lör 14 aug 2021, 06:55#723410
Dels så avråder instruktionsboken från att montera dessa på 345 och 347, men enda skillnaden mellan maskinerna är ju att ett par tallrikar roterar åt samma håll på dessa två modeller. Och dels så tyckte jag att de såg ut att krocka för mycket vid provmontering även om jag kortade av dom. Första två tallrikarna är ju olika höjd på så att knivarna ska gå lite över och under varandra när de kommer nära, men de vridna är för höga för att tillåta detta. Men kortar man dom tillräckligt går det säkert, måste dock nå utanför balken...
För mig lämnar den där knivarna går ut ifrån balken framåt mot det oslagna gräset. Så det har ju helt klart med vinddrag att göra. Har du kastvingar på tallrikarna? De kan hjälpa något.
De vridna är säkert stenkännsligare än standardknivarna, men inget jag märkt av så tydligt, även om jag haft närkontakt med några stenar. Tycker över lag maskinen upplevs mindre stenkänslig än den John Deere vi hade tidigare. Där blev vid ett tillfälle en tallrik skev då en sten satte sig mellan. Detta bör inte ske lika lätt då Kverneland har runda tallrikar. Kanske är just detta som orsakar problem med resultatet, en oval tallrik lämnar ju plats för gräset. Vid andraskörden sparkade den iväg en knytnävsten som rullade en bra bit över åkern, vad som slog till den vet jag inte, men såg inget tydligt på någon kniv.
Den där kättingen har inte jag använt någon gång heller, fanns inte med när vi köpte den. Ställer bara in höjden i traktorn. Och vid vissa lägen kan man tillfälligt behöva sänka maskinen lite extra om man exempelvis kör på en kulle.
Kättingen ute på maskinen är bara för att hindra rörelse vid transport.
Låt frågorna komma, jag svarar så gott jag kan.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II