Avverkning (slutavverkning)

Corona och dess påverkan på skogsbruket.

177 inlägg 31374 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

jannee  
#634337 Här i södra Sverige är det många sågverk som till stor del exporterar just till England och stoppar England importen kan det få allvarliga följder.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Stavve  
#634351 Har redan skrivit om detta längre upp!

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#635143 Hittar inte ekonomitråden om Corona.....

Men kika på grafen och kolla gärna 2008....
Hur i hela friden ska det gå?

Blir det en ränta på 10% ?
Eller kommer en stor stark kosta 900 spänn


https://twitter.com/richardherrey/statu ... 18470?s=21

Förklara gärna hur fel jag har, ingen blir gladare än mig!

Det kvittar ju om Sverige klarar sin ekonomi hyfsat om övriga världen inte har några pengar att handla av oss för?

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

generationsskifte  
#635157 Man kan väl sammanfatta det som så att skulle det bli en ränta på 10% här i landet så kommer de flesta med ett bostadslån få lämna hus och hem. Jag har svårt att se det hända. Sverige hade i så fall fallit in i en så pass djup kris att jag tror att vi hade fått leva i ett samhälle med anarki, för svenska staten kan omöjligt hjälpa miljoner människor. Den orimliga bostadsbubblan vi länge haft i landet är inte hållbar och det vet staten, därför få man hoppas att de förstår allvaret av det som händer.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#635163 Jo jag förstår vad du menar, men då är alternativet hyperinflation och att sek blir en skräpvaluta.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#635168
generationsskifte skrev:Man kan väl sammanfatta det som så att skulle det bli en ränta på 10% här i landet så kommer de flesta med ett bostadslån få lämna hus och hem. Jag har svårt att se det hända. Sverige hade i så fall fallit in i en så pass djup kris att jag tror att vi hade fått leva i ett samhälle med anarki, för svenska staten kan omöjligt hjälpa miljoner människor. Den orimliga bostadsbubblan vi länge haft i landet är inte hållbar och det vet staten, därför få man hoppas att de förstår allvaret av det som händer.



Det tror jag tyvärr inte att de gör..
Kom ihåg vad som hände på 90- att talet..
Med 500% i ränta..
Det var Ingvar Carlsson 1986-1991 som var statsminister, sedan kom Carl Bildt 1991-1994...sedan kom Ingvar Carlsson tillbaka igen 1994-1996 efter honom kom Göran Persson 1996-2006.

Bygg och bostads bubblan sprack efter att.
Torbjörn Fälldins snåla politik fick sossarna med Palme i spetsen att vädra ny luft...

Det fanns skattemedel i kassan, men spenderarbyxorna skulle på och allt rasade i en snabb takt...det började med ett litet hus och sedan var karusellen igång...
Bankerna lånade ut till alla som ville...

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Vedproducent  
#635170
generationsskifte skrev:Man kan väl sammanfatta det som så att skulle det bli en ränta på 10% här i landet så kommer de flesta med ett bostadslån få lämna hus och hem. Jag har svårt att se det hända. Sverige hade i så fall fallit in i en så pass djup kris att jag tror att vi hade fått leva i ett samhälle med anarki, för svenska staten kan omöjligt hjälpa miljoner människor. Den orimliga bostadsbubblan vi länge haft i landet är inte hållbar och det vet staten, därför få man hoppas att de förstår allvaret av det som händer.

Nej räntorna går inte upp av Coronaoron. Snarare tvärtom. Dom var ju lite grann på väg upp före Coronaoron kom. Nu finns ju inte mycket ammunition kvar i räntevapnet men en liten minusränta ett tag framåt kan det nog bli för att få lite fart igen när detta lugnar ner sig. Men ser ju inte att man kan sänka mycket heller. Så räntevapnet känns svagt.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#635183 Man stimulerade ju marknaden med minus ränta tidigare men det fick ändå inte önskad effekt...

Corona är bara den globala bägaren att tippa över

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635188
r93 skrev:Jo jag förstår vad du menar, men då är alternativet hyperinflation och att sek blir en skräpvaluta.


Det finns fler alternativ än så. Vi kommer att ha en annorlunda lågkonjunktur eftersom den beror på ett virus. Konjunkturen kommer att vända uppåt mycket snabbare än vid en vanlig nedgång så fort det kommer nån god nyhet, tex vaccin eller att viruset börjar dö ut av sig själv pga väder eller nåt annat.
Kommer det inga goda nyheter om viruset så är vi rökta och räntan spelar då ingen roll.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Vedproducent  
#635190
Mettämies skrev:
r93 skrev:Jo jag förstår vad du menar, men då är alternativet hyperinflation och att sek blir en skräpvaluta.


Det finns fler alternativ än så. Vi kommer att ha en annorlunda lågkonjunktur eftersom den beror på ett virus. Konjunkturen kommer att vända uppåt mycket snabbare än vid en vanlig nedgång så fort det kommer nån god nyhet, tex vaccin eller att viruset börjar dö ut av sig själv pga väder eller nåt annat.
Kommer det inga goda nyheter om viruset så är vi rökta och räntan spelar då ingen roll.

Ja jag tror också det kan gå rätt fort uppåt igen. Men det är under en förutsättning att inte en för stor andel av företagen går i konkurs under pågående kris. Gör dom det så kommer det också ta tid att komma tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#635193 Att räntor och valutakurser går upp och ner är en sak, men "Butterfly effekten" är inget att glömma bort i dagens globala samhälle.

Ringar på vattnet som kan skapa en tsunami med minsta fel steg...
Ekonomiska vågor som sköljer intill land..

Våra företag måste få en realistisk chans att orka vidare i detta, inte bara med lån eller löften utan även med riktiga insatser och pengar.

Fick höra idag av svärfar att han blivit permitrerad, och dessutom hade kollegor sjukskrivit sig..men där tog det roliga slut..
För när man ville nå Försäkringskassan om detta så hävdade de fortfarande att karensdagen var kvar...trots regeringens löfte...

Det blir då retroaktivt, ja ingen jätte grej men det ska väl ändå vara klart innan man går ut med löften... eller?

Eller är det fler löften som inte kan hållas pga att de inte är helt klara...

665 företag under mars månad i konkurs, undrar hur april blir.... Och vad som komma skall, 5000 smittade...
282 döda, vi är i början på berget ännu...
Men vissa verkar tro att vi är på toppen...

Visst det går nedåt, men med kontroll eller utan?

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

fendt311  
#635195
Vedproducent skrev:
Mettämies skrev:
r93 skrev:Jo jag förstår vad du menar, men då är alternativet hyperinflation och att sek blir en skräpvaluta.


Det finns fler alternativ än så. Vi kommer att ha en annorlunda lågkonjunktur eftersom den beror på ett virus. Konjunkturen kommer att vända uppåt mycket snabbare än vid en vanlig nedgång så fort det kommer nån god nyhet, tex vaccin eller att viruset börjar dö ut av sig själv pga väder eller nåt annat.
Kommer det inga goda nyheter om viruset så är vi rökta och räntan spelar då ingen roll.

Ja jag tror också det kan gå rätt fort uppåt igen. Men det är under en förutsättning att inte en för stor andel av företagen går i konkurs under pågående kris. Gör dom det så kommer det också ta tid att komma tillbaka.

Dom säger att man ska köpa aktier nu. För sedan blir det en ordentlig uppgång. Att det kommer att gå fort uppåt.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#635196 Snabbt uppåt kan det definitivt gå, men det behöver komma lite goda nyheter snart.

Läste på twitter att hela Europas bilfabriker står still?

Sedan så har jag pratat med två goda vänner som är permiterade, båda hade haft möten med sina företag att ”bolaget har gott om pengar och klarar en kris” detta var innan regeringen gick ut med att betala folks löner, och vips efter regeringsbeslutet så permiterade båda bolagen bums, vilket tyder på att man mjölkar skattepengar.

Jag vill givetvis inte att någon ska bli arbetslös, men alla skattekronor ska så småningom återbetalas, och om friska företag tankar skattepengar för ”att möjligheten finns” är inte bra!

Värdet på kronan sjunker och framöver kommer det bli massiva skattehöjningar! Dels så kommer vården att förmodligen byggas om från grunden och sedan ska alla arbetslösa tas om hand.

Och detta ska ju någon betala.

Men men.... alla har ju samma bekymmer och pengar är ju bara ”hittepå” så vi får väl se vad som händer.

Oroliga tider minst sagt.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

fendt311  
#635200
r93 skrev:Snabbt uppåt kan det definitivt gå, men det behöver komma lite goda nyheter snart.

Läste på twitter att hela Europas bilfabriker står still?

Sedan så har jag pratat med två goda vänner som är permiterade, båda hade haft möten med sina företag att ”bolaget har gott om pengar och klarar en kris” detta var innan regeringen gick ut med att betala folks löner, och vips efter regeringsbeslutet så permiterade båda bolagen bums, vilket tyder på att man mjölkar skattepengar.

Jag vill givetvis inte att någon ska bli arbetslös, men alla skattekronor ska så småningom återbetalas, och om friska företag tankar skattepengar för ”att möjligheten finns” är inte bra!

Värdet på kronan sjunker och framöver kommer det bli massiva skattehöjningar! Dels så kommer vården att förmodligen byggas om från grunden och sedan ska alla arbetslösa tas om hand.

Och detta ska ju någon betala.

Men men.... alla har ju samma bekymmer och pengar är ju bara ”hittepå” så vi får väl se vad som händer.

Oroliga tider minst sagt.

Säger som Leif. Vad fan får jag för skattepengarna?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#635211 Leif har helt rätt!!
Förhoppningsvis blir det ett uppvaknande, så vi slipper plöja ner miljoner i könsneutrala omklädningsrum och liknande, eu kan vi lägga ner med, där borde det bli en bra slant över, gårdsstödet kan ju staten ta över.

Kul att se Lövfens första presskonferenser så fanns eu flaggan med, men sedan är den borttagen!

eu har verkligen visat att det duger inget till när vi behövde det som mest!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).