tis 12 maj 2020, 21:17#644066
jojo72 skrev:Har nu avverkat 5 ha på vattenkänslig och frostkänslig mark så hela marken är täckt av ett mycket tjockt lager av ris.
Vad gör man? Och när? Vad händer om man låter bli att plantera? Går det att markbereda eller höglägga? Riset försvinner inte på många år.
Nu blir det kanske lite "Captain Hindsight" över det hela, men det enklaste brukar ju vara att fundera igenom föryngringsstrategin innan slutavverkningen.
Av hur du beskrev områdets förutsättningar så hade jag spontant tänkt att området var lämpligt för skyddsdikning/dikesrensning och högläggning med grävare + stora barrotsplantor satta i omvänd torva.
För att förenkla högläggningen så är det att föredra om GRoTen tas ut (förutom det som behövs i körstråken).
Då högläggning nu verkar vara svårt till följd av mycket ris kvar på hygget så skulle jag i alla fall rekommendera skyddsdikning/dikesrensning om det finns möjlighet att leda bort vattnet (ligger det i en gryta omgivet av fastmark så är det ju dock inte så lätt).
I övrigt funkar det nog med plantering eller självföryngring under lågskärm av löv som nämnts ovan i tråden.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain