lör 18 jul 2020, 12:59#656828
jojo72 skrev:Måste man ha tillstånd av Skogsstyrelsen för dikesrensning efter avverkning? Vilken (meter)kostnad rör det sig om i södra Sverige?
Du har ju redan fått svar, men jag tycker att det kan påpekas att Skogsstyrelsen tidigare har kört annonskampanjer där de har tryckt på att dikesrensning kan vara tillståndspliktigt. Men i praktiken är det väl endast i väldigt speciella situationer någon verkligen ansöker.
Däremot brinner jag för att man alltid skall rensa sina diken så fort man kommer åt. För det byggs inga nya! Min skogsmark skulle förlora avsevärd bonitet om dikena fick förgås, så jag är väldigt noga med att ordentligt rensa alltid vid varje avverkning. Ibland hugger vi upp en gata i typ 50-åriga bestånd för att kunna komma åt dikena. Våra diken och kanaler har alla breddar upp till tre meter, så det handlar om rätt stora vattenmassor. De senaste dikena grävdes på 80-talet. På ett ställe fattade maskinisten fel och glömde bort ett dike. Just där han glömde gräva är idag en av få helt oväxtliga platser på vår mark, det visar verkligen hur viktigt det är med diken på vissa håll.
Om dikena skulle bli helt igenväxta (nytt naturtillstånd) kan det ju vara olagligt att rensa dem, så det gäller att vara aktiv. Och med rådande meterkostnad på grävmaskinsarbete är det för många av oss en av de mest prisvärda åtgärderna.