Öppna kategorin

2020 lågkonjukturen

9 inlägg 3195 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

2020 lågkonjukturen

Hema  
#641423 Det är mycket information från alla håll, om korttidspermitteringar, varsel, arbetslöshet, oljepriset och börsen i spåren av Covid19. Börsen som nu går emot allt sunt förnuft eller ja olika riksbanken pumpar in pengar.

Men om man har hål i hinken, så kan man inte i all evighet hålla på att fylla på, för att säkerställa nivån. Det är dömt att misslyckas?

Man hör att SAS varslar, inte så konstigt när ingen köper flygbiljetter.

Man hör att Volvo varslar, inte så konstigt, de säljer typ inga bilar. Men här var det inte arbetare (de är permiterade), utan tjänstemän och hela 1300st. Hmm🙄🤔, detta för att de ska gå över mot eldrivet. Jaha, men då behöver ni väl inte så många arbetare heller?

Jag får inte ihop det. Så man hade över 1000 tjänstemän som man uppenbarligen inte hade behov av eller kom lågkonjunkturen bara lite extra lägligt, alternativt att kineserna kommer påbörja produktionsflytt?

Apropå bilindustrin. Förra lågkonjunkturen ledde till att Rover tackade för sig och iom att GM sålde av Saab, så gick även det märket i graven och inte hjälpte det att GM, ville sabba så mycket som möjligt. Opel var nära att gå omkull, men räddades av Tyskland.

Men denna lågkonjuktur kommer kräva minst ett bilmärke, jag tror på fler.
Jag tror Opel åker denna gång, säkert en av de tre franska Peugeot, Renault o Citroën. Även Vag-koncernen får nog släppa ett och då är det väl mellan SEAT och Skoda striden står.

Kommer nog bli tufft för både GM, Ford och Chrysler(Fiat). Senast fick väl bla Hummer hälsa hem.

Även om det i börsvärde är Tesla som ligger bland toppen, så tror jag att de kommer få det väldigt tufft, om de inte kan sälja några bilar.

Enda turen för bilindustrin är väl att de inte tillverkar båtar..

Men vilka bilmärken tror ni ligger illa till?


Senast redigerad av Hema fre 01 maj 2020, 01:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 2020 lågkonjukturen

r93  
#641440 Har väldigt dålig koll på bilfabrikanterna, me gällande Volvo så först sparkar man ett gäng tjänstemän, sedan sparkar man på golvet... gissar på storvarsel till semestern tyvärr.

Som du skriver med hinken... det går inte bara att pumpa in pengar, bättre isåfall att staten köpte bilar och lastbilar, så det snurrar lite.

Någon politiker i Sthlm tyckte ju att vårdpersonalen ska få fria taxiresor till och från arbetet för att hålla igång verksamheten.

Ett bra förslag tycker jag, bilarna går, slits, service behövs, kanske tom någon som byter sin gamla bil mot ny, istället bara för att ge dom pengar.

Avatar Fallback

Re: 2020 lågkonjukturen

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641461 Grymt tråkigt med alla varsel!
Som en vän sa, den som inte blir miljonär på denna kris finns inte.
Aktie marknaden flukterar grymt mycket just nu.
Vissa aktier kan diffa typ 1-10% på en dag.
Så allt är upp till individen hur man klarar krisen, bara börja handla...
/Zorran

Avatar Fallback

Re: 2020 lågkonjukturen

Hema  
#641502 Nu kanske det inte är så många här som använder sig av kollektivtrafiken, jag tillhör dock den skaran.

Det känns väl inte som en högoddsare att gissa att det kommer bli försämring på den fronten. Lär väl bli färre turer om inte annat.

Någon som vet vad det finns för garantier för bolagen som kör? I ett värsta scenario så kommer vissa aktörer slås ut och då blir det än svårare för folk att ta sig fram. Det underlättar inte att man typ förstört systemet för pendlingsavdraget.

Behöver eg 4x4, men tips på riktigt bra pendlarbil? Har minst 14mil t&r (om man sneglar på elbil)..

   TS
Avatar Fallback

Re: 2020 lågkonjukturen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641530 4x4 finns inget prisvärt inom elbilar.

Avatar Fallback

Re: 2020 lågkonjukturen

Hema  
#641539
Mangan skrev:4x4 finns inget prisvärt inom elbilar.

Nee, elbil blir det 2wd isf, men troligast en bensinare.

   TS
Avatar Fallback

Re: 2020 lågkonjukturen

tallen100  
#641551 Skaffa en diesel så slipper du byta tändstift :d

Avatar Fallback

Re: 2020 lågkonjukturen

Avslutat-02  
#641571 VW passat är bra bilar, billig i drift och lätta att skruva.

Volvo...lite törstig de äldre men billiga delar.

Toyota, brukar rosta men vara snål på soppa.

Avatar Fallback

Re: 2020 lågkonjukturen

Hema  
#646155 Tuffa tider för Renault, Nissan och Mitsubishi
https://www.nyteknik.se/fordon/tuffa-tider-for-nissan-och-renault-planerar-jattevarsel-6995849

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).