sön 12 apr 2020, 06:18#637102
Jag är mycket ute på utomlandsjobb och på fabriksbyggena har dom mycket som vi tycker är ineffektivt. Bla rototilt förekommer aldrig. För en grävare med direktinfästning och en gubbe med skyffel och piassavakvast ger en gubbe till ett riktigt jobb.
Det förekommer även att man har en sk "banksman"som går bredvid och kollar så man inte kör på nåt eller att det är klart bakåt. Hela jäkla dagarna.
Ett slags "alla ska med". Alla har rätt till jobb på en riktig arbetsplats.
JCB typ den där "Sitemaster" är allround på ett bygge. Man pular och fixar och sen är det aldrig några djupa schakter pga av noll tjäle heller. Så man har fåtal maskiner över 8-(14) ton annat än undantagsvis typ infrastrukturprojekt.
Sen är det mycket mer typ parkanläggning dvs allsidiga puljobb pga långa växtsäsonger. Man lägger mer på tidskrävande anläggningsjobb. Jag menar man gör form och gjuter trottoar och drar av med bräda.
Norr om Dalälven är det ju inte mycket lönt med parker, gångar och tuttelinutt. Här får man ju prioritera större tag annars rakar man ihop hela rasket vid plogningen. Så typ Sitemaster är mycket vanliga neröver europa för det är en schweizerkniv. Man använder maskin till det nödvändigaste men kanske inte till allt.
Det är nog mest här i Sverige vi gått med på att ge alla pengar till staten så priset på vårt arbete blir så högt att allt ska göras snabbt med stora maskiner. Och inga gubbar.
Jag menar hur mycket grus sopas nu upp på gågatorna av "arbetslösa" i Sverige? Istället ska alla som bara är begåvade att erbjuda "money for muscle" bli beroende av bidrag för att inte störa dyrsamhället med höga skatter och kuvade ofria människor beroende av den välvilliga staten och facket.
Tänklte jag om JCB-tråden och en dålig men bra maskindesign.