tis 11 aug 2020, 13:33#660769
källefall8 skrev:stegmaster skrev:Jo, men nu måste jag få tag i detta, menar du på denna tiden av året? (altså när det inte finns Is, snö, tjäla?)
Du får ju knappast något bättre grepp på denna tiden med kedjor. (i besta fall helt marginalt)
Kommer du på sten eller berg blir det ju snarere halare med kedjor.
Kedjor brukar man på vintaren på en traktor.
Annars er det bara driven vagn som kommer göra nån riktig skillnad.
Och ja, en traktor drar inte mycket uppför på en traktorväg innan det slirar, nästan oavsett hur stor den er.(större vikt på traktoren hjälper givetvis lite.)
Själv er det knappt så jag kommer upp flera platser med endast tomma vagnen med 4wd på traktorern, men utan drivningen på vagnen. (laster jag på några slipars eller likn. måste drivningen på vagnen inn)
Kedjor åker på medio November och åker av i slutet av Mars.
Och då er det riktig piggkedjor som gäller, inga lättgrejor, dom ryker av titt som tätt. (min kompis har 7mm av lettypen)
Jag får köra några km jag med under en vinter på offentliga asfaltväger, men då er det låg fart som kruxet, (maks 10-12 km/t).
Då går traktoren lugnare, och slitasjen på kedjorna blir mindre.
Spara til en driven vagn, det er det vettigaste om har råd, andra saker som kedjor (utanför vintersesongen) eller flytta boggi på vagnen kommer bara göra marginala skillnader i bästa fall.
Det var samma som tvingade mig över på driven vagn, 4wd och kedjor räckte inte lengre.
Med en ATV er det ennu enklare att se skillnaden, den går ju nästan överalt med bara maskinen, haker man på ett lite lett bilsläp på 200kg, spinnar den loss i första lilla branten.
Jag håller inte med dig riktigt Stegmaster. Självklart måste man ha lite tryck på drivhjulen och driven vagn är ju optimalt men piggkedjor om än bara på bakhjulen gör stor nytta även om det inte är vinter. Många gånger börjar det slira på stubbar, rötter och gamla toppar då river kedjorna tag mycket bättre än gummi, dessutom skyddar det däcken en del mot skärskador. Men det ska vara riktiga piggkedjor typ Ofa tapio eller liknande. Sedan är det ju mindre bra på rotben ur rotröta-synpunkt och även gnistbildning om det slirar mot sten men nu var det ju tal om bättre grepp. Nackdelar är som sagts tidigare transport på väg om det är lite avstånd.
Instämmer med dig källefall8. Det finns en anledning till att även stora skotare som väger en hel del och driver med full kraft på alla 8hjul nästan alltid har kedjor.
Om vi går till grunden med varför det slirar.
Det slirar för att det inte får fäste. I vissa fall är det för att marken inte är hård nog, och i en mosse gör kedjorna inte mycket nytta. Men undantaget detta.
Ofta är det något som får det att börja slira. Ett enkelt tips är att ha i både fyrhjulsdrift och diffspärr redan i förebyggande syfte om man vet att det kan börja slira. Börjar det väl släppa är det ofta för sent då det bästa grepept är försvunnet, speciellt om materialet under ytan är mjukare.
Mycket vanligt är även att det halkar på något rotben stubbe sten eller dylikt och så börjar slira. Här är kedjor fenomenala på att få tag och råda bot på detta.
Man kan ju också tänka sig jämförelsen; stå på glansis med med eller utan kedjor. Stubbar och rötter kan vara minst lika hala och lika så kan kedjorna få grepp här.
Absolut så är en driven vagn det bästa. En driven vagn ger där underlaget är okej större vinst än kedjor, men den ersätter heller inte på något sätt bra kedjor på traktorns fyra hjul, de har lite olika funktion. Det handlar ju även om att kunna styra dit man vill och inte "fastna i gamla hjulspår".
På packad snö kan jag med vagnen knuffa traktorn med låsta hjul om jag inte har kedjor på denna. Med kedjor på traktorn bör resultatet bli det omvända även om jag inte provat.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II