lör 02 maj 2020, 00:33#641690
Helt klart rådjurskador. Har sprutat mina granplanteringar första och andra året i över 30 års tid.
Varför dom började beta gran i samband med att rävskabben slog ut rävarna vet jag inte.
Hjälper ju inte om man rätt har, bra med Rase och bärris. Fast vi har under lika många år oftast planterat gran på tallmark av känd anledning. Där blir inget bärris, så maten minskar ju sakta men säkert.
Hört av jägare att getter som blir för gamla får dåliga tänder och inte klarar av Lövgrenar på vintern.
En del menar att dagens plantor har överskott på näring från plantskola. Men det är bevisat inte orsaken till betning vintertid. På grund av att all överskottsnäring i plantan är förbrukad och samma som självföryngrad planta när den gått i vintervila på hösten.
Önskar som Janee att vi kunde få en rejäl lodjurstam som höll ner rådjurspopulationen.
Räven är också bra till att ta en och annan kid.
Jag tror vi kommer dithän om några år då det visar sej att jägarorganisationerna inte tar det minsta hänsyn till
Vad som sker med skador på skogen, biologisk mångfald etc.
Jag anser lodjuret skall bli helt fredat i ett antal år tills vi med deras hjälp fått ner rådjurstammen.
Med undantag lo som går på får, då skyddsjakt givetvis måste ske.
Jag märker mellan raderna att många enheter i landet uttrycker oro för hot av biologisk mångfald, skador skog,
trafikolyckor mm. Senast var det på nyheterna om allt vilt som blir påkört av tågtrafiken. Ca kostnad 3 miljarder per år uppgavs. Nämndes också hotet av biologisk mångfald av järnvägsrepresentant i samma intervju.
I min värld så verkar det som att man disskutterar och analyserar via alla berörda enheter i Sverige vad som skall
göras för att komma tillrätta med våra allt för stora klövviltstammar i Sverige.