tis 21 jul 2020, 23:38#657504
halvproffs skrev:Nu har det gått 2år. Har planteringarna gått bra trots den extremvarma sommaren 2018?
Hade ett område på ca 0,3 ha där jag hade markberett med grävare och planterat stora barrotsgranar i omvänd torva våren 2016 som gick ut nästan totalt i augusti 2018. Området var egentligen inte granmark, men eftersom förre ägaren högg detta område runt millennieskiftet och struntade i återbeskogningen så testade jag med gran p.g.a. vegetationstrycket och viltbetestrycket.
STORT MISSTAG!!!
Upptäckte redan när jag såg att det markberedaren hade blottlagt till stor del var grusig morän, samt att han hittat en del områden med grunt jorddjup runt de blottade berghällarna, men då var plantorna redan beställda.
Planteringen såg OK ut fram till månadsskiftet juli/augusti 2018 (bedömde att ca 80 % av plantorna fortfarande levde då), men sen tog vattnet SLUT (även en del tallar och björkar runtom dog).
Blev ett omtag med plantering av stora täckrotstall våren 2019 i den gamla markberedningen.
Så här såg det ut för några dagar sedan efter vegetationsrensning och viltskyddsbehandling:
1595370992_20200717_125902.jpg
MVH
Alias
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain