Skotare

Rottne blondin 750 -77

15 inlägg 7635 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne blondin 750 -77

marcem  
#634707
1585669185_fb447305-b7b6-4e07-91ad-6bd279b272ef.jpeg
Hej

Är det någon som kan tyda detta som står på hydraulpumpen
Att det är en vickers 20 vet jag, men jag skulle vilja veta vilket flöde den ger.

V20 1 B13B C011L



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

AKKAMAAN  
#634798 Här kod-hackare för Vickers-Eaton V20 pumpar
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]


Bilderna i pdf-bilagan
vicker v20 pumpdata kodknäckare.pdf

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

AKKAMAAN  
#634903 Hur gick det? Förstod du tolkningen av koden?
V20 1 B13B C011L

"13" betyder att pumpen ger 13 US Gallon, USG, per minut vid 1200 rpm
1 USG = 3.78541 liter
13 x 3.78541 = 49.21 l/min vid 1200 rpm = 41 cc/pumpvarv, vilket är pumpens deplacement under arbetstrycket 7 bar.
Det geometriska deplacementet är angivet i tabellen till 42.4 cc/pumpvarv.
Så denna vingpump har en volymetrisk verkningsgrad på 41/42.4=96.7% vid 7 bars arbetstryck. Hur mycket verkningsgraden förändras vid olika varvtala och/eller arbetstryck går inte att utläsa, bara att spekulera om...

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

marcem  
#634964 Tack så mycket för info, jag är inne på att byta kran
På maskinen och rek flöde på den kranen är 70-90 l/min.
Är inne på att byta pumpen till en v 25. Företaget som
Säljer den pumpen har ställt frågan om hur mycket flöde jag vill ha.
Så jag kan väl säga runt 80 l/min, har du något att tillägga i detta ärende?
Mycket tacksam.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

Blondin 750  
#635051 Värt att observera är att det är lägre systemtryck i dessa äldre skotare jämfört med nyare. Min slutsats (amatör-mek) är att vingpumparna har ett mycket lägre maxtryck än motsvarande kugghjuls- eller kolvpump. Nyare kranar är konstruerade för ett sysyemtryck för 175-200bar då detta är standard för moderna traktorer medans Blondinens RG70 jobbar med med ca 140bar.

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

AKKAMAAN  
#635121
marcem skrev:Tack så mycket för info, jag är inne på att byta kran
På maskinen och rek flöde på den kranen är 70-90 l/min.
Är inne på att byta pumpen till en v 25. Företaget som
Säljer den pumpen har ställt frågan om hur mycket flöde jag vill ha.
Så jag kan väl säga runt 80 l/min, har du något att tillägga i detta ärende?
Mycket tacksam.

Generellt så bör på maskiner med konstantflödes-system man arbeta med "variabelt motor/pumpvarvtal dvs att man "gasar" mera när man vill ha hög hastighet på flera funktioner samtidigt och när man vill att kranen skall bromsa in t ex en svängrörelse mjukt så gör man det genom att släppa upp gaspedal motsvarande. Det här körsättet är nödvändigt av flera orsaker...
1. För att kunna köra mjukt utan att få en "slängig" grip
2a. För att spara energi
2b. För att inte skapa onödigt hög temperatur på olja

Många som köper en gammal skogsmaskin för första gången och håller på och "lär sig" kan få intrycket att man ska köra på ett "fast upphöjt arbetsvarvtal". Det är helt förkastligt och gör att det ställer högre krav på "finlir" med reglagen när man behöver "smygköra".
Det är bara konstanttryck-system med variabla pumpar som kan/skall köras på konstant varvtal.

För att något sånär kunna köra flera funktioner samtidigt så behöver man "trycksätta" ventilpaketet något. Det kan man gör genom att höja motor/pumpvarvtalet alternativt strypa tomgångsflödet med med ett eller flera kranreglage. Det är dessa två saker som man måste lära sig göra samtidigt.


Nu till pumpflödet för din kran. Om det rekommenderade flödet till din nya kran är 80 lpm så är frågan vid vilket motorvarvtal du vill ha detta flöde. Dessutom vilket tryckfall får du i systemet "över ventilpaketet" med 80 lpm. Du vill att tryckfallet skall vara lågt på tomgångsvarvtal men också inte så lågt att du behöver ganska högt varvtal för att trycksätta ventilpaketet. Så det pumpflöde måste också passa det flöde dit ventilpaket är rekommenderat för. Har man datablad för ventilpaketet så kan man utläsa vilket tryckfall det ger vid olika flöden och genom olika port-kombinationer.
Om du byter till en kran som är rekommenderad för ett högre flöde än originalkranen så kan du förvänta dig att köregenskaperna kommer att förändras samt att du risker varmgång vid t ex transportkörning.
Så vilket ventilpaket (fabrikat/modell) samt hur många funktioner kommer din maskin maskin att ha efter kranbytet?

Sen angående vingpumpar generellt. De har många rörliga delar, vingarna sitter lösa på "rotorerna", i princip lika många lösa vingar som det är fasta kuggar på en kugghjulspump. En vingpump har generellt sett lite högre volymetrisk verkningsgrad men lägre mekanisk verkningsgrad (högre friktionsförluster) än en kugghulspump. Med det kan man påstå att en vingpump slits mera mekaniskt än en kugghjulspump. Den totala verkningsgraden är generellt sätt likvärdig mellan de två typerna. Vingpumparna är dessutom mera känsliga för föroreningar i oljan. Jag skulle vilja påstå att man haft betydligt mera pumphaverier på vingpumpar genom åren än vad man haft på kugghjulspumpar. En orsak till detta kan vara att en vingpump inte är "tät" när den inte roterar och kan behöva en backventil på sugledningen om pumpen sitter högre än min-nivån i tanken. Då kan sugledningen tömmas tillbaka till tank. En vingpump kan därför ta tid på sig att börja "suga" innan den får tag i olja och skadas om den går torr. En vingpump ökar den mekaniska friktionen med ökat varvtal även om den volymetriska verkningsgraden ökar med varvtalet. .En kugghjulspump har inte det problemet på samma sätt. Man också utläsa av utvecklingen då vingpumpar var vanliga på 1960-talet, minska på 1970-talet för att sedan nästan vara "utrotade" och ersatta med kugghjulspumpar på skogsmaskiner 1980-talet och framåt.
Jag skulle personligen leta ett pump-alternativ bland kugghjuls-pumparna.
1585833726_vingpump_kugghjulspump.jpg

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635178 Om jag inte missminner mig så var flödet på de gamla blondinerna 55 liter/min vid x /rpm enligt broschyrerna. Stämmer bra med AKKAMANs beräkningar. De nyare hade större pump och många satte den större pumpen även på de äldre. Skillnaden var som AKKAMAN också skriver att man behövde inte gasa så hårt.
Det där sitter i mig fortfarande. Vill gärna komma åt körpedalen om jag tycker det går för sakta. :oops:

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

marcem  
#635186 Detta har jag fått av säljaren, har du nå synpunkter?

Hej Marcus,

Parker Denison motsvarande Vickers 25

T6CM ditt pris 8732:- ex moms
Går att få i flödena mellan 26l/min – 100 l/min vid 1000 rpm

Föreslår en på 46 l/min. blir 92 liter vid 2000 rpm (eller 58 l/min)

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635192 Kaffepengar jämfört med en konstanttryckspump.

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

AKKAMAAN  
#635206
Skogsola skrev:Kaffepengar jämfört med en konstanttryckspump.

Plus de stora kostnader som kommer pga att man måste byta hela riktningsventilsystemet

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

AKKAMAAN  
#635212
Skogsola skrev:Om jag inte missminner mig så var flödet på de gamla blondinerna 55 liter/min vid x /rpm enligt broschyrerna.

Från broschyr 1976

1585857142_rottne_blondin_750_pump_data_ur_broschyr.jpg

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

AKKAMAAN  
#635217
marcem skrev:Parker Denison motsvarande Vickers 25

T6CM ditt pris 8732:- ex moms

Vad skulle en motsvarande kugghjulspump kosta? Tror det är en stor skillnad, troligen halva priset. Problemet kan vara att hitta en pump med samma "flänsning" samt en pump som ryms rent fysiskt om det är trångt. En vingpump har en mera kvadratisk form med axeln i centrum på huset, medan en kugghjulspump är oval med axeln på ena sidan av huset
Senast redigerad av AKKAMAAN tor 02 apr 2020, 22:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

Bosse1  
#635222 Terrängstyrningen "spaken" kan bli lite jobbig med stor pump.

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

AKKAMAAN  
#635227
Bosse1 skrev:Terrängstyrningen "spaken" kan bli lite jobbig med stor pump.

Ett par lagom stora strypningar på ledningarna fixar det i så fall

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin 750 -77

scott  
#638905 hej har en rottne blondin fd -83 på min sitter det en vickers 25
pumpkapacitet 82liter min vid 1500

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).