jannee skrev:Min lilla erfarenhet säger att man INTE ska plantera i grönriset samma år man avverkat.
Stora barrotsplantor är visserligen tåliga mot snytbaggen men allt har sin begränsning.
Jag förordnar att du väntar till nästa vår - ELLER till hösten när snytbaggen vintrat in.
Men OM du envisas MÅSTE du även behandla dina plantor mot snytbaggen, tror nämligen att stora plantor levereras obehandlade.
I början av min "karriär" gjorde jag en grönrisplantering bara månaden efter att virket transporterats ut.
Planterade med hjälp av frugan ett ha i en påskhelg, lämnade sedan allt därhän.
När jag på höstkanten skulle kontrollera vår plantering fann jag att 80 % av plantorna var helt röda (döda)
Vedproducent skrev:Jag säger tvärtom. Första året om det är grönrisplantering så har dom ju mat på dom små grenarna. Brukar vara störst angrepp år 2 och 3 är min erfarenhet.jannee skrev:Min lilla erfarenhet säger att man INTE ska plantera i grönriset samma år man avverkat.
Stora barrotsplantor är visserligen tåliga mot snytbaggen men allt har sin begränsning.
Jag förordnar att du väntar till nästa vår - ELLER till hösten när snytbaggen vintrat in.
Men OM du envisas MÅSTE du även behandla dina plantor mot snytbaggen, tror nämligen att stora plantor levereras obehandlade.
I början av min "karriär" gjorde jag en grönrisplantering bara månaden efter att virket transporterats ut.
Planterade med hjälp av frugan ett ha i en påskhelg, lämnade sedan allt därhän.
När jag på höstkanten skulle kontrollera vår plantering fann jag att 80 % av plantorna var helt röda (döda)
Icegrip skrev:Jag bad om en sådan grönrisanpassad slutavverkning ~ 0,4 ha nu i vintras. Ska bli intressant och se hur det blir att plantera detta.
Tåndemåla skrev:Plantera direkt. En snabb etablering är à och o. Till skillnad från många andra förordar jag att man inte sprider riset utan att det samlas i en körväg eller i högar på hygget.
Fördelen är att du får bra punkter mellan högarna och även på stora högar kan man plantera långt i i högarna. Det går även snabbare att plantera så. När jag kommer hem, är på planläggningstur nu ska jag ta några bilder på en sådan plantering.