generationsskifte skrev:Man kan väl sammanfatta det som så att skulle det bli en ränta på 10% här i landet så kommer de flesta med ett bostadslån få lämna hus och hem. Jag har svårt att se det hända. Sverige hade i så fall fallit in i en så pass djup kris att jag tror att vi hade fått leva i ett samhälle med anarki, för svenska staten kan omöjligt hjälpa miljoner människor. Den orimliga bostadsbubblan vi länge haft i landet är inte hållbar och det vet staten, därför få man hoppas att de förstår allvaret av det som händer.
generationsskifte skrev:Man kan väl sammanfatta det som så att skulle det bli en ränta på 10% här i landet så kommer de flesta med ett bostadslån få lämna hus och hem. Jag har svårt att se det hända. Sverige hade i så fall fallit in i en så pass djup kris att jag tror att vi hade fått leva i ett samhälle med anarki, för svenska staten kan omöjligt hjälpa miljoner människor. Den orimliga bostadsbubblan vi länge haft i landet är inte hållbar och det vet staten, därför få man hoppas att de förstår allvaret av det som händer.
r93 skrev:Jo jag förstår vad du menar, men då är alternativet hyperinflation och att sek blir en skräpvaluta.
Mettämies skrev:r93 skrev:Jo jag förstår vad du menar, men då är alternativet hyperinflation och att sek blir en skräpvaluta.
Det finns fler alternativ än så. Vi kommer att ha en annorlunda lågkonjunktur eftersom den beror på ett virus. Konjunkturen kommer att vända uppåt mycket snabbare än vid en vanlig nedgång så fort det kommer nån god nyhet, tex vaccin eller att viruset börjar dö ut av sig själv pga väder eller nåt annat.
Kommer det inga goda nyheter om viruset så är vi rökta och räntan spelar då ingen roll.
Vedproducent skrev:Mettämies skrev:r93 skrev:Jo jag förstår vad du menar, men då är alternativet hyperinflation och att sek blir en skräpvaluta.
Det finns fler alternativ än så. Vi kommer att ha en annorlunda lågkonjunktur eftersom den beror på ett virus. Konjunkturen kommer att vända uppåt mycket snabbare än vid en vanlig nedgång så fort det kommer nån god nyhet, tex vaccin eller att viruset börjar dö ut av sig själv pga väder eller nåt annat.
Kommer det inga goda nyheter om viruset så är vi rökta och räntan spelar då ingen roll.
Ja jag tror också det kan gå rätt fort uppåt igen. Men det är under en förutsättning att inte en för stor andel av företagen går i konkurs under pågående kris. Gör dom det så kommer det också ta tid att komma tillbaka.
r93 skrev:Snabbt uppåt kan det definitivt gå, men det behöver komma lite goda nyheter snart.
Läste på twitter att hela Europas bilfabriker står still?
Sedan så har jag pratat med två goda vänner som är permiterade, båda hade haft möten med sina företag att ”bolaget har gott om pengar och klarar en kris” detta var innan regeringen gick ut med att betala folks löner, och vips efter regeringsbeslutet så permiterade båda bolagen bums, vilket tyder på att man mjölkar skattepengar.
Jag vill givetvis inte att någon ska bli arbetslös, men alla skattekronor ska så småningom återbetalas, och om friska företag tankar skattepengar för ”att möjligheten finns” är inte bra!
Värdet på kronan sjunker och framöver kommer det bli massiva skattehöjningar! Dels så kommer vården att förmodligen byggas om från grunden och sedan ska alla arbetslösa tas om hand.
Och detta ska ju någon betala.
Men men.... alla har ju samma bekymmer och pengar är ju bara ”hittepå” så vi får väl se vad som händer.
Oroliga tider minst sagt.