metod är nog den enklaste, men det går ju åt en hel del bränsle så det är inget jag kan rekommendera förutom till husbehov.
Har gjort två stycken sådana här som jag kör samtidigt, ock det blir runt 15kg kol per gång
Men man behöver ju inte stå och titta på den hela tiden, utan det går ju utmärkt att göra något annat under tiden, så det är ett trevligt inslag på vårkanten när man ute och grejar med annat.
...