gnisten83 skrev:Som boende på grusväg är jag inte överförtjust när de körts med pigg eller ringkedjor på byvägen, blir som en tvättbräda med bilen sen.
Jag vet att skotarn nästan alltid har kedjor och/eller band.
Har väl hyvsat vettig terräng men har inte haft kedjor på traktorn på nästan 15 år med 4wd o drivvagn.
Har jag missuppfattade eller bor du inte i kyrkhultstrakten utanför Olofström?
Har själv min fastighet söder om Ryd
gnisten83 skrev:Som boende på grusväg är jag inte överförtjust när de körts med pigg eller ringkedjor på byvägen, blir som en tvättbräda med bilen sen.
Jag vet att skotarn nästan alltid har kedjor och/eller band.
Har väl hyvsat vettig terräng men har inte haft kedjor på traktorn på nästan 15 år med 4wd o drivvagn.
Har jag missuppfattade eller bor du inte i kyrkhultstrakten utanför Olofström?
Har själv min fastighet söder om Ryd
stegmaster skrev:Jo, men nu måste jag få tag i detta, menar du på denna tiden av året? (altså när det inte finns Is, snö, tjäla?)
Du får ju knappast något bättre grepp på denna tiden med kedjor. (i besta fall helt marginalt)
Kommer du på sten eller berg blir det ju snarere halare med kedjor.
Kedjor brukar man på vintaren på en traktor.
Annars er det bara driven vagn som kommer göra nån riktig skillnad.
Och ja, en traktor drar inte mycket uppför på en traktorväg innan det slirar, nästan oavsett hur stor den er.(större vikt på traktoren hjälper givetvis lite.)
Själv er det knappt så jag kommer upp flera platser med endast tomma vagnen med 4wd på traktorern, men utan drivningen på vagnen. (laster jag på några slipars eller likn. måste drivningen på vagnen inn)
Kedjor åker på medio November och åker av i slutet av Mars.
Och då er det riktig piggkedjor som gäller, inga lättgrejor, dom ryker av titt som tätt. (min kompis har 7mm av lettypen)
Jag får köra några km jag med under en vinter på offentliga asfaltväger, men då er det låg fart som kruxet, (maks 10-12 km/t).
Då går traktoren lugnare, och slitasjen på kedjorna blir mindre.
Spara til en driven vagn, det er det vettigaste om har råd, andra saker som kedjor (utanför vintersesongen) eller flytta boggi på vagnen kommer bara göra marginala skillnader i bästa fall.
Det var samma som tvingade mig över på driven vagn, 4wd och kedjor räckte inte lengre.
Med en ATV er det ennu enklare att se skillnaden, den går ju nästan överalt med bara maskinen, haker man på ett lite lett bilsläp på 200kg, spinnar den loss i första lilla branten.
Slurfi skrev:Jag märkte i vintras att när man kör långa stockar och får rejäl bakvikt på vagnen
då kan det bli som du säger med dåligt grepp på annars rätt så beskedligt underlag.
Lösningen för mig var att hänga kranen framåt och att ha skopan i frontlastaren full med diverse bråte.
Kranen svängde jag sedan tillbaka när värsta backen passerats.
Så en kombination av att lasta längre fram, ha nån sorts frontvikt, flytta bak boggin och att kanske även lägga på kedjor
borde ju vara det enklaste och mest prisvärda du kan göra.
Traktordave skrev:
Du har nästan rätt @gnisten83. Bor tyvärr i Mölndal men har skog i Farabol, ca 1 mil väster om Ryd, norr om Kyrkhult och precis utanför Kyrkhult, vid Tulseboda. Har förstått att du håller till nära Ryd, så inte så långt ifrån dig.
Mikael A skrev:Traktordave skrev:
Du har nästan rätt @gnisten83. Bor tyvärr i Mölndal men har skog i Farabol, ca 1 mil väster om Ryd, norr om Kyrkhult och precis utanför Kyrkhult, vid Tulseboda. Har förstått att du håller till nära Ryd, så inte så långt ifrån dig.
Tyvärr i Mölndal??? Är det så illa att bo där? 😉
Jag bor i centrala Göteborg och är ganska nöjd med det. 😄
Traktordave skrev:Största tillåtna däckdimension sitter på traktorn vilket gör att det är 4 cm mellan däck och skärm. För tight för kedjor?