Föryngring

Rädda mina plantor!

38 inlägg 12592 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Re: Rädda mina plantor!

frågande och vetande  
Brozzlaren skrev:Har du möjlighet att fotografera lite av älgspillningen, inte helt lätt att skilja på kron och älgskit. Rådjuren har knappast tänder för det du visar på dina bilder.

Lite bild på skit skulle man nog kunna skaka fram :d .Är dock hemmavid nu och kommer till skogen först på söndag. Kan ju nämnas att vi inte har någon kronhjortstam på ett ganska vidsträckt område kring oss (Ullared trakten).

TS
Arevo

Reymond  
#641690 Helt klart rådjurskador. Har sprutat mina granplanteringar första och andra året i över 30 års tid.
Varför dom började beta gran i samband med att rävskabben slog ut rävarna vet jag inte.
Hjälper ju inte om man rätt har, bra med Rase och bärris. Fast vi har under lika många år oftast planterat gran på tallmark av känd anledning. Där blir inget bärris, så maten minskar ju sakta men säkert.
Hört av jägare att getter som blir för gamla får dåliga tänder och inte klarar av Lövgrenar på vintern.
En del menar att dagens plantor har överskott på näring från plantskola. Men det är bevisat inte orsaken till betning vintertid. På grund av att all överskottsnäring i plantan är förbrukad och samma som självföryngrad planta när den gått i vintervila på hösten.
Önskar som Janee att vi kunde få en rejäl lodjurstam som höll ner rådjurspopulationen.
Räven är också bra till att ta en och annan kid.
Jag tror vi kommer dithän om några år då det visar sej att jägarorganisationerna inte tar det minsta hänsyn till
Vad som sker med skador på skogen, biologisk mångfald etc.
Jag anser lodjuret skall bli helt fredat i ett antal år tills vi med deras hjälp fått ner rådjurstammen.
Med undantag lo som går på får, då skyddsjakt givetvis måste ske.
Jag märker mellan raderna att många enheter i landet uttrycker oro för hot av biologisk mångfald, skador skog,
trafikolyckor mm. Senast var det på nyheterna om allt vilt som blir påkört av tågtrafiken. Ca kostnad 3 miljarder per år uppgavs. Nämndes också hotet av biologisk mångfald av järnvägsrepresentant i samma intervju.
I min värld så verkar det som att man disskutterar och analyserar via alla berörda enheter i Sverige vad som skall
göras för att komma tillrätta med våra allt för stora klövviltstammar i Sverige.

Vågen  
#641693 Tack Raymond! Jag har enorma skador och där står man med hela jägarkåren emot sig som inte ser något problem. Hur kunde det bli så att stora arealer av Sverige utarmas på växter enbart pga jägarintressen? Jag skulle helst slippa konflikten men jag kan inte välja vad som ska vara kvar i skogen, det bestämmer älgen/jägarna till 100%, jag har inget att säga till om. Jag borde ju få ha inflytande över min mark.

morco  
#641697 Jag är en av dem som skrivit och förordat frystejp, använder det och trico på tall, gran har jag oftast fått ha i fred med ett undantag. På min första plantering på ca 1 ha blev granen kraftigt toppbetad, typ varannan gran. Jag var bedrövad men efter ett år gick jag över med en sekatör och klippte dubbel och trippeltoppar och vara efter ett par år var det omöjligt att se vilka som var betade. Toppskottet på granen är även förbi betningshöjd tidigare än tallen.

Vet inte hur stora arealer det rör sig om i TS fall, är man dock lite aktiv i sitt brukande och inte har allt för stora arealer går det att rädda upp en granplantering som för stunden ser för trälig ut.

Jag tycker det är svårare att göra något vettigt av tallen då toppskottet är betat, därav trico och frystejp till den och sekatör till granen.

Reymond  
#641705 Visst går det att skydda plantorna om man har mindre areal typ 0,5 till 1 hektar plantering och tar det som en rekreation.
Men har man större fastighet och därav större årsytor slutavv så är det inte så lätt. Skall man betala för att få det gjort så
får man lägga den kostnaden också i kalkylen dom första ca 25 åren innan det är dags för 1- gallring som förhoppningsvis
kan ge någon krona tillbaka.
För övrigt behövde man inte gå runt med sekatör för ca 40 år sedan och rätta till toppskott på Gran.
Tall är ju förlorad 1-a året om rådjuren går på.
I övrigt tycker jag att älgen får ta för mycket oförtjänt stryk i debatten om viltskador.
Vad skall den äta när Rase etc inte ens kommer upp till beteshöjd för den att äta. Orsak rådjuren betar det mesta från låg höjd.
Lösningen anser jag är framförallt mer lo och skjut inte friska fina rävar.

Användarvisningsbild

Halvarsgubben  
#641721 "Jägarkåren" är inte en homogen grupp, är ungefär som att klumpa ihop "Skogsägarna"...

Men vad gäller granplant, jag har ett flertal rådjur som regelbundet uppehåller sig i trädplantering. Inga betesskador från dessa.
Däremot har älgen ibland tagit skott på gran.
Lösningen på detta var, lixom jag gjort på tall, att hänga tussar med fårull lite var stans. Ullen innehåller lanolin, dvs fett. Smakar kofta för både människa och älg. Dessutom tycks själva lukten avskräcka. (Dock ökade spåren av räv och djärv...)

Vågen  
#641898 Fick du plantorna ifred även om du inte hade ull på alla?
I höstas satte jag upp ett mindre stängsel för att skydda lite rönn. Jag var där häromdan och älgen hade strukit utmed stängslet, blängt inåt,rivit allt som var utanför, nästan som om den var irriterad.
När man har dem där hela vintern varje år är det hopplöst jobbigt. Jag hoppas verkligen att vi får ner hjortstammarna med jägarhjälp eller med rovdjur. Skogarna är inte avpassade till sådan täthet så att ingen sälg, asp eller rönn kan komma upp och bli gammal.
Ursäkta min grova generalisering tidigare men som vanligt så får naturvännerna dra kortaste strået om de nu är hos jägarna skogsbönderna eller andra. Det är förstås ekonomi med en massa hjortar och intensivt skogsbruk men de skador detta orsakar riskerar ekonomin och biologin för väldigt många arter som vi är beroende av för annat än älgkött och massaved.

Reymond  
#641913 Ja Halvarsgubben du har rätt. Det finns flera bra jägare som har förstått vad som håller på att hända om inte klövviltet hålls i schack. Tyvärr är dom inte tillräckligt många.
Om ni inte har gjort det så läs Veckans skogsland om ett mindre antal jägare som var överens om att minska stammen rejält och bilda eget älgskötselområde. Flera jaktlag har därefter anslutit sej.
Rejäl avskjutning av vuxna. 1 vuxen på 200 ha!! Krav växelvis avskjutning tjur hondjur. ( Så inte bara tjurar skjuts)
Fri kalvavskjutning. Mycket intressant och lovande initiativ för att komma framåt. Hoppas det sprider sej och att
fler markägare vågar bestämma hur jakten skall skötas på deras marker.

frågande och vetande  
#641947 Instämmer i kören att det måste finnas en balans mellan hur mycket hjortstammen och acceptabla betesskador. För min del så får jag nog säga att jag har lite mig själv att skylla. För att göra en lång historia kort så, Under de senaste 4 åren har vi planterat i snitt 15000 plantor om året. Ca 75% är plantering av gamla gudrunhyggen där det inte varit planterat innan, dvs många ton bete har producerats varje år till det vilda.

En sak som slagit mig flera ggr är att man ofta relaterar till antalet hjortdjur per 1000 hektar, men för min del skjuts majoriteten av jaktlagens vilt på min mark. Alltså beror det mer på var de uppehåller sig än hur många det är?

Var någon som frågade om ulltofsar, kan bara säga 100% effektivt! Vilken nytta det gjorde...men tiden det tog var inget jag dessvärre har framöver.

TS

frågande och vetande  
morco skrev:Jag är en av dem som skrivit och förordat frystejp, använder det och trico på tall, gran har jag oftast fått ha i fred med ett undantag. På min första plantering på ca 1 ha blev granen kraftigt toppbetad, typ varannan gran. Jag var bedrövad men efter ett år gick jag över med en sekatör och klippte dubbel och trippeltoppar och vara efter ett par år var det omöjligt att se vilka som var betade. Toppskottet på granen är även förbi betningshöjd tidigare än tallen.

Vet inte hur stora arealer det rör sig om i TS fall, är man dock lite aktiv i sitt brukande och inte har allt för stora arealer går det att rädda upp en granplantering som för stunden ser för trälig ut.

Jag tycker det är svårare att göra något vettigt av tallen då toppskottet är betat, därav trico och frystejp till den och sekatör till granen.

Starkt jobbat! Lite frustration blandat med hopplös och mycket tid tar det. Men vilken fröjd att se planteringarna när de börjar komma upp i höjd :-bd

TS
Användarvisningsbild

Halvarsgubben  
#642121 Samtliga "ullbehängda" plantor har fått vara i fred. Och oftast även de allra närmaste. Men, som det påpekats tar det en väldig massa tid att "ulla" plant. Dock är bestånden inte större än vad jag hinner med.
Då jag är både jägare, skogsbrukare och naturintreserad har jag en lite annorlunda syn på skogsbruket.
Exempelvis släppa upp favoritmaten rönn tillsammans med planerad tall på mindre produktiv mark och låta furorna fröså sig själva på hedmark (med ull) styr älgen till vissa bestånd.
Jag blandar även gärna in andra träslag i granbestånden för att motverka barkborre, men det är lite av en annan diskussion.
I vilket fall ser jag ingen direkt motsättning. Det gäller bara att tänka lite annorlunda.

Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#642128 Stackare som har så mycket skog så du ej hinner sköta den!

jannee  
#642136 Har ALLTID varit så.
Den som mycket ha, vill mer ha. :grin:

Vågen  
#642594 Det verkar finnas lite hopp trots allt! När man av betestrycket bara får ha gran och björk har det gått för långt. Bara att ta upp detta är inte alltid uppskattat men vi får hoppas att vi får balans och att vi får se rönn, sälg , asp, ek o hägg växa upp till stora framtida träd.

Användarvisningsbild

mikols  
#642847 Jag provade med fårull och provade även spruta mina plantor (tall) men inte hjälpte det. I höstas satte jag på metallklipps som jag beställde på någon annons jag såg. Förra året 90% betat i år har jag inte sett en planta som har fått besök av betande djur :).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).