Traktorer och processorer

Bättre grepp/framkomlighet, hur?

53 inlägg 11984 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Mikael A  
#660235
Traktordave skrev:
Mikael A skrev:
Traktordave skrev:
Du har nästan rätt @gnisten83. Bor tyvärr i Mölndal men har skog i Farabol, ca 1 mil väster om Ryd, norr om Kyrkhult och precis utanför Kyrkhult, vid Tulseboda. Har förstått att du håller till nära Ryd, så inte så långt ifrån dig.

Tyvärr i Mölndal??? Är det så illa att bo där? 😉
Jag bor i centrala Göteborg och är ganska nöjd med det. 😄

Nej det är bra på flera sätt. Barnen älskar det med aktiviteter och kompisar, lagom centralt för min fru men för långt till skogen och för mycket stad för mig. Men flyttade dit för länge sedan, ingen ambition att bli kvar men plötsligt har man rotat sig utan man vet om det...;)

Haha... Förstår precis vad du menar.. Har samma känsla själv.. 😊

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

källefall8  
#660417
stegmaster skrev:Jo, men nu måste jag få tag i detta, menar du på denna tiden av året? (altså när det inte finns Is, snö, tjäla?)
Du får ju knappast något bättre grepp på denna tiden med kedjor. (i besta fall helt marginalt)
Kommer du på sten eller berg blir det ju snarere halare med kedjor.
Kedjor brukar man på vintaren på en traktor.
Annars er det bara driven vagn som kommer göra nån riktig skillnad.
Och ja, en traktor drar inte mycket uppför på en traktorväg innan det slirar, nästan oavsett hur stor den er.(större vikt på traktoren hjälper givetvis lite.)
Själv er det knappt så jag kommer upp flera platser med endast tomma vagnen med 4wd på traktorern, men utan drivningen på vagnen. (laster jag på några slipars eller likn. måste drivningen på vagnen inn)
Kedjor åker på medio November och åker av i slutet av Mars.
Och då er det riktig piggkedjor som gäller, inga lättgrejor, dom ryker av titt som tätt. (min kompis har 7mm av lettypen)
Jag får köra några km jag med under en vinter på offentliga asfaltväger, men då er det låg fart som kruxet, (maks 10-12 km/t).
Då går traktoren lugnare, och slitasjen på kedjorna blir mindre.
Spara til en driven vagn, det er det vettigaste om har råd, andra saker som kedjor (utanför vintersesongen) eller flytta boggi på vagnen kommer bara göra marginala skillnader i bästa fall.
Det var samma som tvingade mig över på driven vagn, 4wd och kedjor räckte inte lengre.
Med en ATV er det ennu enklare att se skillnaden, den går ju nästan överalt med bara maskinen, haker man på ett lite lett bilsläp på 200kg, spinnar den loss i första lilla branten.


Jag håller inte med dig riktigt Stegmaster. Självklart måste man ha lite tryck på drivhjulen och driven vagn är ju optimalt men piggkedjor om än bara på bakhjulen gör stor nytta även om det inte är vinter. Många gånger börjar det slira på stubbar, rötter och gamla toppar då river kedjorna tag mycket bättre än gummi, dessutom skyddar det däcken en del mot skärskador. Men det ska vara riktiga piggkedjor typ Ofa tapio eller liknande. Sedan är det ju mindre bra på rotben ur rotröta-synpunkt och även gnistbildning om det slirar mot sten men nu var det ju tal om bättre grepp. Nackdelar är som sagts tidigare transport på väg om det är lite avstånd.

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

mikael_s  
#660422
Traktordave skrev:Har en Ford 4610 4wd och Mowi 10 tons vagn.
Överlag nöjd för det vi kör.
Framkomlighet är ett dock ett problem. Till viss del markfrigång, men framförallt grepp och driv

Trevligt ekipage. Men 4610 är väl en ganska lätt traktor? Gäller att få kraften ner i backen. Speciellt med en såpass stor vagn.

Driven vagn är ju såklart mycket bra, men det är ju en rätt ansenlig investering. Utan att gå med drift på vagnen finns det väl några hyfsat enkla (billigare) grejer man kan testa, som du redan är inne på:
- Frontvikter, så du får lite drivhjälp från framhjulen
- Piggkedjor runtom (ger också en del mer vikt) - Och kanske speciellt stora lättrullade hjul på vagnen. Jag hade tidigare en 9 tons vagn med låga 400 hjul men bytte till en 10-12 tons med höga 500 hjul. Skillnad som natt och dag på hur man tar sig fram med den vagnen, trots att den är tyngre i sig själv och lastar mer.

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Traktordave  
#660441
mikael_s skrev:
Traktordave skrev:Har en Ford 4610 4wd och Mowi 10 tons vagn.
Överlag nöjd för det vi kör.
Framkomlighet är ett dock ett problem. Till viss del markfrigång, men framförallt grepp och driv

Trevligt ekipage. Men 4610 är väl en ganska lätt traktor? Gäller att få kraften ner i backen. Speciellt med en såpass stor vagn.

Driven vagn är ju såklart mycket bra, men det är ju en rätt ansenlig investering. Utan att gå med drift på vagnen finns det väl några hyfsat enkla (billigare) grejer man kan testa, som du redan är inne på:
- Frontvikter, så du får lite drivhjälp från framhjulen
- Piggkedjor runtom (ger också en del mer vikt) - Och kanske speciellt stora lättrullade hjul på vagnen. Jag hade tidigare en 9 tons vagn med låga 400 hjul men bytte till en 10-12 tons med höga 500 hjul. Skillnad som natt och dag på hur man tar sig fram med den vagnen, trots att den är tyngre i sig själv och lastar mer.



Tack för bra svar!
Jag tror jag börjar med frontvikter, som du skriver.
Och flyttar bak boggien 30 cm till 2,50 m bakom grinden.
Kedjor verkar ha sina fördelar men också nackdelar som @källefall8 skrev. Dessutom har jag bara 4 cm mellan däck o skärm som det är nu så blir lite tight.
Hade gärna prövat större hjul på vagnen. Tyvärr får jag inte plats med större hjul på vagnen. Finns möjlighet med bredare hjul men då blev det ngt mindre radie än jag har idag.
Senast redigerad av Traktordave mån 10 aug 2020, 05:24, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660456 Bredare vagnshjul hjälper inte bara större diameter.
När jag köpte min gamla drivvagn rullade den på 400/60-22,5 mot 400x15,5 på den odrivna och bara där märktes de skillnad på att den med 22,5” fälg rullade lättare utan drivningen

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Hema  
#660528
gnisten83 skrev:Bredare vagnshjul hjälper inte bara större diameter.
När jag köpte min gamla drivvagn rullade den på 400/60-22,5 mot 400x15,5 på den odrivna och bara där märktes de skillnad på att den med 22,5” fälg rullade lättare utan drivningen

Njae, sanning med modifikation. Är underlaget mjukt/sankt, så är hjul (bredare) med bättre bärighet att föredra. Men på hårt underlag är storleken helt klart avgörande. 👍

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Sture Andersson  
#660539 Har en valmet 605 med hjulvikter och frontvikter ,när jag köpte traktorn var jag inne på att ta av vikterna ,tänkte han blir ju bara tung.Men sen har jag förstått att det är vikterna som gör att jag aldrig fastnar eller har känt behov av kedjor.Vet inte vad vikterna väger ,men på bakhjulen måste varje vikt väga många hundra kg ,och fram är stället fult av vikter .

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Sture Andersson  
#660540 Tänkte på det går det inte fylla däcken men vätska .

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660545
Hema skrev:
gnisten83 skrev:Bredare vagnshjul hjälper inte bara större diameter.
När jag köpte min gamla drivvagn rullade den på 400/60-22,5 mot 400x15,5 på den odrivna och bara där märktes de skillnad på att den med 22,5” fälg rullade lättare utan drivningen

Njae, sanning med modifikation. Är underlaget mjukt/sankt, så är hjul (bredare) med bättre bärighet att föredra. Men på hårt underlag är storleken helt klart avgörande. 👍

Jag jämför jag 2st 400 breda däck och då får ett med 22,5 ” fälg även en lite längre anläggningsytan än ett 15,5”, bredden är den samma.

En bakhjulsvikt från Valmet/valtra väger 80kg st och oftast sitter de 2 per fälg

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

JohannesG  
#660769
källefall8 skrev:
stegmaster skrev:Jo, men nu måste jag få tag i detta, menar du på denna tiden av året? (altså när det inte finns Is, snö, tjäla?)
Du får ju knappast något bättre grepp på denna tiden med kedjor. (i besta fall helt marginalt)
Kommer du på sten eller berg blir det ju snarere halare med kedjor.
Kedjor brukar man på vintaren på en traktor.
Annars er det bara driven vagn som kommer göra nån riktig skillnad.
Och ja, en traktor drar inte mycket uppför på en traktorväg innan det slirar, nästan oavsett hur stor den er.(större vikt på traktoren hjälper givetvis lite.)
Själv er det knappt så jag kommer upp flera platser med endast tomma vagnen med 4wd på traktorern, men utan drivningen på vagnen. (laster jag på några slipars eller likn. måste drivningen på vagnen inn)
Kedjor åker på medio November och åker av i slutet av Mars.
Och då er det riktig piggkedjor som gäller, inga lättgrejor, dom ryker av titt som tätt. (min kompis har 7mm av lettypen)
Jag får köra några km jag med under en vinter på offentliga asfaltväger, men då er det låg fart som kruxet, (maks 10-12 km/t).
Då går traktoren lugnare, och slitasjen på kedjorna blir mindre.
Spara til en driven vagn, det er det vettigaste om har råd, andra saker som kedjor (utanför vintersesongen) eller flytta boggi på vagnen kommer bara göra marginala skillnader i bästa fall.
Det var samma som tvingade mig över på driven vagn, 4wd och kedjor räckte inte lengre.
Med en ATV er det ennu enklare att se skillnaden, den går ju nästan överalt med bara maskinen, haker man på ett lite lett bilsläp på 200kg, spinnar den loss i första lilla branten.


Jag håller inte med dig riktigt Stegmaster. Självklart måste man ha lite tryck på drivhjulen och driven vagn är ju optimalt men piggkedjor om än bara på bakhjulen gör stor nytta även om det inte är vinter. Många gånger börjar det slira på stubbar, rötter och gamla toppar då river kedjorna tag mycket bättre än gummi, dessutom skyddar det däcken en del mot skärskador. Men det ska vara riktiga piggkedjor typ Ofa tapio eller liknande. Sedan är det ju mindre bra på rotben ur rotröta-synpunkt och även gnistbildning om det slirar mot sten men nu var det ju tal om bättre grepp. Nackdelar är som sagts tidigare transport på väg om det är lite avstånd.

Instämmer med dig källefall8. Det finns en anledning till att även stora skotare som väger en hel del och driver med full kraft på alla 8hjul nästan alltid har kedjor.

Om vi går till grunden med varför det slirar.
Det slirar för att det inte får fäste. I vissa fall är det för att marken inte är hård nog, och i en mosse gör kedjorna inte mycket nytta. Men undantaget detta.
Ofta är det något som får det att börja slira. Ett enkelt tips är att ha i både fyrhjulsdrift och diffspärr redan i förebyggande syfte om man vet att det kan börja slira. Börjar det väl släppa är det ofta för sent då det bästa grepept är försvunnet, speciellt om materialet under ytan är mjukare.
Mycket vanligt är även att det halkar på något rotben stubbe sten eller dylikt och så börjar slira. Här är kedjor fenomenala på att få tag och råda bot på detta.
Man kan ju också tänka sig jämförelsen; stå på glansis med med eller utan kedjor. Stubbar och rötter kan vara minst lika hala och lika så kan kedjorna få grepp här.

Absolut så är en driven vagn det bästa. En driven vagn ger där underlaget är okej större vinst än kedjor, men den ersätter heller inte på något sätt bra kedjor på traktorns fyra hjul, de har lite olika funktion. Det handlar ju även om att kunna styra dit man vill och inte "fastna i gamla hjulspår".
På packad snö kan jag med vagnen knuffa traktorn med låsta hjul om jag inte har kedjor på denna. Med kedjor på traktorn bör resultatet bli det omvända även om jag inte provat.

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

stegmaster  
#660837 Jo, men nu har jag ju skrivit att vikta ner traktoren (att en tyngre traktor drar mer) eller kedjor hjälper något (marginalt), men endå marginalt.
Har man sådana problem kommer man inte bli nöjd innan man får drivning på vagnen, för det gör en jätteskillnad, mot alla andra alternativ.
Och nu kan vel TS inte ha kedjor heller, sedan det var snakk om bara 4cm klaring?
Att riktiga skotare "alltid" har kedjor tror jag handlar mest om att dom vil verna om sina däck, och att dom helst inte vil dra av och på dom i onöden, så dom låter dom bara sitta kvar hur som helst.

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660901 Vikter fram gör mycket nytta, ingen idé med 4wd om den inte nyttjas fullt ut.

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660902 Kedjorna är alltihop vid skogskörning. Däcken har ingen annan funktion än att fästa kedjorna på.

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660906
Skogsola skrev:Kedjorna är alltihop vid skogskörning. Däcken har ingen annan funktion än att fästa kedjorna på.

Så torra perioder med hög brandfara o skogsbolagen säger att kedjor inte ska användas står skotarna stilla?

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

bodaedet  
#660915 Ofta men inte alltid, beror på hur terrängen är

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).