Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

BM 860 timmerdumper

21 inlägg 11568 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

BM 860 timmerdumper

Andost  
#643932
ATK skrev:Schysst! Har det funnits någon fabrikstillverkad modell av
BM 860 i timmertransport utförande med tillhörande vagn
att köpa någon gång ?

Hej jag har en 860 timmerdumper med en original vagn som min morfar köpte ny 1972



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild
Andost  
#643933
totte skrev:Det gick en sån i mina gamla hemtrakter i Småland på 70-talet, det var ett lokalt sågverk som hade den för att hämta småposter ute på dåliga skogsvägar hos enskilda markägare. Men om den var fabrikstillverkad vet jag inte, skulle misstänka att det var nån firma som byggde om dom.

Men den var äldre än den du byggt, ser ut som din är en 860S, vill minnas den kom 74. Den som gick hemma tror jag var från 68-70, dvs A-modellen utan turbo.

Hej jag har en timmerdumper med tillhörande vagn från 1972 som min morfar köpte ny. Undra hur många de gjordes med timmerede?

   TS
Användarvisningsbild
Andost  
#643935
totte skrev:Japp, det där är en framända från 71 eller tidigare 860 A, kom väl 68 om jag inte minns fel. 72 flyttade dom insteget bak på skärmen och gjorde framhängda dörrar. 72 kom turbon också. Jag körde en 71:a dumper i slutet på 80-talet, men konverterad till turbo.

S-modellen kom som sagt 74, dom ändrade nosen en del då, blev längre och lite bredare och lägre framtill. Och dom där lådorna som man ser på din modell som går från skärmarna och svänger in mot nosen kom på den modellen. På dom äldre måste man ha smörjsprutan i hytten.

Ser att dom byggdes i Braås, nere i Växjö-trakten om jag minns rätt. Dom var som sagt mycket bra på småskogsvägar, gick fram där en lastbil inte kom in, men inget för långa transportavstånd, max 30 var farten och det gick rejält segt i långa uppförsbackar.


Hej jag har en timmerdumper med vagn som min morfar köpte ny 1972. Gjordes de många 860 timmerdumprar vet du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mina skogsmaskinsmodeller i skalor 1:16,1:32,1:50 och 1:

totte  
#643982
Andost skrev:Hej jag har en timmerdumper med vagn som min morfar köpte ny 1972. Gjordes de många 860 timmerdumprar vet du?


Ingen aning, men skulle tro att det inte fanns särskilt många. Dom hade ju ett väldigt begränsat användningsområde, inte bra nog i terrängen för att fungera som skotare, inget för längre vägtransporter med sin låga hastighet, gjorde ju knappt 30.

Vi vill förstås se bilder på din, lämpligen i avdelningen för Äldre skogsmaskiner.

Användarvisningsbild
Andost  
#644012
totte skrev:
Andost skrev:Hej jag har en timmerdumper med vagn som min morfar köpte ny 1972. Gjordes de många 860 timmerdumprar vet du?


Ingen aning, men skulle tro att det inte fanns särskilt många. Dom hade ju ett väldigt begränsat användningsområde, inte bra nog i terrängen för att fungera som skotare, inget för längre vägtransporter med sin låga hastighet, gjorde ju knappt 30.

Vi vill förstås se bilder på din, lämpligen i avdelningen för Äldre skogsmaskiner.
Ja precis ska försöka lägga upp några bilder på den.
ATK skrev:Schysst! Har det funnits någon fabrikstillverkad modell av
BM 860 i timmertransport utförande med tillhörande vagn
att köpa någon gång ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina skogsmaskinsmodeller i skalor 1:16,1:32,1:50 och 1:

Palakangas  
#644020 Är det här din morfar?

Användarvisningsbild

Re: Mina skogsmaskinsmodeller i skalor 1:16,1:32,1:50 och 1:

Andost  
#644028 Jajamän stämmer bra de

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 860 timmerdumper

AKKAMAAN  
#644086 Denna timmer-"dumper" kommer som en utveckling från Livab, Lihnells Vagn AB, I Braås, ett företag som bildades 1949. Företaget hette Lihnells Bil&Motorverkstad innan och hade redan 1946 en kraftuttagsdriven flakvagn som så småningom i det senare företaget Livab blev till en dumpervagn. För attt inte traktorns bahjul skulle ta i vagnen vid sväng så utveckaldes det sk Livab-draget med rullar på vagnens draganordning. På traktorn monterades en speciell koppling som medgav rekning/vridning mellan traktor och van, sk vridmidja. BM Volvo Och Livab startade samarbete 1955 och Livab kom snabbt att specialisera sig på drivna traktorvagnar och 1957 kom den först drivna dumpervagnen. 1964 kom den första basmaskinen skotaren SM665 Timmer-Kalle som två år senare blev en prototyp till den första ramstyrda 2-axlade dumpern som kallades Grus-Kalle, DR631. Livab förenades med BM Volvo Hösten 1966 kom den första prototypen av 3-axlade DR860. som totalt förändrade framtid utveckling för Volvo's Livab-dumprar.
Släktskapet med skogsmaskinen Timmer.Kalle gjorde att man också tog fram timmertransportfordonet "Ormen-Långe, en förlängd DR860TC med kran baktill och en lång vagn för två tarvar tremeters massaved eller en trave timmer. Har för mig att den hade alla bromsar och andra lagligheter för transport på allmän väg. De kunde ses med en grön skyld som sade nåt om "Trafiktillstånd" och om jag inte minns fel så fick de göra 40 km/h på väg. Kan ha varit mer. Tror denna möjlighet även gällde dumpern. Maskinerna hade power-shift växellåda med momentomvandlare redan från börja ev 860-eran och 1973 fick de också lock-up vilket var bra vid längre körning på landsväg. Ormen Långe var konkurrenskraftig för vidaretransport av timmer inom en radie av ca 30 km från sågverk/terminal. Kommer ihåg att Hissmofors Såg I Krokom Jämtland hade en som gick ända in på 1980-talet.

Fakta källa den fina boken "Volvodumprar under ett halvsekel, 1966-2016". Går att köpa från Munktellmuseet i Eskilstuna
1589333408_img_20200512_175027958.jpg
1589333408_img_20200512_174956171.jpg
1589333408_img_20200512_182818444.jpg

Avatar Fallback

Re: Re:

AKKAMAAN  
#644087
Andost skrev:Gjordes de många 860 timmerdumprar vet du?

Det tillverkades nog en hel del av dem, påstås bland annat en version för helstam som exporterades bl a till Tyskland för att hjälpa till under stormfällningsarbeten

Användarvisningsbild

Re: BM 860 timmerdumper

totte  
#644157 Tack Per för informationen! Inte säker på att du har rätt om 40 km/t, i så fall kunde de nog inte vara traktorreggade, för det var strikt 30 km/t som gällde för traktor på den tiden, vad jag kan minnas. Rätta mig om jag har fel.

Den jag minns från min hemtrakt tillhörde sågen i Hörle, strax norr om Värnamo. Den såg man ofta kuska runt i trakterna. Det fanns inte särskilt många ordentliga skogsbilvägar däromkring på den tiden, det var mycket av sämre körvägar som gick in i och till skogskiftena, så den där maskinen var nog idealisk för deras bruk.

Användarvisningsbild

Re: BM 860 timmerdumper

halvproffs  
#644161 Kjell bor bara några km från mig. Sedan skaffade han sig timmerbilar och nu är det sonen som väl tagit över företaget?
Körde om honom ibland på länsvägen när jag jobbade i Gävle. Tror att han körde virke även in till industrin.

Användarvisningsbild

Re: BM 860 timmerdumper

Andost  
#644168 Det är barnbarnet som tagit över timmerdumpern och en timmerbil

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 860 timmerdumper

AKKAMAAN  
#644178
totte skrev:Tack Per för informationen! Inte säker på att du har rätt om 40 km/t, i så fall kunde de nog inte vara traktorreggade, för det var strikt 30 km/t som gällde för traktor på den tiden, vad jag kan minnas. Rätta mig om jag har fel.

Tack Totte!
"Traktor-reggade" är den "felande länken" Jag tror de var lastbils-reggade, därav den "gröna skylten".

Användarvisningsbild

Re: BM 860 timmerdumper

totte  
#644179
AKKAMAAN skrev:
totte skrev:Tack Per för informationen! Inte säker på att du har rätt om 40 km/t, i så fall kunde de nog inte vara traktorreggade, för det var strikt 30 km/t som gällde för traktor på den tiden, vad jag kan minnas. Rätta mig om jag har fel.

Tack Totte!
"Traktor-reggade" är den "felande länken" Jag tror de var lastbils-reggade, därav den "gröna skylten".


Aha, de kunde alltså registreras som lastbil, det förklarar i så fall saken.

Avatar Fallback

Re: BM 860 timmerdumper

AKKAMAAN  
#644187
totte skrev:Aha, de kunde alltså registreras som lastbil, det förklarar i så fall saken.

Den gröna skylten "Trafikbil" var verifikation på yrkestrafiktillstånd men vet inte om det var direkt kopplat till att den var typ-reggad som lastbil, har detta ute på utredning just nu. Får se vart det landar. För övrigt så tror jag "Ormen Långe" senare också byggdes på A20 och A25 chassin, A20 TC och A25 TC

1589380881_a20_tc.jpg

1589380881_a25_tc.jpg
Senast redigerad av AKKAMAAN ons 13 maj 2020, 18:01, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).