Skogsnyheter

Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om inte...

30 inlägg 10390 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om inte...

Fredrik Reuter  
#647297 Det ser ut att medlemmar inom Södra fortsatt får ett lägre pris om de hugger 3-meters massaved till Södras industrier, i alla fall om man leverera över 100 m3fub och inte nöjer sig med motorsåg. Totalt inkom drygt 10 motioner i år som ifrågasatte prisavdraget för massaved som är 3 meter lång. Fallande längd, som oftast får en medellängd på drygt 4 meter betalas högre.

Enligt bifogad PM nedan så verkar motionerna nu beretts inom Södra och vi tolkar svaret som att prisavdraget för standardlängden 3 meter fortsatt kommer gälla. Dock kommer Södra införa ett specialsortiment för självverksamma där man kan leverera 3-meterslängd och få samma pris som för fallande. Kravet är då att veden är avverkad med motorsåg och man max får leverera 100 m3fub per år via detta sortiment.

Tyvärr verkar detta påverka de självverksamma som har någon form av processor och vill hugga 3-meters i gallringen. Så som man kan tolka svaret på motionerna nedan så får man alltså prisavdrag om man ex hugger 3-metersmassaved med P25 processor från Kranman.

Dokumenten nedan kommer från Södras sajt och deras "motionstorg". Huruvida detta är beslut som gäller ej eller måste vi i skrivande stund låta vara osagt.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

Fredrik Reuter  
#647298 Missade dokumenten, de kommer här...
(141.46 KiB) Nerladdad 152 gånger

   TS
Avatar Fallback

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647314 Låter som en helt skruvad kompromiss. 🤣 I Värmland får vi tillägg för 3 meters massaved. Å andra sidan är grundpriset Sveriges sämsta.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

Valmet 505  
#647319 Det var väl ganska väl formulerat. Jag var på årsmötet där Lars Davidssons motion fick bifall. Och han vände sig mycket mot att arbetsbelastning en blir övermäktig med längre ved. Utan att veta antar jag att om du hugger med någon form av processor så minimerar du den manuella hanteringen. Jag är själv Södramedlem och anser att om man kan formulera sig som dom gjort i en prislista och verkligen värnar självverksamheten, borde det inte vara några problem att lägga på 10 % på listpriset samtliga sortiment för motorsågs hugget virke.💪💪 Har huggit 300fub manuellt i vinter och vore trevligt med lite uppskattning från föreningen att man bidrager till lite variation i skogen, lägre stubbar och mindre körskador. Tack

Avatar Fallback

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647379 Var hittar du motionstorget på Södras hemsida Fredrik?
Mvh Magnus

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

Fredrik Reuter  
#647385 Här finns allt: https://www.sodra.com/sv/se/skog/fullmaktige-2020/

   TS
Avatar Fallback

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647388 I svaret säger man att det medför ökade logistikkostnader med 3-metersved. Det var vad jag trodde också, men det råder delade meningar om detta på skogsforum har jag förstått. Det skulle vara intressant med en djupdykning i detta.

Nog räknas väl att fälla med motorsåg och kapa med processor som motormanuellt?

Avatar Fallback

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647420
Skogsola skrev:Låter som en helt skruvad kompromiss. 🤣 I Värmland får vi tillägg för 3 meters massaved. Å andra sidan är grundpriset Sveriges sämsta.


Är det till Rottneros då ? De tar väl inget annat än 3 m.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647498 Stämmer. De byggde ett renseri för fallande men fick det aldrig att fungera. Det ryktas att de ska göra ett nytt försök.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647501 Så kan man tycka att när ägarna till en jättekoncern som Södra träffas så borde de diskutera stora strukturfrågor. Inte hänga upp sig på att massaveden ska vara tre meter lång för så var det minsann förr på farfars tid.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

bgsentr  
#647919
Mangan skrev:I svaret säger man att det medför ökade logistikkostnader med 3-metersved. Det var vad jag trodde också, men det råder delade meningar om detta på skogsforum har jag förstått. Det skulle vara intressant med en djupdykning i detta.

Nog räknas väl att fälla med motorsåg och kapa med processor som motormanuellt?


På en lastbil med ett vanligt släp kan man lasta 5 travar 3meters eller 3 travar fallande.
Ska man få med sig lika mycket i 3 travar måste alltså medellängden vara 5 meter, det har jag aldrig varit med om!
Jag tror de har otur när de tänker!

Avatar Fallback

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

jannee  
#647923 När man lastar fallande massaved lastar man fullt = full stakhöjd.
Du ser ALDRIG en timmerbil med en full stuv 3 meters massaved bak på bilen.
Dessutom är inte många vägar godkända för ett fullt lass.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

Reymond  
#648004 Södra talar med två tungor. Vad gäller barkborreproblemet så är det näst intill lag på att du skall kunna hugga och forsla ut virket själv.
För att få det att fungera så är det viktigt att skogsägare kan hantera motorsåg etc. Då duger det med självverksamhet!
Men den som vill gallra o leverera leveransvirke av olika anledningar skall straffas. Varför har man drivit kampanj om att ta motorsågskörkort!
Jag är så jävla förbannad på sättet dom håller på. Överväger lämna Södra.
Har någon fått en trovärdig förklaring till varför man inte har råd att betala för 3 meters?
En annan skandal som pågått under lång tid är deras omräkningstal på timmer. Dvs matrisfub.
Kopplat till det fördelningsaptering som ofta inte utnyttjar trädets potential.
Fler skogsägare skulle behöva lära sej skogsmattematik för att förstå att tex varje stock har ett unikt omräkningstal.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

Vedproducent  
#648009
jannee skrev:När man lastar fallande massaved lastar man fullt = full stakhöjd.
Du ser ALDRIG en timmerbil med en full stuv 3 meters massaved bak på bilen.
Dessutom är inte många vägar godkända för ett fullt lass.

Nej det får vara krokigt löv då i så fall. Men i regel får dom full vikt även med kubb som är 2,45 meter i 5 stuvar. Men 2 fulla stuvar på bilen med 3 meters blir alldeles för tungt.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt lägre pris på 3-metersmassaved på Södra, om int

brassel  
#648059 Vad är avdraget i kronor för tremeters massaved hos Södra?
I mitt område (Uppland) verkar det offentligt vara 15kr/m3fub (sett hos Mellanskog och Sveaskog).
Senast redigerad av brassel tis 02 jun 2020, 18:06, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).