Skogsnyheter

Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

202 inlägg 32994 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Sid Fernwilter  
#664099
WarPeter skrev:
Joakim S skrev:Könskvotering är diskriminering av det kön som inte får anställningen, trots högre kompetens.


Eller så är det ett verktyg för att börja rekrytera på kompetens och inte bara plocka in snubbar av gammal vana? Tycker du det har fungerat bra tidigare? Är det till exempel logiskt att företag med jämn fördelning av könen i kundbasen bara har män i styrelse och ledning? Kan det tillföra nya insikter och möjligheter att ha en jämnare fördelning även i ledningen?

Självklart kommer det finnas exempel på där det gått fel men jag tror iaf inte det är dåligt om man tar ett steg tillbaks och ser på det stora hela.


Nej självklart inte.
Att vara man är ingen kompetens i sig.
Att vara kvinna är ingen kompetens i sig
Kundbasens könsfördelning är oväsäntlig för vilka som skall sitta i styrelsen. Det är de kompetentaste individerna som gör företaget lönsamt som skall sitta där. Om det sen skulle visa sig bli 100% män, 100% kvinnor eller 100% hen-ar, eller vad det nu kan tänkas heta, är likgiltligt

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

WarPeter  
#664100
Joakim S skrev: Första meningen förstår jag inte. Hur kan könskvotering vara ett verktyg för att anställa den mest kompetente? Kan de inte bara anställa på kompetens, så får de den mest kompetente, vare sig det är en man eller kvinna

Du har delvis rätt. Haken är att när vi "bara anställer på kompetens", vem bedömer kompetensen och hur bundna av hur det traditionellt sett ut när vi säger att han/hon hör bäst kompetens? Jag säger inte att kvotering är bra men jag säger att jag tror vi behöver det för att bryta mönster/traditioner för att sedan kunna "bara anställa på kompetens".

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

jannee  
#664114 Tyvärr räknas inte nytänkande (annorlunda tänkande) som kompetens för i så fall hade kvinnorna troligtvis haft en större del av ledande befattningar inom de största företagen åtminstone i Sverige.
I politiken kvoterar man in kvinnor och det har visat sig på både gott och ont.
Bilindustrin har nog varit lite av ett föregångsmönster där man tagit in kvinnor i den tekniska utformningen.
Det är bara till att låta kvinnor stå för utvecklingen av maskiner, kan en kvinna sköta maskinen kan eller borde även en man kunna göra detsamma.
Varför har kvinnor med kontorsarbete (datorer) oftast arbetsskador i händer och axlar?
Kan orsaken vara så enkel att ingen ingenjör lagt något större intresse på att utforma den ideala arbetsplatsen/arbetsställningen - för det handlar ju mestadels bara om kvinnoarbeten.
EX är en förarstol i en ny lastbil betydligt bekvämare och sittvänligare en en SATANS kontorsstol, dessutom kan den justeras så att körställning verkligen blir optimal vilket en kontorsstol ej kan i förhållande till varken musen eller tangentbordet. Visst vissa försöks görs men de är långt ifrån att vara framme.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#664116
Joakim S skrev:Hur kan könskvotering vara ett verktyg för att anställa den mest kompetente?

Vad är "kompetens"? Är det att tidigare ha haft ett liknande jobb? Eller är det en medfödd förmåga?

Är det troligt att män rent generellt är mer skickliga på att leda företag? Och blev dom det i så fall genom att bara vara män, eller genom att dom har mer erfarenhet av att leda företag? Hur fick dom då den erfarenheten? Hur fick dom det första uppdraget, när de saknade erfarenhet? Och hur kommer det sig att nästan bara män fick just den där första erfarenheten. Var det för att de medfött var mer kompetenta?

Man måste titta på hela systemet, inte enskilda fall just nu. Framförallt om vi vill ändra systemet.

Varför har män generellt högre löner än kvinnor? Är det ett systemfel som går att ändra, eller är män generellt bättre än kvinnor på allt de gör?

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Fredrik Reuter  
#664124
jannee skrev:Jag har ingen personlig kontakt med några kvinnliga studenter, varken på SLU eller någon annan skola.
MEN jag inbillar mig ändå att den är en viss speciell typ av kvinnor (intressen, personlig agenda) som just studerar på SLU.
Dessa kvinnor kan vara mer överkänsliga för manlig påverkan, men är problemen så stora som en del vill till det är, dela på klasserna. En kvinnlig och en manlig.
Ibland är det t.o.m på så sätt att man inte kan tillfredsställa alla parter.
Sedan har det alltid varit så: Det är inte bara ens fel att två träter.
Fredrik, har du någon information från manliga studenter, vilken uppfattning har dessa?
När personer är oense bör man höra BÅDA parter innan man drar någon slutsats.
De kvinnliga studenterna kan ha helt rätt, MEN det kan också vara att massmedia gjort en höna av en fjäder.


Så, kontentan är att du inte vet?
Fast du inbillar dig att kvinnliga studenter är överkänsliga och måste därför skriva ner dem offentligt på ett forum?

Läses tråden just nu så kan det tolkas som att det kan finnas några kvinnor som jobbar på verkstad som "beter sig" rätt. Resten, säg 5 miljoner kvinnor i Sverige, kan då antas vara överkänsliga?

Är det så?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Bosse1  
#664127 Det går ju även att kemiskt göra om männen till kvinnor,främst dessa besvärliga kränkta vita då.Det verkar vara de som är det enorma problemet 🙃 🤣

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Alvarsson  
#664128 Jo raljera och stoppa huvudet i sanden det löser säkert problemen. Efter att jag läst denna tråd så förstår jag än mer att vi har svårt att rekrytera kvinnor till skogen!

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Bosse1  
#664131 Ja det är ett problem se på överbefolkningen.Människan vill för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Arvid0  
#664152
Bosse1 skrev:Det går ju även att kemiskt göra om männen till kvinnor,främst dessa besvärliga kränkta vita då.Det verkar vara de som är det enorma problemet 🙃 🤣


Hur skulle det lösa problemet på SLU? Är det kränkta vita män som är orsaken?

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Bosse1  
#664153
Arvid0 skrev:
Bosse1 skrev:Det går ju även att kemiskt göra om männen till kvinnor,främst dessa besvärliga kränkta vita då.Det verkar vara de som är det enorma problemet 🙃 🤣


Hur skulle det lösa problemet på SLU? Är det kränkta vita män som är orsaken?


Läs hela tråden.
Har ingen uppfattning om det ,delegerar med varm hand till dig att besvara den frågan.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Arvid0  
#664164
Bosse1 skrev:
Arvid0 skrev:
Bosse1 skrev:Det går ju även att kemiskt göra om männen till kvinnor,främst dessa besvärliga kränkta vita då.Det verkar vara de som är det enorma problemet 🙃 🤣


Hur skulle det lösa problemet på SLU? Är det kränkta vita män som är orsaken?


Läs hela tråden.
Har ingen uppfattning om det ,delegerar med varm hand till dig att besvara den frågan.


Har läst hela tråden, vilket problem är en kemisk könsändring en lösning på? Svårt att veta vad du svarar på när du inte citerar inlägget det avser.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

jannee  
#664165 Raka motsatsen mot vad som tydligen har hänt på SLU förekommer också lite här och var.
Det är något som ALDRIG tas upp, man kan undra varför.
När kvinnor nyper en man i stjärten eller stryker sina bröst mot mannens axel och sedan säger:
Detta har du inte känt på länge, va?
Eller, har du förlorat svendomen än?
Den man eller de män som opponerar sig mot sådana tilltag kommer att bli utskrattade av BÅDA könen.
Inte minst på firmafester när alkoholen börjat göra verkan är det inte alls ovanligt.
Jag tycker rätt ska vara rätt.

Personligen har jag tyvärr inte råkat ut för detta då jag omgående hade svalt betet (bytet) med hull och hår. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Arvid0  
#664166
jannee skrev:Raka motsatsen mot vad som tydligen har hänt på SLU förekommer också lite här och var.
Det är något som ALDRIG tas upp, man kan undra varför.
När kvinnor nyper en man i stjärten eller stryker sina bröst mot mannens axel och sedan säger:
Detta har du inte känt på länge, va?
Eller, har du förlorat svendomen än?
Den man eller de män som opponerar sig mot sådana tilltag kommer att bli utskrattade av BÅDA könen.
Inte minst på firmafester när alkoholen börjat göra verkan är det inte alls ovanligt.
Jag tycker rätt ska vara rätt.

Personligen har jag tyvärr inte råkat ut för detta då jag omgående hade svalt betet (bytet) med hull och hår. :grin:


Detta är ett lysande exempel på att det är mottagaren inte givaren/utföraren som bestämmer vad som är OK eller inte. Finns det inget offer så är det oftast inget brott.

Att det sedan är ett rätt äckligt uppförande oavsett kön tror jag flera håller med mig om.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Hema  
#664176 Det är väl ingen här som uttryckt sig om att det skulle vara ok på något vis att vara nedlåtande eller att tafsa på någon? Jag tycker inte det iaf.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Elmhult  
#664181 Men herregud!! Många inlägg i den här tråden är ju bra exempel på att vi män inte fattat grejen alls. Det tar nog en generation eller två verkar det som. :roll: Tills dess får väl de som inte är män härda ut och påpeka dumheterna. Borde ju slå rot hos nån då o då, om än dåligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).