Skogsmiljö och Trädlära

Dikesrensning

38 inlägg 12396 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

svampbob  
#656060
barbarossa skrev:Blir att bygga en skopa som jag kan bulta fast på gripen.


Försök få en profil på den så att dikesbotten blir så smal som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

barbarossa  
#656062 Yes.är väl och få tummen ur åka till jobbet mitt i semestern och valsa plåtar

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

barbarossa  
#656228
svampbob skrev:
barbarossa skrev:Blir att bygga en skopa som jag kan bulta fast på gripen.


Försök få en profil på den så att dikesbotten blir så smal som möjligt.

Hur bred skopa ska man göra?tänkte bygga den lika bred uppe som nere.400mm? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

HannuRöj  
#656236 🤔 400 är väl bra..
Går bra att plocka en sten med sådan.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

HannuRöj  
#656237 Mina är 800mm.
Men de är för bredda för dikesrens.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

svampbob  
#656242 Mina diken blir ofta inte mer än ca 15 cm i botten då det är profil på gripskopan. Att dom är smala hjälper till för självrensningen.

På något ställe har vårfloden varit så kraftig så diket har självrensat så mycket så att det är bredare i botten än i dagöppningen.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

barbarossa  
#656483 Har gjort paffmallar kommer bygga 400 uppe och 300nere

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

barbarossa  
#656670 Sliter i värmen båda svetsade nu lite finputs och mål på

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

barbarossa  
#656692 Tungt med semester. 😎

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

HannuRöj  
#656697 👍 Blev perfekt! Perfekt semester med!
Rejäla plåtar har du valt som material. Även V -formen och rör som drev gör skopan hållfast. 👍

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

Sörlänningen  
#656828
jojo72 skrev:Måste man ha tillstånd av Skogsstyrelsen för dikesrensning efter avverkning? Vilken (meter)kostnad rör det sig om i södra Sverige?


Du har ju redan fått svar, men jag tycker att det kan påpekas att Skogsstyrelsen tidigare har kört annonskampanjer där de har tryckt på att dikesrensning kan vara tillståndspliktigt. Men i praktiken är det väl endast i väldigt speciella situationer någon verkligen ansöker.

Däremot brinner jag för att man alltid skall rensa sina diken så fort man kommer åt. För det byggs inga nya! Min skogsmark skulle förlora avsevärd bonitet om dikena fick förgås, så jag är väldigt noga med att ordentligt rensa alltid vid varje avverkning. Ibland hugger vi upp en gata i typ 50-åriga bestånd för att kunna komma åt dikena. Våra diken och kanaler har alla breddar upp till tre meter, så det handlar om rätt stora vattenmassor. De senaste dikena grävdes på 80-talet. På ett ställe fattade maskinisten fel och glömde bort ett dike. Just där han glömde gräva är idag en av få helt oväxtliga platser på vår mark, det visar verkligen hur viktigt det är med diken på vissa håll.

Om dikena skulle bli helt igenväxta (nytt naturtillstånd) kan det ju vara olagligt att rensa dem, så det gäller att vara aktiv. Och med rådande meterkostnad på grävmaskinsarbete är det för många av oss en av de mest prisvärda åtgärderna.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

barbarossa  
#657432 Har prövat lite.fungerar väl ok men tror jag ska vässa slitbettet.och gripcylindern har fått en inre läcka den går sakta.blir att serva.men kul att det fungerade iaf

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

HannuRöj  
#657457 😀 Kul! Snygg dike med!
Jo, inte så kul med cylindern, men sånt är det med maskiner..😁

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657468 Har rensat lite genom åren men de kan vara svårt att nå ibland

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

svampbob  
#657470 Själv rensade jag åkerdiken idag åt en granne. Det går helt klart snabbare då man inte behöver köra slalom mellan trädstammar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).