Föryngring

GRÖNRISPLANTERING

12 inlägg 4345 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

GRÖNRISPLANTERING

jojo72  
#642578 Någon som har erfarenheter av grönrisplantering? Orsak är att området är svårtillgängligt för maskiner.

När gör man det om man avverkar nu i vår?

Vilken typ av plantor?

Riset kommer att vara kvar. Blir det ett problem?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: GRÖNRISPLANTERING

Håboda  
#642778 Stor barrors plantor med ett grönris borr går bra,
Om du bedömer att det blir mycket ris avvakta ett år kan bli enklare.

Avatar Fallback

Re: GRÖNRISPLANTERING

jannee  
#642791 Min lilla erfarenhet säger att man INTE ska plantera i grönriset samma år man avverkat.
Stora barrotsplantor är visserligen tåliga mot snytbaggen men allt har sin begränsning.
Jag förordnar att du väntar till nästa vår - ELLER till hösten när snytbaggen vintrat in.
Men OM du envisas MÅSTE du även behandla dina plantor mot snytbaggen, tror nämligen att stora plantor levereras obehandlade.
I början av min "karriär" gjorde jag en grönrisplantering bara månaden efter att virket transporterats ut.
Planterade med hjälp av frugan ett ha i en påskhelg, lämnade sedan allt därhän.
När jag på höstkanten skulle kontrollera vår plantering fann jag att 80 % av plantorna var helt röda (döda)

Användarvisningsbild

Re: GRÖNRISPLANTERING

Vedproducent  
#642805
jannee skrev:Min lilla erfarenhet säger att man INTE ska plantera i grönriset samma år man avverkat.
Stora barrotsplantor är visserligen tåliga mot snytbaggen men allt har sin begränsning.
Jag förordnar att du väntar till nästa vår - ELLER till hösten när snytbaggen vintrat in.
Men OM du envisas MÅSTE du även behandla dina plantor mot snytbaggen, tror nämligen att stora plantor levereras obehandlade.
I början av min "karriär" gjorde jag en grönrisplantering bara månaden efter att virket transporterats ut.
Planterade med hjälp av frugan ett ha i en påskhelg, lämnade sedan allt därhän.
När jag på höstkanten skulle kontrollera vår plantering fann jag att 80 % av plantorna var helt röda (döda)
Jag säger tvärtom. Första året om det är grönrisplantering så har dom ju mat på dom små grenarna. Brukar vara störst angrepp år 2 och 3 är min erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: GRÖNRISPLANTERING

alias  
#642812
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Min lilla erfarenhet säger att man INTE ska plantera i grönriset samma år man avverkat.
Stora barrotsplantor är visserligen tåliga mot snytbaggen men allt har sin begränsning.
Jag förordnar att du väntar till nästa vår - ELLER till hösten när snytbaggen vintrat in.
Men OM du envisas MÅSTE du även behandla dina plantor mot snytbaggen, tror nämligen att stora plantor levereras obehandlade.
I början av min "karriär" gjorde jag en grönrisplantering bara månaden efter att virket transporterats ut.
Planterade med hjälp av frugan ett ha i en påskhelg, lämnade sedan allt därhän.
När jag på höstkanten skulle kontrollera vår plantering fann jag att 80 % av plantorna var helt röda (döda)
Jag säger tvärtom. Första året om det är grönrisplantering så har dom ju mat på dom små grenarna. Brukar vara störst angrepp år 2 och 3 är min erfarenhet.


Instämmer. Har samma erfarenhet. Föredrar dock att gardera mig med markberedning + stora plantor + snytbaggeskydd. Ogillar egentligen att plantera, men avskyr verkligen att behöva hjälpplantera eller ännu värre - att behöva plantera om ett hygge.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: GRÖNRISPLANTERING

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642819 Plantera direkt. En snabb etablering är à och o. Till skillnad från många andra förordar jag att man inte sprider riset utan att det samlas i en körväg eller i högar på hygget.
Fördelen är att du får bra punkter mellan högarna och även på stora högar kan man plantera långt i i högarna. Det går även snabbare att plantera så. När jag kommer hem, är på planläggningstur nu ska jag ta några bilder på en sådan plantering.

Avatar Fallback

Re: GRÖNRISPLANTERING

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642851 Vad säger man till skördar/skotarföraren för att få det så bra som möjligt? Jag vill ju gärna att de även risar mot körskador så mycket som möjligt.

Avatar Fallback

Re: GRÖNRISPLANTERING

Icegrip  
#642867 Jag bad om en sådan grönrisanpassad slutavverkning ~ 0,4 ha nu i vintras. Ska bli intressant och se hur det blir att plantera detta.

1588843714_img_2262.jpg

Avatar Fallback

Re: GRÖNRISPLANTERING

alias  
#642895
Icegrip skrev:Jag bad om en sådan grönrisanpassad slutavverkning ~ 0,4 ha nu i vintras. Ska bli intressant och se hur det blir att plantera detta.

1588843714_img_2262.jpg


Det ser väldigt likt ut en GRoT-anpassad avverkning.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: GRÖNRISPLANTERING

alias  
#642896
Tåndemåla skrev:Plantera direkt. En snabb etablering är à och o. Till skillnad från många andra förordar jag att man inte sprider riset utan att det samlas i en körväg eller i högar på hygget.
Fördelen är att du får bra punkter mellan högarna och även på stora högar kan man plantera långt i i högarna. Det går även snabbare att plantera så. När jag kommer hem, är på planläggningstur nu ska jag ta några bilder på en sådan plantering.


Det låter som att man gör en GRoT-anpassad avverkning men skippar att skota ut GRoTen.

Brukar det bli stora rishögar och att du planterar tätare än övrigt precis runt dessa eller ber du skördarföraren att göra flera men mindre högar?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: GRÖNRISPLANTERING

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642941 Det går rätt bra att plantera tätt inpå högarna men jag brukar be de köra med rishögarna in mot bestånds kanterna så blir man av med många högar på mindre hyggen. Större kör jag grot på. Bara på dålig bärighet används riset att köra på. Hellre att de får med sig riset och lägga i basvägen om det är aktuellt. Om jag minns rätt finns det en film i någon planteringstips där man ser hur jag planterar mellan högarna. Även om det då var planterings teknik jag då visade då.

Användarvisningsbild

Re: GRÖNRISPLANTERING

Skogsfix  
#642958 Jag högg en åkerkant vintern 2017 ca 0.3ha figur med motorsåg och körde ut med traktor och vagn växte asp gran och björk. Planterade direkt på våren 2017 gran och tall utan att markbereda var lite jobbig plantering men nu är gran plantorna 0.5m höga. Har sly röjt alla år kommer upp mycket asp. Tall har det också kommit naturligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).