I förrgår började batterilampa lysa och samtidigt ser man att huvudströmbrytarens lampa flimrar. Även varvräknaren sjunker ner mot noll om man inte gasar. Så den är inte helt död.
Har dragit åt alla punkter som syns för ögat på generator, startmotor, batteri och huvudströmbrytare. Vet inte riktigt var jordningen till instrumenteringen sitter men allt annat ser ju helt fräscht ut, ingen rost osv. Så känns osannolikt att det skulle vara så illa att det saknades kontakt nog. Och det som testats har inte varit löst så att det skulle kunna orsaka att det inte fungerar.
Batteriet visade 12,6 volt när traktorn var avstängd och 12,4 volt när den var igång. Mätt direkt över batteriet (inklusive startkabel från ena sidan för att nå med voltmätaren).
Det råkade komma förbi en som jobbar som bilmekaniker förut. Nu hade han väldigt bråttom så att han kunde inte kolla, men i vilket fall var han 95 eller 99 procent säker på att det var generatorn, det brukade alltid vara det om en bil slutade ladda. Och allt med relä osv. brukade vara inbyggt.
Det som jag tycker är lite konstigt är då att även om generatorn skulle sluta ladda kanske varvräknaren ändå skulle fortsätta fungera? För generatorn snurrar som vanligt och verkar vara normalt med rem och skiva. Och det är väl det som varvräknaren räknar och inte om några kol skulle vara slitna.
Om man skulle få köpa ny generator, har det någon betydelse vilken det blir med tanke på varvräknaruttag och kommer man bli tvungen att justera eller fungerar det rätt från början?
Traktorn går på tomgång på bilden nedan och varvräknare visar 0.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto