Föryngring

Sommarens påverkan på planteringen.

11 inlägg 6204 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sommarens påverkan på planteringen.

halvproffs  
#529596 Skogseko skrev att man skulle kolla planteringarna efter sommarens torka.
Själv har jag på ett ställe gått med en vattenkanna och vattnat och utan den insatsen hade nog inte många överlevt.
Räknar med att minst 50% dött för mig.

Har ni övriga kollat era plantor?

Moderator kan flytta tråden till värmeböljan hotar planteringen av ny skog.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sommarens påverkan på planteringen.

saekb  
#529598 [url][/url]
Vad gör du nu? Markbereder och hjälpplanterar?

Användarvisningsbild

Re: Sommarens påverkan på planteringen.

halvproffs  
#529602 Avvakter 1 år och kollar hur det ser ut då. Är ca 6000st gran/tallplant fördelat på 3 st områden det är frågan om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarens påverkan på planteringen.

saekb  
#529679 Jag lät markbereda med en enkel Mohedaberedare efter jordbrukstraktor i augusti 2017 och planterade 2200 tricobehandlade täckrot tall och granplantor i september 2017. Efter 14 dagar började plantorna tappa barr och var senare på hösten helt utan barr. Svenska skogsplantor var på plats och konstaterade att jag fått ett angrepp av en vivel (skalbagge) som ätit upp barren. Man trodde att plantorna ändå skulle överleva. En del av plantorna sköt nya skott på våren 2018, men skogsstyrelsen kunde senare konstatera att 90 % av plantorna ändå inte överlevde. Senare på våren planterade jag för säkerhetsskull 1100 nya plantor i markberedningsfläckarna. Fläckvis har även dessa dött under sommaren. Jag har beställt ytterligare 1100 plantor som ska planteras till våren.
Hygget består av en småkullig morän med nästan bara sten i svackorna (inte möjligt att plantera). I övrigt ganska mycket sten och block men ändå planterbart. Kanske behöver jag komplettetringsmarkbereda med hacka eller terracut pga begynnande hyggesvegetation?
Svenska skogsplantor står inte för nya plantor. Länsförsäkringar ersätter plantorna men jag får betala självrisken. Jag tänkte att plantorna kanske dött av den ymniga tricobehandlingen (plantan såg doppad ut) eller om torvklumpen varit för torr.

Avatar Fallback

Re: Sommarens påverkan på planteringen.

Mattiase  
#531892 Jag gör kvalitetsuppföljningar på bergvik skogs marker, både plantering, MB och röjning. Jag gjorde FK på det vi satt i våras efter semestern för att se hur det klarat sig. Överlag så har det sett otroligt bra med tanke på hur vädret har varit.
Plantorna som sitter som sitter högt i omvänd torva har haft det lite tuffare, men dom plantor sitter i gångjärnet eller mitt i spåret lever och frodas. Men vem vet.. även fast planten ser okej ut i år så kan den ju ha tagit skada.
Sen beror det också på hur plantorna som man sett såg ut. Att sätta ner en 35-40 cm stor granplanta med en 7-10 cm jordklump är ju inte direkt lysande när det blir sånna här torksomrar

Avatar Fallback

Re: Sommarens påverkan på planteringen.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531900 Fick närmare 20000 plantor satta rätt sent i våras när de redan varit torrt en månad...
Konstigt nog har minst 80% överlevt utan regn och de var täckrotsplantor.
Vågade knappt gå ut o titta på dom i somras

Avatar Fallback

Re: Sommarens påverkan på planteringen.

Bröderna byman  
#531962 Kollade en plantering idag, ca 2 ha. 1 ha i en svacka med fuktig mark, 90-100% har klarat sig. 1 ha sluttning mot söder, har nog blivit väldigt varmt och torrt där. Bara 30-50% har klarat sig. Gick även förbi en plantering med 4-5m höga granar, även där har många dött.

Har även sett många 4-5m granar där toppskottet torkat, klarar sig dessa tror ni?

Vår mark finns längst ut i nordöstra delen av Blekinge. I stort sett ingen nederbörd maj-aug. Tur att vi inte planterade det hygget på 4 ha vi tog i våras.
IMG_0690.JPG
IMG_0691.JPG

Användarvisningsbild

Re: Sommarens påverkan på planteringen.

halvproffs  
#657345 Nu har det gått 2år. Har planteringarna gått bra trots den extremvarma sommaren 2018?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarens påverkan på planteringen.

isteskog  
#657353 Fått hjälpplantera några hundra tallar! Ingen större fara med andra ord..... 😉

Avatar Fallback

Re: Sommarens påverkan på planteringen.

alias  
#657504
halvproffs skrev:Nu har det gått 2år. Har planteringarna gått bra trots den extremvarma sommaren 2018?


Hade ett område på ca 0,3 ha där jag hade markberett med grävare och planterat stora barrotsgranar i omvänd torva våren 2016 som gick ut nästan totalt i augusti 2018. Området var egentligen inte granmark, men eftersom förre ägaren högg detta område runt millennieskiftet och struntade i återbeskogningen så testade jag med gran p.g.a. vegetationstrycket och viltbetestrycket.

STORT MISSTAG!!!

Upptäckte redan när jag såg att det markberedaren hade blottlagt till stor del var grusig morän, samt att han hittat en del områden med grunt jorddjup runt de blottade berghällarna, men då var plantorna redan beställda.

Planteringen såg OK ut fram till månadsskiftet juli/augusti 2018 (bedömde att ca 80 % av plantorna fortfarande levde då), men sen tog vattnet SLUT (även en del tallar och björkar runtom dog).

Blev ett omtag med plantering av stora täckrotstall våren 2019 i den gamla markberedningen.

Så här såg det ut för några dagar sedan efter vegetationsrensning och viltskyddsbehandling:

1595370992_20200717_125902.jpg


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Sommarens påverkan på planteringen.

ÅsaNisse  
#667734 Idag var jag ute en runda för att friställa plantor från örnbräken innan det lägger sig på de små. Det var ingen rolig syn som mötte mig då mer än hälften av förra årets plantering dött. De plantor som levde var just de som stått i skugga under bräknet men de som var fria var det mestadels dött. Jag kan inte förstå detta för både 2019 och detta året har ju varit bra växtår med blandat väder och inga långa torkperioder. Inte heller kan jag se några angrepp på plantorna för barken sitter kvar. Tilläggas kan att en stor del av denna plantering är det som torkade bort sommaren 2018 och fick sättas om 2019. Nästa år får det nog bli asfalt och göra om det till parkeringsplats.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).