Traktorer och processorer

Bättre grepp/framkomlighet, hur?

53 inlägg 12069 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Wrangler  
#660027 Har du möjlighet att kunna flytta boggin lite längre bak för o få lite mer kultryck?? Jag testade o flyttade våran så långt d gick utan att massaveden åkte ur ☺️o jag tyckte det blev skillnad i drivet.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Vardon  
#660031
gnisten83 skrev:Som boende på grusväg är jag inte överförtjust när de körts med pigg eller ringkedjor på byvägen, blir som en tvättbräda med bilen sen.
Jag vet att skotarn nästan alltid har kedjor och/eller band.
Har väl hyvsat vettig terräng men har inte haft kedjor på traktorn på nästan 15 år med 4wd o drivvagn.
Har jag missuppfattade eller bor du inte i kyrkhultstrakten utanför Olofström?
Har själv min fastighet söder om Ryd


Ett argument jag har att inte köpa skördare, det blir så stressigt för varje gång de hyvlat/sladdat vägen så ska man ut och köra med banden direkt efter.

Har nyligen blivit med driven vagn och det blir ju skillnad det märker jag men skulle nog ändå säga börja med kedjor det behöver du ändå till vintern så märker du ju hur det är att lägga av och på. Vintertid har jag kedjor främst för att kunna stanna....

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Traktordave  
#660041
gnisten83 skrev:Som boende på grusväg är jag inte överförtjust när de körts med pigg eller ringkedjor på byvägen, blir som en tvättbräda med bilen sen.
Jag vet att skotarn nästan alltid har kedjor och/eller band.
Har väl hyvsat vettig terräng men har inte haft kedjor på traktorn på nästan 15 år med 4wd o drivvagn.
Har jag missuppfattade eller bor du inte i kyrkhultstrakten utanför Olofström?
Har själv min fastighet söder om Ryd


Du har nästan rätt @gnisten83. Bor tyvärr i Mölndal men har skog i Farabol, ca 1 mil väster om Ryd, norr om Kyrkhult och precis utanför Kyrkhult, vid Tulseboda. Har förstått att du håller till nära Ryd, så inte så långt ifrån dig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Boman  
#660046 Har en fundering när det gäller kedjor. Får man åka på allmän väg

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

stegmaster  
#660049 Jo, men nu måste jag få tag i detta, menar du på denna tiden av året? (altså när det inte finns Is, snö, tjäla?)
Du får ju knappast något bättre grepp på denna tiden med kedjor. (i besta fall helt marginalt)
Kommer du på sten eller berg blir det ju snarere halare med kedjor.
Kedjor brukar man på vintaren på en traktor.
Annars er det bara driven vagn som kommer göra nån riktig skillnad.
Och ja, en traktor drar inte mycket uppför på en traktorväg innan det slirar, nästan oavsett hur stor den er.(större vikt på traktoren hjälper givetvis lite.)
Själv er det knappt så jag kommer upp flera platser med endast tomma vagnen med 4wd på traktorern, men utan drivningen på vagnen. (laster jag på några slipars eller likn. måste drivningen på vagnen inn)
Kedjor åker på medio November och åker av i slutet av Mars.
Och då er det riktig piggkedjor som gäller, inga lättgrejor, dom ryker av titt som tätt. (min kompis har 7mm av lettypen)
Jag får köra några km jag med under en vinter på offentliga asfaltväger, men då er det låg fart som kruxet, (maks 10-12 km/t).
Då går traktoren lugnare, och slitasjen på kedjorna blir mindre.
Spara til en driven vagn, det er det vettigaste om har råd, andra saker som kedjor (utanför vintersesongen) eller flytta boggi på vagnen kommer bara göra marginala skillnader i bästa fall.
Det var samma som tvingade mig över på driven vagn, 4wd och kedjor räckte inte lengre.
Med en ATV er det ennu enklare att se skillnaden, den går ju nästan överalt med bara maskinen, haker man på ett lite lett bilsläp på 200kg, spinnar den loss i första lilla branten.

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Traktordave  
#660066
stegmaster skrev:Jo, men nu måste jag få tag i detta, menar du på denna tiden av året? (altså när det inte finns Is, snö, tjäla?)
Du får ju knappast något bättre grepp på denna tiden med kedjor. (i besta fall helt marginalt)
Kommer du på sten eller berg blir det ju snarere halare med kedjor.
Kedjor brukar man på vintaren på en traktor.
Annars er det bara driven vagn som kommer göra nån riktig skillnad.
Och ja, en traktor drar inte mycket uppför på en traktorväg innan det slirar, nästan oavsett hur stor den er.(större vikt på traktoren hjälper givetvis lite.)
Själv er det knappt så jag kommer upp flera platser med endast tomma vagnen med 4wd på traktorern, men utan drivningen på vagnen. (laster jag på några slipars eller likn. måste drivningen på vagnen inn)
Kedjor åker på medio November och åker av i slutet av Mars.
Och då er det riktig piggkedjor som gäller, inga lättgrejor, dom ryker av titt som tätt. (min kompis har 7mm av lettypen)
Jag får köra några km jag med under en vinter på offentliga asfaltväger, men då er det låg fart som kruxet, (maks 10-12 km/t).
Då går traktoren lugnare, och slitasjen på kedjorna blir mindre.
Spara til en driven vagn, det er det vettigaste om har råd, andra saker som kedjor (utanför vintersesongen) eller flytta boggi på vagnen kommer bara göra marginala skillnader i bästa fall.
Det var samma som tvingade mig över på driven vagn, 4wd och kedjor räckte inte lengre.
Med en ATV er det ennu enklare att se skillnaden, den går ju nästan överalt med bara maskinen, haker man på ett lite lett bilsläp på 200kg, spinnar den loss i första lilla branten.


Kör mest på vintern, men å andra sidan är det sällan snö/is där jag håller till. Barkborre träd sommartid, så önskar väl egentligen bättre grepp året runt.
Förstår att jag inte kommer fram där det är väldigt brant, bara förvånad att det tar stopp redan vid ganska små lutningar och en och annan mindre sten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Elmhult  
#660071 Vagnsdrift. Det är rena miraklet. Börjar slira, på med vagnsdriften och hela ekipaget kryper upp för den där backen som ingenting. Vi använder kedjor ändå OM det blir snö, något som sällan händer nuförtiden här i söder. 👎
Senast redigerad av Elmhult fre 07 aug 2020, 09:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660072 Fint ekipage du har där, absolut värt att investera kedjor osv till den.
Jag märkte i vintras att när man kör långa stockar och får rejäl bakvikt på vagnen
då kan det bli som du säger med dåligt grepp på annars rätt så beskedligt underlag.
Lösningen för mig var att hänga kranen framåt och att ha skopan i frontlastaren full med diverse bråte.
Kranen svängde jag sedan tillbaka när värsta backen passerats.
Så en kombination av att lasta längre fram, ha nån sorts frontvikt, flytta bak boggin och att kanske även lägga på kedjor
borde ju vara det enklaste och mest prisvärda du kan göra.

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

axwell  
#660095
Slurfi skrev:Jag märkte i vintras att när man kör långa stockar och får rejäl bakvikt på vagnen
då kan det bli som du säger med dåligt grepp på annars rätt så beskedligt underlag.
Lösningen för mig var att hänga kranen framåt och att ha skopan i frontlastaren full med diverse bråte.
Kranen svängde jag sedan tillbaka när värsta backen passerats.
Så en kombination av att lasta längre fram, ha nån sorts frontvikt, flytta bak boggin och att kanske även lägga på kedjor
borde ju vara det enklaste och mest prisvärda du kan göra.


Samma erfarenhet som @Slurfi, kranen och gripens placering har stor betydelse för viktfördelning och det påverkar greppet på dom dominerande bakhjulen markant.
Med kort vagn och 520 cm timmer blir min Kubota för lätt i baken, då svänger jag fram kranen så att gripen hänger mellan hytten och kranpelaren.
Om så behövs får gripen hängas framför hytten men det är bökigt att hålla ordning på allt vid kurvtagning och stående träd vid sidan.
Med kortare lass är det inga problem trots bara skruvdubbat bak och lättkedjor fram, lastare med skopa sitter alltid på.

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

stegmaster  
#660112 Jo givetvis måste man se til att man får ett bra kultryck när man lastar.
Har man en vagn som er nästan i våg(efter man lastat), blir det ju helt hopplöst, men räknade med att du redan tänkt på detta.
Men hur som helst er det bara drivning på vagnen som kommer göra nån rejäl skillnad, andra åtgärder kommer bara gör marginala forbättringar.

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Mikael A  
#660138
Traktordave skrev:
Du har nästan rätt @gnisten83. Bor tyvärr i Mölndal men har skog i Farabol, ca 1 mil väster om Ryd, norr om Kyrkhult och precis utanför Kyrkhult, vid Tulseboda. Har förstått att du håller till nära Ryd, så inte så långt ifrån dig.

Tyvärr i Mölndal??? Är det så illa att bo där? 😉
Jag bor i centrala Göteborg och är ganska nöjd med det. 😄

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Traktordave  
#660141
Mikael A skrev:
Traktordave skrev:
Du har nästan rätt @gnisten83. Bor tyvärr i Mölndal men har skog i Farabol, ca 1 mil väster om Ryd, norr om Kyrkhult och precis utanför Kyrkhult, vid Tulseboda. Har förstått att du håller till nära Ryd, så inte så långt ifrån dig.

Tyvärr i Mölndal??? Är det så illa att bo där? 😉
Jag bor i centrala Göteborg och är ganska nöjd med det. 😄

Nej det är bra på flera sätt. Barnen älskar det med aktiviteter och kompisar, lagom centralt för min fru men för långt till skogen och för mycket stad för mig. Men flyttade dit för länge sedan, ingen ambition att bli kvar men plötsligt har man rotat sig utan man vet om det...;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Traktordave  
#660181 Har kollat mer på detta.
Största tillåtna däckdimension sitter på traktorn vilket gör att det är 4 cm mellan däck och skärm. För tight för kedjor?

Centrum boggie är 230 cm från grinden.
Kan ökas en del?

Lastar alltid jämt mot grinden i längsled men har inte tänkt mer på viktfördelning än det.

Tittade på att byta till större hjul, typ 18 tum, men det går inte med större än de som sitter (16 tum) för då tar det i.
Senast redigerad av Traktordave lör 08 aug 2020, 07:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

maltex  
#660185 Prova flytta boggin lite bakåt. Lastens tyngdpunkt bör vara i närheten av främre hjulets centrum. Men man får kompromissa mellan dragförmåga,stabilitet och följsamhet.

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

stegmaster  
#660199
Traktordave skrev:Största tillåtna däckdimension sitter på traktorn vilket gör att det är 4 cm mellan däck och skärm. För tight för kedjor?



4cm er för lite, bör vara minst 10cm om jag minns rett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).