Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vad har man för nytta av en sån här?

24 inlägg 13866 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad har man för nytta av en sån här?

axwell  
#637068
Brorsan skrev:av Brorsan » Idag, 17:14
Det jag inte gillar med den grävaren är framförallt stödbenen.
Dom sitter för lågt och fastnar i jämt, har haft den typen (Case och MF) och dom hängde sig alltid om man åkte utanför vägen.

Just stödbenen var första jag och traktorn hänger upp oss på.
Så där hade jag på min Yanmar-traktorgrävare, försökte först med att ändra infästningen så att grävdelen kom 1 dm högre.
Sen byggde jag om till lavettben efter att ideligen ha fastnat på stubbar som jag kört över med bakhjulen.
Det tar bara några sekunder att lyfta loss med skopan, ändå irriterande.

Den ser ut att kunna förskjuta grävagg. i sida, bra vid grävning bla. nära husväggar och dikesgrävning där det inte går att grensla.

Avatar Fallback

Re: Vad har man för nytta av en sån här?

Hema  
#637100 Den där har väl 4-hjulsstyrning, så den blir ganska smidig att svänga med eller?

Har du tur hittar du en sådan här:
Bild

Hydrema 614

Avatar Fallback

Re: Vad har man för nytta av en sån här?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637102 Jag är mycket ute på utomlandsjobb och på fabriksbyggena har dom mycket som vi tycker är ineffektivt. Bla rototilt förekommer aldrig. För en grävare med direktinfästning och en gubbe med skyffel och piassavakvast ger en gubbe till ett riktigt jobb.
Det förekommer även att man har en sk "banksman"som går bredvid och kollar så man inte kör på nåt eller att det är klart bakåt. Hela jäkla dagarna.
Ett slags "alla ska med". Alla har rätt till jobb på en riktig arbetsplats.

JCB typ den där "Sitemaster" är allround på ett bygge. Man pular och fixar och sen är det aldrig några djupa schakter pga av noll tjäle heller. Så man har fåtal maskiner över 8-(14) ton annat än undantagsvis typ infrastrukturprojekt.
Sen är det mycket mer typ parkanläggning dvs allsidiga puljobb pga långa växtsäsonger. Man lägger mer på tidskrävande anläggningsjobb. Jag menar man gör form och gjuter trottoar och drar av med bräda.
Norr om Dalälven är det ju inte mycket lönt med parker, gångar och tuttelinutt. Här får man ju prioritera större tag annars rakar man ihop hela rasket vid plogningen. Så typ Sitemaster är mycket vanliga neröver europa för det är en schweizerkniv. Man använder maskin till det nödvändigaste men kanske inte till allt.

Det är nog mest här i Sverige vi gått med på att ge alla pengar till staten så priset på vårt arbete blir så högt att allt ska göras snabbt med stora maskiner. Och inga gubbar.
Jag menar hur mycket grus sopas nu upp på gågatorna av "arbetslösa" i Sverige? Istället ska alla som bara är begåvade att erbjuda "money for muscle" bli beroende av bidrag för att inte störa dyrsamhället med höga skatter och kuvade ofria människor beroende av den välvilliga staten och facket.
Tänklte jag om JCB-tråden och en dålig men bra maskindesign.

Användarvisningsbild

Re: Vad har man för nytta av en sån här?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637160
Orsa skrev:Det är nog mest här i Sverige vi gått med på att ge alla pengar till staten så priset på vårt arbete blir så högt att allt ska göras snabbt med stora maskiner. Och inga gubbar.

Jo, så är det ganska exakt. Men det är vi själva som valt detta och kan om vi vill ändra på det.

Avatar Fallback

Re: Vad har man för nytta av en sån här?

Robertberg  
#637220 Maskinen har gått lika mycket på 16 år som en normal maskin går på 16 månader.

Tolka det som du vill 🤷🏻‍♂️

Avatar Fallback

Re: Vad har man för nytta av en sån här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637222
Robertberg skrev:Maskinen har gått lika mycket på 16 år som en normal maskin går på 16 månader.

Tolka det som du vill 🤷🏻‍♂️


Hur borde man tolka det?

Har varit som leksak hos någon skogsbonnde?

Elller har bytt traktormeter? :)

Den ser ju inte ut som den är använd i 16 år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har man för nytta av en sån här?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637301 Nån kommun kan ha haft den eller möjligen ett kraftbolag. Nån gubbe kan ha suttit och värmt sig i den under kalla dagar.

Avatar Fallback

Re: Vad har man för nytta av en sån här?

Hema  
#637306 Ring vetja, ser ju tokfin ut. 👍

Avatar Fallback

Re: Vad har man för nytta av en sån här?

bgl  
#641812 Hur gick det med fyndet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).