ATK skrev:Schysst! Har det funnits någon fabrikstillverkad modell av
BM 860 i timmertransport utförande med tillhörande vagn
att köpa någon gång ?
Hej jag har en 860 timmerdumper med en original vagn som min morfar köpte ny 1972
ATK skrev:Schysst! Har det funnits någon fabrikstillverkad modell av
BM 860 i timmertransport utförande med tillhörande vagn
att köpa någon gång ?
totte skrev:Det gick en sån i mina gamla hemtrakter i Småland på 70-talet, det var ett lokalt sågverk som hade den för att hämta småposter ute på dåliga skogsvägar hos enskilda markägare. Men om den var fabrikstillverkad vet jag inte, skulle misstänka att det var nån firma som byggde om dom.
Men den var äldre än den du byggt, ser ut som din är en 860S, vill minnas den kom 74. Den som gick hemma tror jag var från 68-70, dvs A-modellen utan turbo.
totte skrev:Japp, det där är en framända från 71 eller tidigare 860 A, kom väl 68 om jag inte minns fel. 72 flyttade dom insteget bak på skärmen och gjorde framhängda dörrar. 72 kom turbon också. Jag körde en 71:a dumper i slutet på 80-talet, men konverterad till turbo.
S-modellen kom som sagt 74, dom ändrade nosen en del då, blev längre och lite bredare och lägre framtill. Och dom där lådorna som man ser på din modell som går från skärmarna och svänger in mot nosen kom på den modellen. På dom äldre måste man ha smörjsprutan i hytten.
Ser att dom byggdes i Braås, nere i Växjö-trakten om jag minns rätt. Dom var som sagt mycket bra på småskogsvägar, gick fram där en lastbil inte kom in, men inget för långa transportavstånd, max 30 var farten och det gick rejält segt i långa uppförsbackar.
Andost skrev:Hej jag har en timmerdumper med vagn som min morfar köpte ny 1972. Gjordes de många 860 timmerdumprar vet du?
totte skrev:Andost skrev:Hej jag har en timmerdumper med vagn som min morfar köpte ny 1972. Gjordes de många 860 timmerdumprar vet du?
Ingen aning, men skulle tro att det inte fanns särskilt många. Dom hade ju ett väldigt begränsat användningsområde, inte bra nog i terrängen för att fungera som skotare, inget för längre vägtransporter med sin låga hastighet, gjorde ju knappt 30.
Vi vill förstås se bilder på din, lämpligen i avdelningen för Äldre skogsmaskiner.
Ja precis ska försöka lägga upp några bilder på den.
ATK skrev:Schysst! Har det funnits någon fabrikstillverkad modell av
BM 860 i timmertransport utförande med tillhörande vagn
att köpa någon gång ?
Andost skrev:Gjordes de många 860 timmerdumprar vet du?
totte skrev:Tack Per för informationen! Inte säker på att du har rätt om 40 km/t, i så fall kunde de nog inte vara traktorreggade, för det var strikt 30 km/t som gällde för traktor på den tiden, vad jag kan minnas. Rätta mig om jag har fel.
AKKAMAAN skrev:totte skrev:Tack Per för informationen! Inte säker på att du har rätt om 40 km/t, i så fall kunde de nog inte vara traktorreggade, för det var strikt 30 km/t som gällde för traktor på den tiden, vad jag kan minnas. Rätta mig om jag har fel.
Tack Totte!
"Traktor-reggade" är den "felande länken" Jag tror de var lastbils-reggade, därav den "gröna skylten".
totte skrev:Aha, de kunde alltså registreras som lastbil, det förklarar i så fall saken.