Öppna kategorin

Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

51 inlägg 17499 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Billie  
#643483 Kapar tråden.
Jag har laddat ner manualen men kan inte begripa vilken olja som ska användas.

Tabellen hänvisar till smörjschema som hänvisar tillbaka till samma sida..

Vad motsvarat H och L i tabellen smörjmedel i bifogad bild?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#643488 Läs sida 43 noggrant så klarnar det nog för dig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Billie  
#643495 Nu begriper jag varför jag inte hittar det, min manual har inte cirklarna med bokstäver utan det blir bara en svart prick i min pdf-läsare.

Jag kan se att vinkelväxeln är L på din bild så då antar jag att H är knivbalken. Stämmer detta?

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#643527 Testa att öppna PDF-en på en dator med Adobe Reader. Alternativt installera Adobe Reader på telefonen. Vet att Googles visning av PDF inte alltid är helt 100.

Jag tolkar det som att (L) är växellådan som PTO axeln från traktorn ansluts till. Och (H) är vinkelväxeln som går ner till balken, samt själva balken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

LL Trollet  
#643541
Billie skrev:Kapar tråden.
Jag har laddat ner manualen men kan inte begripa vilken olja som ska användas.

Tabellen hänvisar till smörjschema som hänvisar tillbaka till samma sida..

Vad motsvarat H och L i tabellen smörjmedel i bifogad bild?

Det funkar fint med en rak 90 olja över allt. Då slipper man ha så många sorter hemma.

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

fendt311  
#643548 Denna är det. I balken.

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

fendt311  
#643551 Undvik alltid GL5 olja i dem mån det går (statiskt korrision på mässing). I växel vinkel lådor ska det vara högre än SAE 80/90. Eftersom dom går varmare. Gärna upp till SAE 140.

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

LL Trollet  
#643569
fendt311 skrev:Undvik alltid GL5 olja i dem mån det går (statiskt korrision på mässing). I växel vinkel lådor ska det vara högre än SAE 80/90. Eftersom dom går varmare. Gärna upp till SAE 140.

Är det överhuvudtaget nån mässing i dom lådorna? Sitter väl kullager överallt.

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

fendt311  
#643594 Ett lärande. Fyll aldrig GL5 Hypoid olja i växellådor där mässing skims, synkringar finns.....

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

LL Trollet  
#643615
fendt311 skrev:Ett lärande. Fyll aldrig GL5 Hypoid olja i växellådor där mässing skims, synkringar finns.....

Finns varken mässing skims eller synkringar i en vinkelväxellåda.

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Jimlju  
#723353 Finns det någon som har manualen till denna och dela med sig av? Nyss köpt en kverneland ta 347 men hittar ingen manual! Hittade in här närbjag sökte efter olje mängd!

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#723354 Bifogar de filer jag har. Instruktionsbok, Reservdelslista samt ett utskick från Kverneland angående vad man eventuellt kan göra när den slår ojämnt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#723357 Och lite uppdatering hur det gått med vår maskin. Jag har kortat knivarna på tallrik 1-2 ytterligare något då de med tiden krockade lite ändå. På tallrik 3-7 monterade jag de vridna knivarna och detta tycker jag gör mycket för resultatet. Notera att dessa knivar INTE kan monteras på 1-2 eftersom de på modell 347 roterar åt samma håll. Har uppskattningsvis slagit omkring 50ha sedan jag gick över till vridna knivar. Har övervägande blivit bra resultat även vid mycket kort gräs.

Har även experimenterat med vinkel och höga släpskor.
Höga släpskor gör att man kan tilta maskinen mer framåt vilket i vissa fall ger ett bättre resultat, men nackdelen är att maskinen vilar på en mycket liten del av släpskorna och blir jordsökande, inget att rekommendera för helsäd eller förstaårsvall, lämnar spår efter släpskorna och agerar jordfräs. 👎

I år tycker jag mig ha fått till det riktigt bra, har lämnat omkring en tvärhand stubb och den har ändå slagit med bra resultat, tror de vridna knivarna gör mycket. Sedan trycker jag också att avfjädringen inverkar. Försökt justera efter boken, men tror min fjäder blivit lite trött med åren så den inte riktigt orkar. Testar att släppa spänningen när det inte är säsong i hopp om att fjädern ska ha lite bättre spänst till nästa år, oklart hur väl det fungerar. Går ju bygga om till hydraulisk fjädring, men tveksamt om maskinen är värd besväret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Jimlju  
#723385 Tack för filerna och kul med uppdatering! Vad fint din hugger nu! Min missade jätte mycket på första skörden ( dock nysådd vall också! ) snart tid för andra skörd, därav översyn och service. Under första skörden bytade jag alla knivarna till den vridna modellen även på.talrik 1&2 och det blev klart bättre än innan men missade lite ändå. Menat du att luftströmmen blir fel och därav att det ej skulle bli bra med vridna knivar på talrik 1+2?

Hade otur med lite sten förra skörden och kröktes många knivar som då slog hack i balken också! Så nu har svetsen fått bygga på material där "hacken " i balken blev. Dem vridna knivarna verkar vara väldigt stenkänsliga?


Kedjan som Skall hängas upp vid lyftarmen på högersidan saknas på min maskin, men kanske inte behövs då jag kan justera höjden på lyftarmarn inne från traktorn så det blir samma höjd igen! .

Fjärder och kedjan uppe på maskinen? Skall den alltid var obelastad när man hugger?

Mycket frågor från mig o fler finns säkert..

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#723410 Dels så avråder instruktionsboken från att montera dessa på 345 och 347, men enda skillnaden mellan maskinerna är ju att ett par tallrikar roterar åt samma håll på dessa två modeller. Och dels så tyckte jag att de såg ut att krocka för mycket vid provmontering även om jag kortade av dom. Första två tallrikarna är ju olika höjd på så att knivarna ska gå lite över och under varandra när de kommer nära, men de vridna är för höga för att tillåta detta. Men kortar man dom tillräckligt går det säkert, måste dock nå utanför balken...

För mig lämnar den där knivarna går ut ifrån balken framåt mot det oslagna gräset. Så det har ju helt klart med vinddrag att göra. Har du kastvingar på tallrikarna? De kan hjälpa något.

De vridna är säkert stenkännsligare än standardknivarna, men inget jag märkt av så tydligt, även om jag haft närkontakt med några stenar. Tycker över lag maskinen upplevs mindre stenkänslig än den John Deere vi hade tidigare. Där blev vid ett tillfälle en tallrik skev då en sten satte sig mellan. Detta bör inte ske lika lätt då Kverneland har runda tallrikar. Kanske är just detta som orsakar problem med resultatet, en oval tallrik lämnar ju plats för gräset. Vid andraskörden sparkade den iväg en knytnävsten som rullade en bra bit över åkern, vad som slog till den vet jag inte, men såg inget tydligt på någon kniv.

Den där kättingen har inte jag använt någon gång heller, fanns inte med när vi köpte den. Ställer bara in höjden i traktorn. Och vid vissa lägen kan man tillfälligt behöva sänka maskinen lite extra om man exempelvis kör på en kulle.

Kättingen ute på maskinen är bara för att hindra rörelse vid transport.

Låt frågorna komma, jag svarar så gott jag kan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).